کشتی باری حامل ۳ هزار خودرو برقی در اقیانوس آرام طعمه آتش شد

سی نیوز-سرویس بین الملل؛- کشتی باری «Morning Midas» که بیش از ۳,۰۰۰ خودرو، شامل حداقل ۸۰۰ خودروی برقی و هیبریدی را از بندر یانتای چین به مقصد لازارو کاردناس مکزیک حمل می‌کرد، در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۲۵ (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) دچار آتش‌سوزی شد. این حادثه در فاصله حدود ۳۰۰ مایل (۵۰۰ کیلومتر) جنوب غربی جزیره آداک، آلاسکا رخ داد. کشتی تحت مدیریت شرکت بریتانیایی Zodiac Maritime و با پرچم لیبریا در حال حرکت بود که آتش‌سوزی از یکی از عرشه‌های بارگیری آغاز شد.

وضعیت خدمه
هر ۲۲ خدمه کشتی با استفاده از قایق‌های نجات از خطر گریختند و توسط کشتی تجاری «Cosco Hellas» که در نزدیکی محل حادثه حضور داشت، نجات یافتند. گزارش‌ها تأیید می‌کنند که هیچ‌یک از خدمه دچار جراحات جدی نشده‌اند و همگی در سلامت به سر می‌برند.

وضعیت کنونی آتش‌سوزی
تا تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۵ (20 خرداد) ، آتش‌سوزی همچنان در کشتی ادامه دارد و دود از عرشه‌ها متصاعد می‌شود. گارد ساحلی ایالات متحده (USCG) عملیات امداد و نجات را هماهنگ کرده و یک کشتی یدک‌کش مجهز به تجهیزات اطفای حریق از ۹ ژوئن به محل رسیده است. با این حال، مهار آتش به دلیل شدت حرارت باتری‌های لیتیوم-یون خودروهای برقی و خطر شعله‌ور شدن مجدد، با چالش‌های جدی مواجه است.

خطرات زیست‌محیطی
کارشناسان نسبت به احتمال نشت حدود ۱,۵۳۰ تن نفت کم‌گوگرد و ۳۵۰ تن گاز موجود در مخازن کشتی هشدار داده‌اند. در صورت سرایت آتش به این مخازن، خطر آلودگی گسترده در اقیانوس آرام وجود دارد که می‌تواند به اکوسیستم دریایی منطقه آسیب جدی وارد کند. سازمان‌های زیست‌محیطی خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از این فاجعه شده‌اند.

سابقه حوادث مشابه
این حادثه یادآور آتش‌سوزی‌های قبلی در کشتی‌های حامل خودروهای برقی است. در سال ۲۰۲۲، کشتی «Felicity Ace» با ۴,۰۰۰ خودرو، از جمله مدل‌های لوکس پورشه و بنتلی، در اقیانوس اطلس آتش گرفت و پس از دو هفته سوختن، غرق شد. این حادثه خسارتی ۱۵۵ میلیون دلاری به گروه فولکس‌واگن وارد کرد. همچنین، آتش‌سوزی کشتی «Fremantle Highway» در سال ۲۰۲۳ نیز نگرانی‌های مشابهی را برانگیخت. باتری‌های لیتیوم-یون به دلیل دمای بالا و اشتعال‌پذیری، یکی از عوامل اصلی این حوادث شناخته می‌شوند.

اقدامات و واکنش‌ها
سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و شرکت‌های بیمه در حال بازنگری مقررات حمل‌ونقل خودروهای برقی هستند. استانداردهای ایمنی کنونی، از جمله کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان انسان در دریا (SOLAS)، ممکن است برای مقابله با خطرات باتری‌های لیتیومی کافی نباشد. کارشناسان خواستار پروتکل‌های سختگیرانه‌تر برای بارگیری و اطفای حریق در کشتی‌های حامل این خودروها شده‌اند.

عملیات مهار آتش در کشتی Morning Midas همچنان ادامه دارد و گارد ساحلی ایالات متحده با همکاری شرکت‌های کشتیرانی در تلاش برای جلوگیری از یک فاجعه زیست‌محیطی است. این حادثه بار دیگر خطرات حمل خودروهای برقی با باتری‌های لیتیومی را برجسته کرده و نیاز به بازنگری در استانداردهای ایمنی دریایی را بیش از پیش آشکار ساخته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.