وقتی «بحران» تبدیل به «روال» میشود!
سی نیوز-تحلیل -* در فاصله کمتر از دو ماه اخیر، سه حادثه مرگبار در بندر شهید رجایی، آتشسوزی در بندر امام خمینی، و حالا حریق در کشتی حامل متانول در بندر دیر بوشهر ، تصویری نگرانکننده از وضعیت ایمنی در بنادر کشورمان ترسیم کردهاند. تصویری که نه بهدلیل شدت هر حادثه، بلکه بهدلیل تکرارشان، به یک “الگو” خطرناک بدل شده است؛ الگویی از سهلانگاری سیستماتیک، فرسودگی ساختاری و بیپاسخماندن مدیریتی.
کشتی حامل متانول که در اسکله شرکت کاوه در بندر دیر دچار آتشسوزی شد، حامل مادهای فوقالعاده قابلاشتعال بود؛این حادثه با ۴ کشته، 3 مجروح تا لحظه نگارش این گزارش، نه اولین و نه آخرین زنگ هشدار خواهد بود.
حادثه انفجار در بندر شهید رجایی را میتوان بزرگترین فاجعه بندری دهه اخیر دانست. در کنار آن، آتشسوزی در انبار دانههای روغنی بندر امام خمینی با وجود خسارات مالی گسترده، تنها به مدد شانس، به یک فاجعه انسانی بدل نشد.
نکته مشترک در همه این حوادث، نبود نظام نظارت شفاف، پاسخگویی مدیریتی و فرهنگ ایمنی است. گزارشهای مختلف نشان میدهد که بخشی از تجهیزات ایمنی نیازمند بهروزرسانی اساسی هستند. باید این سؤال را پرسید؛ مسئولیت این تلفات با کیست؟
بنادر، قلب تپنده تجارت خارجی کشورند. حوادث پیدرپی نهتنها جان انسانها، بلکه اعتماد سرمایهگذاران، شرکای تجاری و موقعیت ژئوپلتیک کشورمان در شبکه حملونقل دریایی را در معرض خطر قرار میدهند. هیچ بندری در جهان نمیتواند بدون ایمنی پایدار، به بازیگر منطقهای یا بینالمللی بدل شود.
در پایان باید گفت: «آتشسوزی در بندر دیر» یک اتفاق نبود؛ ادامه طبیعی همان روندهایی است که سالها هشدار داده شده اما نادیده گرفته شدهاند. و اگر همین امروز اصلاح ساختار، آموزش نیروها و ارتقای تجهیزات آغاز نشود، «حادثه بعدی» نه احتمال، بلکه قطعیت خواهد بود.
نظرات بسته شده است.