افت نرخ اجاره کشتی‌های فله‌بر و تانکر

در هفته منتهی به ۲۷ ژوئن، بازار حمل‌ونقل دریایی با نوسانات چشمگیری در بخش‌های مختلف همراه بود. در بخش کشتی‌های فله خشک، بازار کاپسایز شاهد کاهش قابل توجهی بود. کاهش فعالیت‌ها در مناطق آتلانتیک و اقیانوس آرام و غیبت بازیگران عمده معدنی در مسیر C5، باعث افزایش عرضه کشتی و افت شدید نرخ‌ها شد. نرخ مسیر C5 به حدود ۶ دلار سقوط کرد که در مقایسه با سطوح قبلی ۱۰ تا ۱۱ دلاری، کاهش چشمگیری محسوب می‌شود. هرچند مسیرهای برزیل جنوبی و غرب آفریقا به چین وضعیت بهتری داشتند، اما نرخ C3 نیز به حدود ۲۰ دلار کاهش یافت. شاخص BCI STC با افتی ۴۹۵۹ دلاری به سطح ۱۸۴۰۸ دلار رسید.

در بازار پاناماکس، برخلاف کاپسایز، روندها مثبت‌تر بود. شمال آتلانتیک و آمریکای جنوبی با فعالیت مطلوبی روبرو بودند و نرخ‌ها به حدود ۱۵۵۰۰ دلار به‌علاوه ۵۵۰۰۰۰ دلار برای حمل زغال‌سنگ رسید. در آسیا، نرخ کشتی‌های ۸۲۰۰۰ تنی به حدود ۱۳۰۰۰ دلار رسید و کشتی‌هایی که در مسیر اندونزی فعال بودند نرخ ۱۱۷۵۰ دلاری را تجربه کردند.

بخش اولتراماکس و سوپراماکس تحت تأثیر موقعیت جغرافیایی قرار داشت. نرخ‌ها در خلیج آمریکا با افت مواجه شدند، اما افزایش تقاضا در اندونزی و شمال اقیانوس آرام موجب تقویت نرخ‌ها در آسیا شد. برای یک کشتی ۶۳۰۰۰ تنی در مسیر سنگاپور به چین، نرخ حدود ۱۳۰۰۰ دلار گزارش شد.

در بخش هندیسایز، عملکرد متنوعی به ثبت رسید. نرخ‌ها در اروپا و مدیترانه کاهش یافتند، اما ثبات نسبی در اقیانوس اطلس جنوبی مشاهده شد. نرخ یک کشتی ۳۵۰۰۰ تنی در سفر از اروپا حدود ۶۷۵۰ دلار و در آسیا حدود ۱۲۵۰۰ دلار برای حمل سنگ‌آهن بود.

در بازار تانکر، بخش VLCC با کاهش نرخ‌ها مواجه شد. نرخ سفر از خلیج فارس به چین (TD3C) به WS55.50 رسید که معادل درآمد روزانه ۳۵۲۸۱ دلار است. نرخ مسیر غرب آفریقا به چین (TD15) نیز به WS60.13 کاهش یافت.

در بخش سویزماکس، بازار ثبات بیشتری داشت. نرخ سفر نیجریه به اروپا (TD20) در WS89.72 بدون تغییر باقی ماند، در حالی که نرخ مسیر گویان به اروپا (TD27) با افزایش به WS87.5 رسید.

بازار آفراماکس نیز نوسانات خاصی را تجربه کرد. در دریای شمال، نرخ مسیر Cross-UK Continent (TD7) به WS122.5 افزایش یافت، اما در مدیترانه، نرخ مسیر Cross-Mediterranean (TD19) به WS135 کاهش پیدا کرد.

در بخش تانکرهای تمیز، نرخ‌ها در کشتی‌های LR2 در خلیج فارس و مدیترانه کاهش یافت. برای LR1، نرخ مسیر خلیج فارس به ژاپن (TC5) به WS2181.25 رسید. کشتی‌های MR در خلیج فارس و اروپا با کاهش نرخ مواجه بودند، ولی در آمریکا نرخ‌ها افزایش یافت. همچنین نرخ مسیر Cross-Mediterranean (TC6) برای Handymax به WS186.11 کاهش یافت.

در مجموع، هفته ۲۶ برای بازار حمل‌ونقل دریایی با کاهش نرخ‌ها در بخش تانکر و افت محسوس در بخش فله خشک همراه بود. تأثیرات جغرافیایی و تحولات سیاسی در بازار نقش چشمگیری ایفا کردند.

توجه: این گزارش تنها برای استفاده اعضای FONASBA تهیه شده و هرگونه توزیع بیشتر مجاز نیست.

تهیه‌شده با مجوز مبادله بالتیک | فقط برای اعضای FONASBA

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.