حملونقل دریایی گران؛ افزايش نرخ تبادل كالا
سی نیوز-* در شرایطی که ددمنشيهای رژیم صهیونیستی در منطقه، موجب ناآرامیهای امنیتی شده، بسیاری از شرکتهای حملونقل و بیمههای بینالمللی نگاه ویژهای به ریسکهای عملیاتی در این مسیرها دارند. با این حال، طبق اعلام انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، مناطق خلیج فارس و تنگه هرمز همچنان از سوی شرکتهای بیمه مشمول «بیمه جنگی» قرار نگرفتهاند. این مسئله باعث شکلگیری یک وضعیت دوگانه شده است: از یک سو، عدم اعلام رسمی وضعیت جنگی، و از سوی دیگر، افزایش ملموس هزینههای حملونقل.
بدون بیمه جنگی، با هزینههای جنگی
گرچه تنگه هرمز و خلیج فارس مشمول بیمه جنگی نشدهاند، اما آنچه در عمل اتفاق میافتد، نزدیک به شرایط بحران است. خطوط کشتیرانی خارجي به دلیل نگرانیهای امنیتی، هزینههای مضاعف برای پوشش ریسک در نظر میگیرند که تحت عنوان سوشارژها یا نرخهای ویژه محاسبه میشود. این هزینهها بهطور مستقیم بر نرخ حمل بار تاثیر گذاشته و در نهایت در قیمت تمامشده کالاهای وارداتی و صادراتی منعکس میشود.
ریسکهای پنهان، اثرات آشکار
برای مصرفکننده نهایی، این فرآیند کمتر قابل مشاهده است. اما در پشت صحنه اقتصاد، افزایش هزینههای بیمه، ریسکپذیری کمتر خطوط کشتیرانی، و حتی کاهش حجم تبادلات تجاری از تبعات آن به شمار میرود. چنین شرایطی بهویژه برای اقتصادهایی مانند ایران که به شدت به حملونقل دریایی متکی هستند، اثرات جدی بر جای میگذارد. از سوی دیگر، شکلگیری این شرایط در زمانی که هیچ اعلام رسمی جنگ یا وضعیت فوقالعاده وجود ندارد، موجب ابهام در تصمیمگیریهای تجاری و سیاستگذاریهای کلان میشود.
توصیههای تشکل ملی کشتیرانی ایران:
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با توجه به این شرایط تاکید میکند:
- لازم است نهادهای مسئول در کشور در هماهنگی با انجمنهای تخصصی و بخش خصوصی، تدابیر لازم برای کاهش اثرات این ریسکها را اتخاذ کنند.
- مذاکره با شرکتهای بیمه داخلی و خارجی برای تدوین مدلهای پوشش بیمهای متناسب با واقعیتهای منطقه باید در دستور کار قرار گیرد.
- اطلاعرسانی شفاف به فعالان اقتصادی و مردم درباره دلایل افزایش هزینههای حملونقل دریایی ضروری است تا فشار روانی ناشی از افزایش قیمتها مدیریت شود.
در چنین شرایطی، تنها با برنامهریزی هوشمندانه و هماهنگی میان بخش دولتی و خصوصی میتوان از تشدید تبعات این وضعیت كه محتمل بر سوء استفاده باشد ، جلوگیری کرد.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.