شوک واردات آمریکا در ۲۰۲۵ و پیامدهای جهانی برای کشتیرانی

سی نیوز-سرویس بین الملل-* بازار واردات آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۵ با یک رشد غیرطبیعی و سریع مواجه شد که عمدتاً ناشی از پیش‌بارگیری محموله‌ها توسط واردکنندگان برای دور زدن تعرفه‌های جدید بود. این رشد ناگهانی در ماه‌های ژانویه تا آوریل، حجم واردات از ده بندر اصلی آمریکا را ۱۵.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد، رقمی که تقریباً دو برابر بالاترین رکورد پیش از پاندمی و بیش از سه برابر متوسط تاریخی این دوره است.

با این حال، این رشد سریع دوام نداشت و در ماه‌های مه و ژوئن به یک سقوط شدید تبدیل شد؛ حجم واردات بار کامل در مه ۲۰۲۵ به میزان ۴.۱ درصد و در ژوئن ۸.۲ درصد کاهش یافت. این افت ناگهانی، نمونه بارزی از پدیده معروف به «تجارت شلاقی» یا trade whiplash است که نوسانات شدید در جریان تجارت را نشان می‌دهد و می‌تواند پیامدهای جدی برای خطوط کشتیرانی، اپراتورها و زنجیره‌های تأمین داشته باشد.

صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارش World Economic Outlook خود هشدار داده است که اگر تنش‌های تجاری ادامه یابد، رشد اقتصادی جهانی ممکن است ۰.۲ درصد کاهش یابد. با استفاده از نسبت تاریخی بین TEU و GDP، تحلیلگران دریایی کاهش رشد اقتصادی را به ۰.۲۳ درصد کاهش در حجم کانتینرهای جهانی در سال ۲۰۲۵ معادل‌سازی کرده‌اند که برابر با حدود ۴۲۴ هزار TEU از بازار جهانی است.

در مجموع، «تجارت شلاقی» نشان می‌دهد که چرخه‌های شدید رشد و افت در واردات، به‌ویژه در سایه سیاست‌های تعرفه‌ای، می‌تواند بازار کشتیرانی جهانی را تحت تأثیر قرار دهد. فعالان صنعت با برنامه‌ریزی هوشمندانه و واکنش سریع، قادر خواهند بود ریسک‌ها را مدیریت کرده و عملکرد خود را در شرایط متغیر بازار حفظ کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.