شتاب جهانی برای ناوگانهای LNG؛ زیرساختهای کشورمان هنوز عقباند
رکوردشکنی شرکت MSC در سفارش کشتیهای دوگانهسوز از چین
سی نیوز-* در حالی که شرکت MSC، بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری جهان، با ثبت سفارشهایی چند میلیارد دلاری در چین، گامهای بلندی در مسیر نوسازی ناوگان سبز خود برداشته، زیرساختهای دریایی کشورمان همچنان در تأمین نیازهای فناورانه آینده کشتیرانی، دچار عقبماندگی است.
طبق گزارش منابع صنعتی، MSC مجموعهای از قراردادهای بزرگ را با چندین کشتیسازی مطرح چینی برای ساخت کشتیهای دوگانهسوز LNG با ظرفیتهای بالا امضا کرده است. تنها یکی از این سفارشها، شامل هشت کشتی ۲۲ هزار TEU از شرکت Hengli با ارزشی بالغ بر ۱.۷۶ میلیارد دلار است که تحویل آنها تا سال ۲۰۲۹ برنامهریزی شده است.
علاوه بر آن، شرکت MSC قراردادهایی با کشتیسازیهای Shanghai Waigaoqiao، Zhoushan Changhong و CMHI نیز امضا کرده و در مجموع، ناوگان خود را با بیش از ۲ میلیون TEU افزایش خواهد داد. به این ترتیب، ظرفیت عملیاتی این شرکت از مرز ۷ میلیون TEU عبور خواهد کرد.
زیرساختهای کشورمان؛ نه کشتیهای سبز، نه بانکرینگ LNG
در حالی که خطوط کشتیرانی جهانی برای کاهش آلایندگی و همسویی با استانداردهای محیطزیستی، به سمت کشتیهای دوگانهسوز و زیرساختهای LNG حرکت میکنند، کشورمان همچنان فاقد هرگونه زیرساخت مؤثر بانکرینگ LNG در بنادر اصلی خود است. نه تنها بنادر جنوبی مانند شهید رجایی، بوشهر یا چابهار به تجهیزات سوخترسانی LNG مجهز نیستند، بلکه ناوگان تجاری موجود نیز در این زمینه نوسازی نشدهاند.محدودیتهای سرمایهگذاری، عدم مشارکت در زنجیره جهانی فناوری، و نبود برنامه عملیاتی در حوزه نوسازی ناوگان، باعث شده کشورمان از روند جهانی فاصله بگیرد و در معرض خطر حذف از مسیرهای اصلی ترانزیتی آینده قرار گیرد.
آیا هنوز فرصت باقی است؟
با توجه به موقعیت راهبردی کشورمان در کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب، هرگونه تعلل در توسعه فناوریهای دریایی سبز میتواند جایگاه کشور را در زنجیره لجستیکی منطقهای تضعیف کند. بسیاری از کشتیهای نسل جدید، در آینده تنها به بنادری پهلو خواهند گرفت که توانایی سوخترسانی LNG و خدمات زیستمحیطی استاندارد داشته باشند.
نظرات بسته شده است.