بازار اجاره کشتی‌های کانتینری همچنان در ثبات تابستانی

سی نیوز-* به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ، شاخص New ConTex، که توسط انجمن کارگزاران کشتی هامبورگ و برمن (VHBS e.V.) تهیه می‌شود، یک معیار کلیدی برای ارزیابی نرخ‌های اجاره زمانی کشتی‌های کانتینری است. این شاخص بر اساس ارزیابی نرخ‌های اجاره برای اندازه‌های مختلف کشتی‌ها (بر حسب TEU یا واحد معادل کانتینر ۲۰ فوتی) محاسبه می‌شود. در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۲۵، شاخص New ConTex با افزایش جزئی ۶ واحدی (معادل ۰.۴%) نسبت به هفته قبل، به سطح ۱۵۴۲ رسیده است. این افزایش کوچک، نشان‌دهنده ثبات پایدار بازار در سطوح سالم است، به ویژه در دوره تابستانی که معمولاً فعالیت‌ها کاهش می‌یابد.

تحلیل تغییرات نرخ‌های اجاره

جدول زیر خلاصه‌ای از نرخ‌های اجاره فعلی و تغییرات آن‌ها نسبت به هفته قبل، ماه قبل و سال قبل را نشان می‌دهد. نرخ‌ها بر حسب دلار آمریکا در روز (USD/day) بیان شده‌اند و تغییرات به صورت مطلق و درصدی محاسبه گردیده است. بازار عمدتاً روند صعودی یا ثبات را نشان می‌دهد، با افزایش‌های جزئی در بیشتر اندازه‌ها.

اندازه کشتی (TEU) دوره اجاره نرخ فعلی (USD/day) تغییر هفتگی (USD / %) تغییر ماهانه (USD / %) تغییر سالانه (USD / %)
۱۱۰۰ ۶ ماهه ۱۷,۵۸۶ +۸۱ / +۰.۵% +۱۳ / +۰.۱% +۲,۷۰۴ / +۱۸.۲%
۱۱۰۰ ۱۲ ماهه ۱۶,۶۴۳ +۸۲ / +۰.۵% +۱۰۲ / +۰.۶% +۲,۸۸۲ / +۲۰.۹%
۱۷۰۰ ۶ ماهه ۳۰,۵۷۷ +۱۵۷ / +۰.۵% +۶۳ / +۰.۲% +۵,۹۲۷ / +۲۴.۰%
۱۷۰۰ ۱۲ ماهه ۲۶,۸۴۱ +۱۴۳ / +۰.۵% +۵۰ / +۰.۲% +۵,۹۳۲ / +۲۸.۴%
۲۵۰۰ ۶ ماهه ۳۴,۶۴۵ +۲۴۵ / +۰.۷% +۷۲۲ / +۲.۱% +۴,۳۷۲ / +۱۴.۴%
۲۵۰۰ ۱۲ ماهه ۳۴,۶۷۳ +۲۲۵ / +۰.۷% +۵۲۸ / +۱.۵% +۵,۱۶۸ / +۱۷.۵%
۲۵۰۰ ۲۴ ماهه ۲۶,۸۵۹ +۱۱۶ / +۰.۴% +۵۴۱ / +۲.۱% +۲,۶۸۶ / +۱۱.۱%
۲۷۰۰ ۱۲ ماهه ۳۶,۵۸۲ +۲۰۵ / +۰.۶% +۴۵۲ / +۱.۳% +۴,۱۷۳ / +۱۲.۹%
۲۷۰۰ ۲۴ ماهه ۲۸,۳۴۵ +۲۴۵ / +۰.۹% +۶۰۲ / +۲.۲% +۱,۶۲۲ / +۶.۱%
۳۵۰۰ ۱۲ ماهه ۴۳,۴۰۰ +۴۰ / +۰.۱% +۴۶۷ / +۱.۱% +۴,۸۰۰ / +۱۲.۴%
۳۵۰۰ ۲۴ ماهه ۳۳,۷۶۰ +۴۰ / +۰.۱% +۸۷۵ / +۲.۷% +۸۸۵ / +۲.۷%
۴۲۵۰ ۱۲ ماهه ۵۱,۹۴۰ +۷۵ / +۰.۱% +۱,۲۰۷ / +۲.۴% +۶,۷۸۰ / +۱۵.۰%
۴۲۵۰ ۲۴ ماهه ۴۲,۸۳۰ +۱۱۷ / +۰.۳% +۱,۷۹۰ / +۴.۴% +۵,۸۵۵ / +۱۵.۸%
۵۷۰۰ ۱۲ ماهه ۵۹,۹۸۹ -۸ / ۰.۰% +۱۷۵ / +۰.۳% +۳,۲۰۶ / +۵.۶%
۶۵۰۰ ۱۲ ماهه ۶۵,۴۸۹ -۸۰۰ / -۱.۲% -۶۳۰ / -۱.۰% +۱,۸۶۷ / +۲.۹%

