بازار حملونقل دریایی؛ افزایش نرخها با محوریت کشتیهای فلهبر
بازار حملونقل دریایی در هفته ۲۸ سال ۲۰۲۵ با روندی ترکیبی از بهبود در بخش خشکبار و نوسانات متعادل در بخش تانکرها همراه بود. گزارش هفتگی بالتیک اکسچنج که به اعضای FONASBA ارائه شده است، نشان میدهد تقاضا در مسیرهای کلیدی آسیا و اقیانوس اطلس افزایش یافته و در کنار کمبود کشتیها، نرخها در برخی بخشها بهبود یافتهاند.
بخش فله بر (Bulk Report)
کاپسایز (Capesize):
بازار کاپسایز روندی محتاطانه ولی رو به بهبود داشت. فعالیت در اقیانوس آرام قوی باقی ماند و اقیانوس اطلس نیز با افزایش تقاضا همراه بود. نرخ مسیر استرالیا به چین (C5) پس از کاهش اولیه از ۷.۶۰ دلار به محدوده ۷.۳۵–۷.۴۵ دلار، در پایان هفته به حدود ۸.۰۰ دلار رسید. مسیر برزیل جنوبی/غرب آفریقا به چین (C3) به علت افزایش تقاضا به نرخ ۱۹–۲۰ دلار دست یافت. شاخص BCI 5TC نیز از ۱۵,۱۳۲ دلار به ۱۷,۴۵۳ دلار افزایش یافت که نشانگر بهبود چشمگیر بازار در پایان هفته است.
پاناماکس (Panamax):
در اقیانوس اطلس، نرخها به ویژه در مسیرهای شمالی و شرق آمریکای جنوبی (ECSA) با افزایش حدود ۲۵ درصدی روبرو شدند. نمونهای از این روند، اجاره یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی با نرخ ۲۰,۲۵۰ دلار برای سفر اقیانوس اطلس بود. در آسیا تقاضا پایدار بود اما عرضه زیاد کشتیها مانع رشد محسوس نرخها شد؛ مثلاً کشتی مشابهی برای سفر از چین به شمال اقیانوس آرام با نرخ ۱۲,۵۰۰ دلار اجاره شد.
اولترامکس/سوپرامکس (Ultramax/Supramax):
کمبود کشتی و افزایش حجم محمولهها موجب رشد نرخها در مناطق متعددی شد. مسیرهای اقیانوس اطلس جنوبی و خلیج مکزیک شاهد نرخهای بالای ۲۰,۰۰۰ دلار بودند. در آسیا، کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی با نرخ ۲۰,۵۰۰ دلار برای سفر از ویتنام به بنگلادش اجاره شد. قراردادهای بلندمدت نیز دیده شدند، مانند اجاره کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی برای ۹ تا ۱۱ ماه با نرخ ۱۵,۰۰۰ دلار.
هندیزایز (Handysize):
در اروپا و مدیترانه نرخها کمی افزایش داشتند، مثلاً اجاره کشتی ۳۲,۰۰۰ تنی برای حمل غلات از ترکیه به مدیترانه غربی با نرخ ۱۱,۵۰۰ دلار صورت گرفت. در خلیج مکزیک نرخها کاهش یافت اما در آسیا تقاضا در برخی مسیرها افزایش داشت. برای مثال، کشتی ۳۱,۰۰۰ تنی با نرخ ۹,۰۰۰ دلار برای حمل کالای عمومی از چین به تایوان اجاره شد.
بخش تانکر (Tanker Report)
VLCC:
نرخها در مسیرهای مهم افزایش یافتند؛ مسیر خلیج فارس به چین (TD3C) به WS49.40 رسید که درآمد روزانه ۲۸,۴۷۰ دلار را نشان میدهد. مسیر غرب آفریقا به چین (TD15) نرخ WS53.25 و درآمد روزانه ۳۳,۲۴۹ دلار داشت. مسیر خلیج مکزیک به چین (TD22) نیز با افزایش درآمد چشمگیر همراه بود.
سوزماکس (Suezmax):
نرخها در مسیر نیجریه به اروپا (TD20) به WS80.39 کاهش یافت، درآمد روزانه ۲۹,۲۳۲ دلار را نشان میدهد. مسیر گویان به اروپا (TD27) نیز با نرخ WS78.47 همراه بود.
آفراماکس (Aframax):
در دریای شمال (TD7) نرخها به WS118 کاهش یافتند، اما در مدیترانه (TD19) با افزایش به WS127.06 مواجه شدند. نرخها در آمریکا (TD26 و TD9) به ترتیب به WS142.5 و WS140 رسیدند که نشاندهنده تقاضای بالاست.
تانکرهای پاک (Clean Tankers):
در خلیج فارس نرخ LR2 کاهش یافت (مسیر خلیج فارس به ژاپن به WS110.83 رسید) اما LR1 اندکی افزایش داشت (مسیر مشابه به WS144.06). نرخهای MR در خلیج فارس بهبود یافتند ولی در مسیر خلیج مکزیک به کارائیب ۴۰٪ کاهش ثبت شد.
هندیمکس (Handymax):
نرخها در مدیترانه (TC6) در WS130 ثابت ماندند و در بریتانیا (TC23) با افزایش به WS125 همراه بودند.
جمعبندی و تحلیل نهایی
بازار حملونقل دریایی در هفته جاری نشانههایی از بهبود را در بخش خشکبار به ویژه کشتیهای کاپسایز و پاناماکس نشان داد، در حالی که بخش تانکر شاهد توقف روند نزولی نرخهای VLCC و نوسانات محدود در مسیرهای مختلف بود. افزایش تقاضا در آسیا و اقیانوس اطلس به همراه کمبود کشتی در برخی بخشها، فشار صعودی بر نرخها ایجاد کرده است.
با وجود برخی کاهشهای منطقهای و فصلی، چشمانداز بازار همچنان مثبت ارزیابی میشود و انتظار میرود در هفتههای آتی نیز نرخها در سطوح نسبتاً پایدار یا افزایشی باقی بمانند.
منبع: گزارش هفتگی بالتیک اکسچنج (Baltic Exchange) برای اعضای FONASBA
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.