نوسان بی‌سابقه در نرخ کرایه کشتی‌های فله‌بر و تانکر در بازار جهانی

سی نیوز -* بازار حمل‌ونقل دریایی در هفته منتهی به هفته ۳۱ سال ۲۰۲۵ شاهد نوسانات قابل توجهی در بخش‌های مختلف کشتی‌های خشکبار و تانکرها بود. در این گزارش، نگاهی دقیق به تغییرات نرخ‌ها و روندهای بازار در شاخص‌ترین کلاس‌های کشتی خواهیم داشت.

۱. بازار کشتی‌های خشکبار (Bulk Carriers)

الف. کشتی‌های کاپسایز (Capesize)

میانگین نرخ اجاره ۵TC این گروه با کاهش ۴,۴۲۵ دلاری به ۲۷,۳۳۱ دلار در روز رسید. در مسیرهای اصلی، نرخ‌ها در شمال اقیانوس اطلس به زیر ۵۰,۰۰۰ دلار سقوط کرده است. مسیر ترانس آتلانتیک با نرخ ۳۱,۲۱۴ دلار در روز معامله می‌شود. نرخ در مسیر برزیل/غرب آفریقا به چین (C3) در حدود ۲۴,۰۰۰ دلار پایدار مانده و مسیر غرب استرالیا به چین (C5) پس از نوسانات، به ۱۰.۶۷ دلار رشد داشته است.

ب. کشتی‌های پاناماکس (Panamax)

در اقیانوس اطلس کاهش تقاضا و فشار بر مالکان محسوس است. نمونه‌ای از قرارداد، کشتی ۸۱,۰۰۰ تنی از شرق آمریکای جنوبی به سنگاپور-ژاپن با نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار به علاوه پاداش ۵۰۰,۰۰۰ دلاری است. در آسیا نیز نرخ‌ها کاهش یافته که ناشی از کاهش محموله‌های NoPac و استرالیا است؛ نرخ سفرهای NoPac حدود ۱۱,۰۰۰ دلار و اندونزی ۱۳,۰۰۰ دلار اعلام شده است.

ج. کشتی‌های اولتراماکس/سوپراماکس (Ultramax/Supramax)

در اقیانوس اطلس، خلیج مکزیک شاهد قرارداد کشتی ۶۱,۰۰۰ تنی از هیوستون به ترکیه با نرخ ۲۱,۰۰۰ دلار بوده است. همچنین کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی از سانتوس به چیتاگونگ با نرخ ۱۴,۵۰۰ دلار به علاوه پاداش ۴۵۰,۰۰۰ دلاری اجاره داده شده است. در آسیا، کشتی ۶۱,۰۰۰ تنی از لوموت به ویتنام با نرخ ۱۴,۰۰۰ دلار و در اقیانوس هند کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی از پورت الیزابت به چین با نرخ ۱۶,۰۰۰ دلار به علاوه پاداش ۶۰۰,۰۰۰ دلاری معامله شده‌اند.

د. کشتی‌های هندیزایز (Handysize)

در اروپا و مدیترانه کشتی ۴۰,۰۰۰ تنی از گدانسک به برزیل با نرخ ۱۴,۰۰۰ دلار اجاره داده شده است. در آمریکا کشتی ۳۷,۰۰۰ تنی از وراکروز به اروپا با نرخ ۱۳,۷۵۰ دلار در روز معامله شده و در آسیا به علت کمبود کشتی در شمال اقیانوس آرام، نرخ سفر به فیلیپین به ۱۳,۰۰۰ دلار رسیده است.

۲. بازار تانکرها (Tankers)

الف. تانکرهای VLCC

نرخ‌ها در مسیر خلیج فارس به چین (TD3C) به WS43.30 کاهش یافته و درآمد روزانه ۲۲,۰۴۸ دلار گزارش شده است. در مسیر غرب آفریقا به چین (TD15) نرخ WS47.63 و درآمد ۲۷,۵۴۹ دلار است. در خلیج مکزیک به چین (TD22) کاهش درآمد ۳۱۰,۰۰۰ دلاری گزارش شده و درآمد روزانه به ۳۰,۰۰۰ دلار رسیده است.

ب. تانکرهای سویزماکس (Suezmax)

مسیر نیجریه به اروپا (TD20) با نرخ WS78.78 و درآمد ۲۸,۵۰۰ دلار در روز همراه بوده است. مسیر گویان به اروپا (TD27) نرخ WS76.96 و درآمد ۲۷,۰۰۰ دلار دارد. مسیر CPC/آگوستا (TD6) در نرخ WS97 و درآمد ۳۲,۸۰۰ دلار پایدار مانده است.

ج. تانکرهای آفراماکس (Aframax)

در دریای شمال (TD7) نرخ WS117.5 با درآمد روزانه ۲۸,۳۹۴ دلار گزارش شده و در مدیترانه (TD19) نرخ به WS140 و درآمد ۳۲,۰۰۰ دلار رسیده است. در آمریکا مسیر مکزیک به خلیج مکزیک (TD26) نرخ WS140 و درآمد ۲۶,۳۰۰ دلار و مسیر خلیج مکزیک به اروپا (TD25) نرخ WS147 با درآمد ۳۳,۶۰۰ دلار داشته‌اند.

د. تانکرهای تمیز (Clean Tankers)

  • LR2: خلیج فارس به ژاپن (TC1) با نرخ WS147.78 و خلیج فارس به اروپا (TC20) با درآمد ۳.۹۳ میلیون دلار.

  • LR1: خلیج فارس به ژاپن (TC5) با نرخ WS156.65 و خلیج فارس به اروپا (TC8) با درآمد ۳.۰۲ میلیون دلار.

  • MR: خلیج فارس به شرق آفریقا (TC17) با نوسانات بین WS220-245 و درآمد ۲۶,۰۰۰ دلار در روز و اروپا به آمریکا (TC2) با کاهش نرخ به WS120.94 و درآمد ۱۰,۰۰۰ دلار.

  • هندیماکس: مدیترانه (TC6) نرخ WS184 و دریای شمال (TC23) نرخ WS155 ثبت شده است.

بازار کشتی‌های خشکبار شاهد کاهش نرخ‌ها در کلاس کاپسایز و پاناماکس بوده است، اما نرخ‌ها در کشتی‌های سوپراماکس و هندیزایز تا حدی پایدار و یا حتی با رشد ملایم همراه بوده‌اند. در بخش تانکرها، کاهش نرخ‌ها در کلاس VLCC مشهود است، اما تانکرهای آفراماکس شرایط بهتری داشته و نرخ‌های آن‌ها بهبود یافته است. تانکرهای تمیز نیز با نوساناتی در نرخ‌ها مواجه بوده‌اند.

بازار حمل‌ونقل دریایی در هفته ۳۱ سال ۲۰۲۵ ترکیبی از روندهای کاهشی و افزایشی را در بخش‌های مختلف تجربه کرده است. با وجود کاهش قابل توجه نرخ‌ها در برخی کلاس‌ها، همچنان بخش‌هایی از بازار مقاومت خود را حفظ کرده‌اند که نشان‌دهنده پیچیدگی و عدم یکنواختی در وضعیت بازار جهانی است.

منبع: گزارش اختصاصی برای اعضای FONASBA

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.