شاخص New ConTex در این هفته عمدتاً رشدهای جزئی هفتگی (۰.۱ تا ۰.۹ درصد) را ثبت کرد. تنها در اندازه‌های بزرگ‌تر مانند ۵۷۰۰ و ۶۵۰۰ TEU ثبات یا کاهش اندکی دیده شد. تغییرات ماهانه مثبت و تا سطح ۴.۴ درصد بوده و رشد سالانه تا ۲۸.۴ درصد نیز رسیده است؛ موضوعی که نشانه بازاری بسیار قوی‌تر نسبت به سال گذشته است.

جزئیات اندازه‌ها:

  • کشتی‌های کوچک (۱۱۰۰–۱۷۰۰ TEU): رشد سالانه بالا (۱۸–۲۸ درصد) که بازتابی از تقاضای پایدار در مسیرهای منطقه‌ای است.

  • کشتی‌های متوسط (۲۵۰۰–۳۵۰۰ TEU): رشد متعادل با ثبات بیشتر در قراردادهای بلندمدت (۲۴ ماهه).

  • کشتی‌های بزرگ (۴۲۵۰–۶۵۰۰ TEU): نرخ‌ها همچنان در سطوح بالا قرار دارند، هرچند کشتی‌های بسیار بزرگ مانند ۶۵۰۰ TEU کاهش اندکی را تجربه کرده‌اند که بیشتر ناشی از نوسانات فصلی است.

نمودار توسعه:
از ژانویه ۲۰۲۴ تا جولای ۲۰۲۵، نرخ‌ها روندی صعودی داشته‌اند. به‌طور نمونه، نرخ ۱۲ ماهه برای کشتی‌های ۴۲۵۰ TEU در حدود ۵۰,۰۰۰ دلار در روز و برای اندازه‌های کوچک‌تر در محدوده ۱۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ دلار در روز قرار گرفته است.

تحلیل بازار:
بازار در سطوحی پایدار و مطلوب قرار دارد. با اینکه معاملات اغلب پشت پرده انجام می‌شود، کشتی‌های موجود در موقعیت‌های فوری به سرعت جذب می‌شوند. مالکان در موقعیت قدرتمندی هستند و حتی پیشنهادهای بلندمدت تا سال ۲۰۲۶ برای کشتی‌های بزرگ‌تر دریافت می‌کنند؛ این نشان‌دهنده تمایل اپراتورها به تأمین زودهنگام تناژ است.

عوامل کلیدی:

  • کمبود تناژ tramp-owned همراه با دور زدن دریای سرخ، باعث شده عرضه محدود باقی بماند و نرخ‌ها حمایت شوند.

  • فصلی بودن: تعطیلات تابستانی در شمال جهان فعالیت‌ها را کاهش داده، اما تغییر جدی در احساس بازار ایجاد نکرده است. انتظار می‌رود سپتامبر نقطه بازگشت فعالیت‌ها باشد.

  • چشم‌انداز: با شرایط فعلی، کاهش محسوس نرخ‌ها بعید است و بازار موقعیت محکمی دارد.

شاخص New ConTex در هفته ۳۳ سال ۲۰۲۵ همچنان رشد سالانه قابل‌توجه و ثبات هفتگی را نشان می‌دهد. کمبود عرضه و مسائل ژئوپلیتیکی همچنان از نرخ‌ها پشتیبانی می‌کنند. سرمایه‌گذاران و اپراتورها باید بر فرصت‌های آینده به‌ویژه در تناژهای بزرگ‌تر تمرکز کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.