بنادر عربستان نیمه‌تعطیل شدند!

سی نیوز-سرویس بین الملل-*  از اواخر سال گذشته میلادی تاکنون تشدید حملات گروه‌های مسلح در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب مسیرهای اصلی کشتیرانی بین آسیا و اروپا را ناامن کرده است. در نتیجه، شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی بیش از ۲ هزار کشتی را مجاب کردند تا مسیر طولانی‌تر از مقابل دماغه امید نیک (Cape of Good Hope) را در پیش گیرند که پیامدهای اقتصادی و زیست‌محیطی گسترده‌ای در پی داشته است.

در این دوره، تردد کشتی‌ها در بنادر غربی عربستان سعودی از جمله جده و ملک عبدالله حدود ۴۵ درصد کاهش یافته و کیلومتر پیموده‌شده توسط شناورها از ۱.۱ میلیون مایل دریایی به ۶۰۰ هزار مایل رسیده است. غیاب کشتی‌های بزرگ کانتینری و کاهش چشمگیر فعالیت‌های بارگیری و تخلیه، بنادر سعودی را به چشم‌اندازی متروک بدل کرده است.

از سوی دیگر، کاهش حجم عبور و مرور دریایی در این منطقه، انتشار گازهای گلخانه‌ای درون دریای سرخ را تا حدود ۶۰ درصد پایین آورده، اما مسیر جایگزین طولانی‌تر منجر به افزایش کلی مصرف سوخت و انتشار دی‌اکسید کربن در مقیاس جهانی شده است. کارشناسان محیط‌زیست هشدار می‌دهند که این تغییر جهت ناگهانی می‌تواند نقطه ‌آغاز موج جدیدی از افزایش هزینه‌های جبران تغییرات اقلیمی باشد.

اقتصادی‌ها نیز از افزایش قابل توجه هزینه‌های سوخت، بیمه دریایی و کرایه حمل خبر می‌دهند؛ تاخیر در تحویل کالا و بالا رفتن نرخ تمام‌شده محصولات، فشار مضاعفی بر زنجیره تأمین جهانی وارد کرده است. فعالان صنعت حمل‌ونقل دریایی بر لزوم تقویت امنیت دریایی و ایجاد راهکارهای جایگزین کم‌ریسک تأکید می‌کنند تا از یک‌سو بنادر منطقه‌ای بتوانند به فعالیت عادی بازگردند و از سوی دیگر تبعات زیست‌محیطی مسیرهای طولانی کاهش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.