کشتیهای چینی ،کانال سوئز را دور زدند
سی نیوز -سرویس بین الملل-*با آغاز فصل ناوبری در قطب شمال، شرکتهای کشتیرانی چین استفاده از مسیر دریای شمال روسیه (NSR) را برای جابجایی کالا میان آسیا و اروپا افزایش دادهاند؛ مسیری که بهعنوان جایگزینی برای کانال سوئز، زمان حملونقل را تا ۲۰ روز کاهش میدهد.
شرکت چینی Newnew Shipping در صدر این حرکت قرار دارد. این اپراتور که سال گذشته ۱۳ بار از این مسیر عبور کرد، اکنون چند کشتی فعال در قطب دارد و همکاری خود را با شرکت هستهای روسی Rosatom گسترش داده است. هدف این همکاری، راهاندازی حملونقل کانتینری تمامفصل از طریق مسیر قطبی تا سال ۲۰۳۰ است.
کشتیهای Newnew Polar Bear و Newnew Star هماکنون در حال عبور از این مسیر هستند. Polar Bear از شانگهای به سمت بندر آرخانگلسک روسیه حرکت کرده و Star نیز در مسیر سنپترزبورگ قرار دارد. همچنین شرکت Fujian Huihai Shipping نیز نخستین سفر خود از طریق NSR را با کشتی Hui Da 9 انجام داده است.
آمارها نشان میدهد که فعالیت کشتیهای کانتینری چین در مسیر قطبی طی ماههای اخیر رشد قابل توجهی داشته و بیش از دوازده کشتی چینی مجوز عبور دریافت کردهاند. از جمله این کشتیها میتوان به Newnew Panda 1، Xin Xin Tian 2، Xin Xin Hai 1 و Istanbul Bridge اشاره کرد.
در همین حال، شرکت Sea Legend Shipping چین نیز قصد دارد از سپتامبر امسال سرویس منظم کانتینری از مسیر قطبی راهاندازی کند. این سرویس بنادر چین را به بنادر اروپایی مانند روتردام، فلیکساستو و هامبورگ متصل خواهد کرد و نخستین سفر آن پیشاپیش بهطور کامل رزرو شده است.
با کاهش یخهای دریای شمال و سرمایهگذاری شرکتهای چینی در ساخت کشتیهای یخشکن، مسیر NSR در حال تبدیل شدن به یکی از گزینههای مهم تجارت جهانی است. با این حال، این مسیر همچنان با چالشهایی چون خطرات محیطزیستی، محدودیت زمانی و مخاطرات فنی مواجه است.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.