زمان احیای حمل‌ونقل دریایی فرا رسیده است

مرور مشکلات ساختاری حمل‌ونقل دریایی در نشست کمیته حمایت از کسب‌وکار

سی نیوز-به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ؛ مهرداد اسماعیلی، مشاور کسب‌وکار انجمن کشتیرانی، در نشست نود و هفتم کمیته حمایت از کسب‌وکار با نگاهی تحلیلی به ریشه‌های مشکلات صنعت حمل‌ونقل دریایی و خدمات بندری پرداخت. او ضمن یادآوری شهدای جنگ تحمیلی 12 روزه و ابراز همدردی با خانواده‌های آسیب‌دیدگان حادثه اسکله شهید رجایی، به سابقه نزدیک به دو دهه بی‌مهری به این بخش حیاتی اشاره کرد.
اسماعیلی تاکید کرد که منشأ بسیاری از چالش‌های کنونی به سال ۱۳۸۳ بازمی‌گردد، زمانی که مدیران وقت سازمان بنادر و دریانوردی، وصول حقوق دولت را به صورت موقت و دوره‌ای به شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی واگذار کردند. وی افزود این تصمیم که بدون بازنگری و ارزیابی دقیق گرفته شد، به یک رویه تحمیلی تبدیل و مشکلات بخش خصوصی را تشدید کرد.
او به تغییرات ناشی از ورود سازمان امور مالیاتی در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد که وجوه نیابتی دریافتی توسط شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی را به عنوان درآمد و هزینه تلقی کرد، در حالی که این موضوع با استانداردهای حسابداری در تضاد است. همچنین، نقش سازمان تأمین اجتماعی در اعمال ضرایب حق بیمه بر این وجوه بدون وجود قراردادهای مشخص بین شرکت‌ها و اپراتورها را نقد کرد و آن را ناعادلانه و مضر برای شرکت‌های فعال در این حوزه دانست.
مشاور کسب‌وکار انجمن کشتیرانی با بیان اینکه این رویه‌ها شرکت‌های کشتیرانی و اپراتورهای بندری را به محل مناقشه دو نهاد دولتی تبدیل کرده و منجر به مطالبه جرایم سنگین و کاهش نقدینگی شده است، از نهادهای دولتی خواست تا شرایط را تسهیل کنند.
اسماعیلی همچنین فشارهای تحریمی و نقش حیاتی حمل‌ونقل دریایی در تأمین بیش از ۹۰ درصد نیازهای تجاری کشور را یادآور شد و خواستار حمایت جدی‌تر از این صنعت مهم شد. وی تأکید کرد که اجرای فرمان مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد دریا محور باید محور سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد تا این صنعت بتواند نقش مؤثر خود را در توسعه پایدار کشور ایفا کند.
در پایان، مهرداد اسماعیلی از اعضای کمیته حمایت از کسب‌وکار درخواست کرد که با ورود جدی و اتخاذ تدابیر مناسب، زمینه احیاء و تقویت این صنعت استراتژیک را فراهم آورند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.