صنعت کشتیرانی در تقاطع مسئولیت زیست‌محیطی و توسعه اقتصادی

سی نیوز-سرویس بین الملل *- با رشد تجارت جهانی، آلودگی صوتی زیرآبی ناشی از کشتی‌ها به یک بحران زیست‌محیطی تبدیل شده است. صدای پروانه‌ها و موتور کشتی‌ها، نهنگ‌ها و دیگر جانوران دریایی را سردرگم کرده و مسیرهای مهاجرتی آن‌ها را مختل می‌کند.

از قطب شمال تا بزرگ‌ترین صخره‌های مرجانی جهان، دانشمندان هشدار می‌دهند که صدای کم‌فرکانس موتور، پروانه و ارتعاشات بدنه کشتی‌ها باعث سردرگمی نهنگ‌ها، به هم خوردن مسیرهای مهاجرتی آن‌ها و از بین رفتن سیگنال‌های صوتی حیاتی برای بقای گونه‌های دریایی شده است.

سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) که مسئولیت نظارت بر کشتیرانی بین‌المللی را برعهده دارد، این موضوع را جدی گرفته و به تازگی دستورالعمل‌های جدیدی برای کاهش آلودگی صوتی کشتی‌ها ارائه کرده است. آرسنیو دومینگوز، دبیرکل IMO، در سومین کنفرانس اقیانوس‌های سازمان ملل در نیس فرانسه، تاکید کرد: «ما به عنوان اصلی‌ترین بهره‌برداران از دریا، مسئولیت بزرگی در حفاظت از آن داریم.»

این دستورالعمل‌ها که از سال ۲۰۱۴ شروع و در ۲۰۲۳ به‌روزرسانی شده‌اند، شامل راهکارهای فنی مثل طراحی بهتر بدنه، بهینه‌سازی پروانه‌ها و کاهش سرعت کشتی‌ها می‌شود که می‌تواند به طور چشمگیری میزان نویز زیرآبی را کاهش دهد. این اقدامات به ویژه در مناطق حساس و آسیب‌پذیر مانند جزایر گالاپاگوس و صخره‌های توباتاها که جمعیت‌های دریایی و جوامع بومی تحت تأثیر قرار دارند، اهمیت فراوانی دارد.

علاوه بر این، برنامه‌های آزمایشی با همکاری چند کشور از جمله آرژانتین، شیلی، هند و آفریقای جنوبی در حال اجراست تا با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تجربه‌های میدانی، راهکارهای مؤثرتر برای کاهش آلودگی صوتی ارائه شود.

دومینگوز در پایان گفت: «این موضوع فراتر از حفظ تنوع زیستی است؛ سلامت اقیانوس‌ها به ادامه تمدن بشری وابسته است. اکنون زمان عمل کردن است، نه فقط دادن وعده‌ها.»

صنعت کشتیرانی اکنون در تقاطع مسئولیت زیست‌محیطی و توسعه تجاری قرار دارد؛ جنگ بی‌صدایی که باید به نفع اقیانوس‌ها به پایان برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.