تمدید تخفیف عبور از کانال سوئز در پی رکود ترانزیت؛ تلاش مصر برای بازگرداندن غولهای کانتینری
سرویس بینالملل سینیوز-سازمان کانال سوئز (SCA) اعلام کرد که تخفیف ۱۵ درصدی عبور برای کشتیهای کانتینربر بزرگ تا پایان سال جاری میلادی تمدید خواهد شد. این اقدام در شرایطی صورت میگیرد که آمار عبور کانتینربرها از این مسیر حیاتی دریایی همچنان در سطحی پایینتر از حد انتظار باقی مانده است.
طرح تخفیف که نخستینبار در ۱۳ مه ۲۰۲۵ معرفی شده بود، شامل کشتیهایی با ظرفیت خالص عبور (SCNT) بالای ۱۳۰ هزار تن میشود؛ رقمی که عموماً معادل کشتیهای با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار TEU است. به گفته مقامهای کانال، این تخفیف میتواند در هر عبور حداقل ۷۰ هزار دلار برای مالکان کشتی صرفهجویی ایجاد کند.
با این حال، تازهترین آمار نشان میدهد که تنها ۱۰ کشتی از این نوع در ماههای ژوئن و ژوئیه از کانال سوئز عبور کردهاند. از میان این کشتیها، ۹ فروند متعلق به شرکت فرانسوی CMA CGM بودهاند که از مسیر آسیا به مدیترانه در قالب سرویس Phoenician Express فعالیت میکنند و با حمایت نیروی دریایی فرانسه از منطقه بابالمندب عبور میکنند. کشتی دیگر نیز متعلق به شرکت MSC بوده که بین بندر جده و بنادر مدیترانه تردد داشته است.
بر اساس دادههای مؤسسه لُویدز لیست، در ماه ژوئیه تنها ۱۳۳ عبور کانتینری از کانال سوئز ثبت شده که تغییری نسبت به ماه ژوئن نداشته است. این در حالی است که میانگین ماهانه عبور پیش از آغاز حملات حوثیها در دریای سرخ در نوامبر ۲۰۲۳ حدود ۵۰۰ مورد بوده است.
از سرگیری حملات نیروهای حوثی در اوایل ژوئیه ۲۰۲۵، بهویژه پس از حمله فاجعهبار به کشتی فلهبر Magic Seas، بار دیگر سبب افزایش نگرانی امنیتی در مسیر بابالمندب شده و مانع بازگشت بسیاری از خطوط کشتیرانی به مسیر کانال سوئز شده است.
طبق گزارشها، بسیاری از شرکتهای بزرگ حملونقل دریایی همچنان مسیر دماغه امید نیک را به عنوان جایگزینی امنتر انتخاب کردهاند. در مقابل، برخی اپراتورهای کوچک همچنان از کانال سوئز برای ارسال محمولههایی از چین به بنادر روسیه در دریای سیاه و مدیترانه استفاده میکنند.
کاهش چشمگیر ترافیک کانتینری از طریق کانال سوئز تأثیر مستقیمی بر درآمد این آبراهه استراتژیک گذاشته است؛ بهطوری که درآمد سال ۲۰۲۴ با افتی ۶۰ درصدی به ۴ میلیارد دلار رسیده، در حالی که در سال ۲۰۲۳ این رقم به رکورد تاریخی ۱۰.۳ میلیارد دلار دست یافته بود.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.