صعود نرخهای اجاره کشتیهای کانتینری؛بازار در آستانه یک تغییر فاز جدید؟
شاخص New ConTex که توسط “انجمن کشتیرانی هامبورگ و برمن (VHBS)” منتشر میشود، یکی از ابزارهای معتبر برای ارزیابی نرخ کرایه زمانی کشتیهای کانتینری در بازار جهانی است. این شاخص بر اساس میانگین قراردادهای اجاره زمانی برای کشتیهایی با اندازهها و دورههای زمانی متفاوت محاسبه میشود. در این گزارش، دادههای منتشرشده در تاریخ 5 ژوئن 2025 مورد تحلیل دقیق قرار میگیرد.
1. وضعیت عمومی بازار:
شاخص New ConTex در این دوره با رسیدن به عدد 1500 واحد، بالاترین سطح خود در بیش از دو سال و نیم اخیر را ثبت کرده است. این رشد به رغم آن است که بازار در روزهای اخیر با کاهش حجم قراردادهای جدید مواجه بوده است.
بازار به سمت تثبیت حرکت میکند و اگرچه فعالیتها در برخی سایزها کاهش یافته، اما عدم دسترسی به ظرفیتهای آزاد در کشتیهای بزرگتر همچنان مانعی برای کاهش نرخها محسوب میشود.
2. ارزیابی نرخهای زمانی بر اساس سایز کشتی
سایز کشتی | نرخ 6 ماهه (USD/روز) | نرخ 12 ماهه (USD/روز) | نرخ 24 ماهه (USD/روز) |
---|---|---|---|
1100 TEU | 17,314 | 16,341 | – |
1700 TEU | 20,125 | 26,348 | – |
1800 TEU | – | 32,730 | – |
2500 TEU | – | – | 33,439 |
2700 TEU | – | – | 35,891 |
3500 TEU | – | – | 41,944 |
4250 TEU | – | – | 49,830 |
5700 TEU | – | – | 55,968 |
6500 TEU | – | – | 65,928 |
3. تحلیل روند تغییرات نرخها
الف) هفتهبههفته:
- شاخص کل: رشد 0.9%
- کمترین تغییر مربوط به کشتیهای 6500 TEU با کاهش 0.1% است.
- رشد ملایم در بخش کشتیهای کوچک و متوسط، بهویژه سایزهای 1700 و 2500 TEU.
ب) ماهانه:
- کشتیهای سایز 1700 TEU و 2700 TEU بیشترین رشد را تجربه کردند (11.6% و 12.9%).
- کاهش اندک در نرخ 24ماهه کشتیهای 2500 TEU و 2700 TEU نیز مشاهده میشود، که بیشتر به دلایل فصلی و قراردادی برمیگردد.
ج) سالانه:
- رشد گسترده در تمامی سایزها، نشاندهنده بهبود کلی تقاضای بازار است:
- 1100 TEU: +41.4%
- 1700 TEU: +53.0%
- 2500 TEU: +29.5%
- 6500 TEU: +26.4%
4. تحلیل
با توجه به شاخصهای فوق، چند نتیجه کلیدی را میتوان استخراج کرد:
- کاهش عرضه در کشتیهای سایز بزرگ: نرخهای ثابت یا افزایشی در کشتیهای 5700 و 6500 TEU حاکی از محدودیت ظرفیت در این بازار است. مالکان به دنبال قراردادهای بلندمدت و سودآورتر هستند.
- افزایش تقاضا در بخشهای منطقهای: کشتیهای کوچکتر (1100 و 1700 TEU) که معمولاً در مسیرهای کوتاهبرد استفاده میشوند، با رشد مناسبی مواجه شدهاند که نشان از پویایی در تجارت منطقهای دارد.
- تعادل جدید در بازار: به نظر میرسد بازار پس از رکود ناشی از بحرانهای اخیر (از جمله اختلالات زنجیره تامین)، به سمت تعادلی باثبات و تدریجی در حال حرکت است.
شاخص New ConTex در وضعیت کنونی نشاندهنده یک بازار سالم و متعادل در صنعت اجاره زمانی کشتیهای کانتینربر است. رشد یکنواخت در اغلب سایزها، افزایش نرخهای بلندمدت و کمبود ظرفیت آزاد بهویژه در کشتیهای بزرگتر، گویای این است که بازار در مرحله بازسازی و تقویت قرار دارد. این روند برای مالکان فرصتساز و برای اجارهکنندگان هشداردهنده در خصوص افزایش هزینهها خواهد بود.
در صورتی که این روند ادامه یابد، میتوان انتظار داشت نرخها در تابستان و پاییز 2025 نیز در سطوح بالا باقی بمانند مگر آنکه شوکهایی مانند بحرانهای ژئوپلیتیک یا افزایش ناگهانی عرضه رخ دهد.
نظرات بسته شده است.