کاهش ۵ درصدی فروش سوخت کشتی در بندر فجیره؛ چالشی برای یکی از مراکز مهم تامین سوخت دریایی جهان
سی نیوز-سرویس بین الملل*بندر فجیره، بندر استراتژیک و کلیدی امارات متحده عربی که تنها بندر این کشور در ساحل دریای عمان است، در نیمه اول سال ۲۰۲۵ با کاهش ۵ درصدی در فروش سوخت کشتی مواجه شده است. این بندر که به عنوان سومین مرکز بزرگ تامین سوخت کشتی (بانکرینگ) در جهان شناخته میشود، نقش مهمی در تجارت دریایی و انرژی کشتیها ایفا میکند.
بر اساس دادههای منتشرشده توسط منطقه صنعتی نفت فجیره (FOIZ) و گزارش شرکت S&P Global Commodity Insights، حجم فروش سوخت کشتی در این مدت به ۳.۷ میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۴ کاهش قابل توجهی را نشان میدهد.
در ماه ژوئن ۲۰۲۵، حجم فروش سوخت به ۵۶۷ هزار متر مکعب کاهش یافت که کمترین میزان در چهار ماه اخیر است. این رقم نسبت به ماه قبل ۸.۴ درصد و نسبت به ژوئن ۲۰۲۴ نیز ۷.۹ درصد کاهش یافته است.
بررسی انواع سوخت کشتی نشان میدهد که فروش سوخت کمگوگرد (LSFO) با کاهش ۱۱.۶ درصد ماهانه و ۱۴.۱ درصد سالانه به کمترین مقدار خود، یعنی ۳۶۸ هزار متر مکعب رسیده است. سهم این نوع سوخت از کل فروش به ۶۵ درصد کاهش یافته که نسبت به ماه قبل ۲ درصد کمتر است. در مقابل، فروش سوخت پرگوگرد (HSFO) با ۶.۸ درصد افزایش سالانه به ۱۶۰ هزار متر مکعب رسیده و سهم بازار آن نیز به ۲۸.۲ درصد افزایش یافته است.
تنها نوع سوختی که رشد فروش را تجربه کرده، سوخت کمگوگرد گازوئیل دریایی (LSMGO) بوده که با افزایش ۷.۵ درصدی نسبت به ماه قبل و ۸.۲ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۳۳,۹۴۲ متر مکعب رسیده است. اما فروش گازوئیل دریایی (MGO) به طور چشمگیری ۵۹.۱ درصد کاهش یافته و همچنین میزان فروش روانکنندهها نیز ۹ درصد کاهش داشته است.
کاهش تقاضا برای سوخت کمگوگرد عمدتاً به دلیل مازاد عرضه، از جمله تحویلهای فراوان از پالایشگاه الزور کویت، و کاهش حق بیمهها بوده است. حق بیمه این سوخت نسبت به FOB سنگاپور در ژوئن به ۴.۵۹ دلار در هر تن و در جولای به ۴.۰۳ دلار کاهش یافته است. در مقابل، حق بیمه سوخت پرگوگرد در ژوئن کاهش داشت ولی در اوایل جولای با افزایش تقاضای مصر برای تولید برق و صادرات از خاورمیانه و روسیه به چین، به ۱۴.۰۶ دلار رسید.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.