مشکل صنایع فراساحل؛ هزینه بالا، طولانیبودن زمان ساخت
به گزارش خبرنگار مارین تایمز، غلامرضا منوجهری صبح امروز در مراسم آغاز بهکار هفتمین همایش صنایع فراساحل با اشاره به اینکه ساحل و فراساحل در تعامل با یکدیگرند در تشریح مشکلات صنایع فراساحل کشور گفت: پایین بودن میزان بهرهوری در ساخت، راهبری و راه اندازی تاسیسان دریایی و صنایع فراساحل در کشور یکی از مسایلی است که باید رفع شود.
منوچهری یکی از دیگر از مشکلات در بخش فراساحل را بالابودن هزینه تمام شده ساخت تاسیسات و تجهیزات فراساحلی دانست و افزود: در حال حاضر ساخت یک سکوی 300 هزار تنی در کشور بالغ بر 200 تا 240 میلیون دلار هزینه در بردارد که این ارقام در مقایسه با کشورهایی مانند امارات، سنگاپور و چین بسیار بالاست.
معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت طولانی بودن زمان ساخت را از دیگر مشکلات صنایع فراساحل کشور اعلام و اضافه کرد: مراحل مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC) یک سکو دریایی طبق استانداردهای جهانی باید بین 18 تا 24 ماه باشد در حالی که در کشور ما حداقل 6 سال به طول میانجامد.
به گفته این زمان باید کوتاه و دست کم به 2 سال برسد.
معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت به وابستگی صنایع فراساحل به خارج از کشور اشاره کرد و افزود: مسئله دیگر این است که ما برای طراحی سکوهای دریایی هنوز متکی به خارجیها هستیم در حالی که باید یک یا 2 مرکز برای طراحی این تجهیزات در کشور وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تاخیر در ساخت موجب قدیمیشدن تجهیزات میشود، اظهار کرد: به همین دلیل باید در پارس جنوبی تجهیزات خود را به روز و مدرن کنیم.
منوچهری استفاده از تجهیزات ساخت کشور را همراستا با اقتصاد مقاومتی به بومیسازی و انتقال تکنولوژی به شرکتهای داخلی مورد تاکید قرار داد و افزود: در حال حاضر ۷۵ درصد هزینه تجهیزات صنایع ساحلی و فراساحلی مربوط به واردات این تجهیزات است این در حالی است که بعضی از آنها در داخل نیز ساخته میشود.
به گفته منوچهری، این میادین یا بزرگترین و یا یکی از میادین بزرگ اکتشاف نشده جهانی در حوزه نفت و گاز است.
منوچهری ادامه داد: یکی از مهمترین کارهای ما در فعالیتهای فراساحل و حفاری تشکیل کنسرسیوم مشترک با شرکتهای خارجی و صاحب تکنولوژی است که مشتاق ورود به ایران هستند.
نظرات بسته شده است.