جعل هویت کشتیها در خلیج فارس و دریای سرخ؛ غرب در بنبست امنیتی دریایی
سی نیوز-سرویس بین الملل -* همزمان با تشدید تنشهای منطقهای و افزایش هزینههای تجاوزگری، کشتیهای غربی برای حفظ امنیت خود در خلیج فارس و دریای سرخ، به اقدامی بیسابقه و غیرقانونی روی آوردهاند: جعل هویت و پنهانکاری درباره مالکیت واقعی. این روند، نشانهای روشن از بنبست امنیتی کشورهای غربی در منطقهای است که سالها از آن برای اعمال فشار بر ملتهای مستقل استفاده کردهاند.
طبق گزارشی از مؤسسه تحلیلی Windward، بیش از ۵۰ کشتی در بازهای ۱۲ روزه در ماه ژوئن، تلاش کردهاند با جعل پیامهای شناسایی خود، وانمود کنند متعلق به چین یا روسیه هستند، یا هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند. پیامهایی نظیر «همه چینی هستند» یا «این کشتی ارتباطی با اسرائیل ندارد» تنها بخشی از تلاش غرب برای فرار از پاسخ مشروع مقاومت در منطقه است.
قدرت بازدارندگی ایران در خلیج فارس
تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر احتمال بستن تنگه هرمز در صورت همکاری آمریکا با رژیم صهیونیستی، پیام قاطعی به دشمنان بود؛ایران در برابر هرگونه تجاوز، نهتنها ساکت نمیماند، بلکه قدرت اقدام متقابل دارد. این هشدار راهبردی، باعث هراس آشکار در شرکتهای کشتیرانی غربی شده و آنان را به سمت تغییر رفتار، پنهانکاری و فرار از مسئولیت سوق داده است.
همزمان، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور مؤثر در خلیج فارس و کنترل بر امنیت منطقه، نشان داده که امنیت تجارت دریایی بدون هماهنگی با ایران، غیرممکن است.
غرب، قربانی سیاستهای خودساخته
رفتارهای غیرقانونی کشتیهای غربی که حالا حتی از اعلام مالکیت واقعی خود هم واهمه دارند، نشاندهنده آن است که نظم دریایی تحمیلی غرب، در حال فروپاشی است. آمریکا و اروپا که دههها با ایجاد ناوگانهای جنگی، تحریمهای یکجانبه و عملیات اطلاعاتی، امنیت دیگران را تهدید میکردند، امروز خود به ترفندهای «مخفیکاری» پناه آوردهاند.
این وضعیت، نهتنها نشانگر برتری مقاومت منطقهای، بلکه هشداری به جهان است؛ امنیت دریایی تنها با احترام به حاکمیت کشورها و همکاری برابر محقق میشود، نه با تحمیل، تجاوز و تحریم.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.