عبور از دریای سرخ پرهزینه شد؛ افزایش تلفات کانتینری با تغییر مسیر کشتیهای غربی
سینیوز-در ادامه تحولات راهبردی منطقه و در سایه قدرتنمایی محور مقاومت در منطقه غرب آسیا، مسیرهای دریایی بینالمللی با اختلال جدی مواجه شدهاند. تازهترین گزارش شورای جهانی کشتیرانی (WSC) نشان میدهد که تغییر مسیر کشتیها برای دوری از دریای سرخ باعث افزایش هزینهها و سوانح متعدد برای ناوگان غربی شده و تنها در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۷۰ کانتینر در دریا گم شده است.
این گزارش که بازتابدهنده یکی از پیامدهای مستقیم مقاومت منطقهای در برابر تجاوزگریهای غرب است، نشان میدهد که ۳۵ درصد از کانتینرهای گمشده در مسیر دماغه امید نیک رخ دادهاند؛ جایی که کشتیها برای دور زدن درگیریهای دریای سرخ و تنگه بابالمندب، به آن پناه بردهاند و در نتیجه، با شرایط طوفانی و خطرناک مواجه شدهاند.
در واقع، آنچه پیشتر به عنوان «مسیر جایگزین» معرفی میشد، اکنون به مسیری پرهزینه و پرخطر برای اقتصاد جهانی تبدیل شده است. سه حادثه بزرگ برای خطوط کشتیرانی CMA CGM و MSC در نزدیکی سواحل آفریقای جنوبی، حاصل اجتناب از دریای سرخ است؛ دریایی که حضور مقتدرانه نیروهای مقاومت در آن، معادلات ژئوپلیتیکی را دگرگون کرده است.
جو کرامک، رئیس شورای جهانی کشتیرانی، با اذعان به این بحران اعلام کرد که اجتناب از دریای سرخ، شرکتهای کشتیرانی را وارد یکی از سختترین مسیرهای جهان کرده است؛ اعترافی که نشان میدهد امنیت دریایی دیگر در انحصار غرب نیست.
در حالی که غرب با تحمیل هزینههای اقتصادی بر ملتهای مستقل، درصدد سلطه بر آبراههای استراتژیک بود، اکنون خود با افزایش خسارات مالی، سوانح انسانی، و چالشهای لجستیکی مواجه شده است. آتشسوزیهای مرگبار، از دست رفتن صدها کانتینر و حتی غرق شدن کشتیها تنها بخشی از پیامدهای این چرخش راهبردی است.
شورای جهانی کشتیرانی در این گزارش به اقدامات جدید برای کاهش تلفات و افزایش ایمنی اشاره کرده؛ اما هیچ راهکاری را برای بازگرداندن امنیت ازدسترفته مسیرهای سنتی دریایی ارائه نداده است. این فقدان راهحل، نشان از محدودیت بازیگران غربی در مهار قدرت مقاومت و حفظ کنترل بر تجارت جهانی دارد.
در مجموع، آنچه امروز در دریای سرخ و آبهای اطراف آن رخ میدهد، نهفقط یک تحول ژئوپلیتیکی، بلکه یک پیروزی راهبردی برای محور مقاومت و شکست آشکار در پروژههای سلطهگرانه دشمنان منطقه است.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.