آتشسوزی گسترده در کشتی کانتینری MV Wan Hai 503 در سواحل ایالت کرالا، هند
سی نیوز-سرویس بین الملل-* صبح روز دوشنبه، ۹ ژوئن ۲۰۲۵، کشتی کانتینری MV Wan Hai 503 با پرچم سنگاپور، در فاصله حدود ۷۸ مایل دریایی از بندر بیپور و ۴۰ مایل دریایی از اژیمالا در منطقه کانور ایالت کرالا دچار آتشسوزی گستردهای شد. این کشتی که از کلمبو، سریلانکا، عازم بندر نهوا شوا در بمبئی بود، حامل بیش از ۶۵۰ کانتینر بود. گزارشهای اولیه از وقوع چندین انفجار زیر عرشه خبر میدادند که بعداً توسط مقامات به عنوان آتشسوزی تأیید شد. این حادثه منجر به عملیات نجات گسترده توسط گارد ساحلی هند و نیروی دریایی این کشور شد.
جزئیات حادثه
حادثه در حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی (۵:۰۰ صبح به وقت GMT) رخ داد، زمانی که کشتی در آبهای دریای عرب، در حدود ۱۳۰ مایل دریایی شمالغرب بیپور هند قرار داشت. گزارشها حاکی از آن است که آتشسوزی پس از انفجارهای متعدد در عرشه آغاز شد و حدود ۵۰ کانتینر به دریا سقوط کردند. منابع نیروی دریایی تأیید کردند که کشتی حامل مواد خطرناک و قابل اشتعال، از جمله مایعات و جامدات قابل اشتعال و مواد سمی بود که تلاشها برای مهار آتش را دشوار کرده است.
کشتی MV Wan Hai 503، یک کشتی کانتینری به طول ۲۷۰ متر و آبخور ۱۲.۵ متر، با ۲۲ خدمه از کلمبو در تاریخ ۷ ژوئن حرکت کرده بود و قرار بود روز ۱۰ ژوئن به بمبئی برسد. آتشسوزی به سرعت گسترش یافت و تلاشهای اولیه خدمه برای کنترل آن ناموفق بود، که منجر به تخلیه کشتی شد.
عملیات نجات
نیروی دریایی هند و گارد ساحلی به سرعت واکنش نشان دادند. ناو جنگی INS Surat به محل حادثه اعزام شد و یک هواپیمای نیروی دریایی از پایگاه هوایی INS Garuda در کوچی برای شناسایی هوایی آماده شد. گارد ساحلی نیز سه قایق گشتی از جمله ICGS Rajdoot (از منگالور جدید)، ICGS Arnvesh (از کوچی) و ICGS Sachet (از آگاتی) را به محل اعزام کرد. همچنین، کشتی MV One Marvel که توسط مرکز هماهنگی نجات دریایی گارد ساحلی در بمبئی هدایت شده بود، ۱۸ نفر از خدمه را که به دریا پریده بودند نجات داد.
تا ساعت ۱۲:۴۰ بعدازظهر، آتش به کانتینرهای دیگر سرایت کرده بود و خدمه کشتی را ترک کرده بودند. از ۲۲ خدمه، ۱۸ نفر نجات یافتند، اما چهار نفر، شامل دو نفر از تایوان، یک نفر از اندونزی و یک نفر از میانمار، همچنان مفقود هستند. پنج نفر از خدمه دچار جراحات، از جمله دو نفر با سوختگی شدید، شدهاند.
پینارایی ویجایان، وزیر ارشد ایالت کرالا هند ، به مقامات منطقهای در ارناکولام و کوزیکود دستور داد تا برای درمان خدمه نجاتیافته آماده باشند. بیمارستانهای کوچی، کانور و کوزیکود در حالت آمادهباش قرار گرفتند تا در صورت انتقال خدمه به ساحل، خدمات پزشکی ارائه دهند. اداره مدیریت بلایای ایالتی کرالا نیز با گارد ساحلی برای هماهنگی عملیات همکاری میکند.
کاپیتان K. Arun Kumar، مسئول بندر بیپور، اعلام کرد که برخی از کانتینرها حامل مواد خطرناک هستند که نگرانیهای زیستمحیطی را افزایش داده است. گارد ساحلی به آژانسهای امنیتی دستور داده تا نسبت به کانتینرهای شناور در دریا هوشیار باشند.
نگرانیهای زیستمحیطی
این حادثه نگرانیهایی درباره تأثیرات زیستمحیطی احتمالی ایجاد کرده است، بهویژه به دلیل سقوط حدود ۵۰ کانتینر به دریا. این حادثه تنها چند هفته پس از غرق شدن کشتی MSC Elsa 3 در ۲۵ مه ۲۰۲۵ در سواحل کرالا رخ داده است که حامل ۶۴۰ کانتینر، از جمله ۱۳ کانتینر با مواد خطرناک مانند کاربید کلسیم بود. آن stesso System: محیطی و مواد خطرناک بود که خطر آلودگی میکروپلاستیک و نشت نفت را افزایش داد.
گارد ساحلی هند اعلام کرد که تحقیقات برای شناسایی علت آتشسوزی ادامه دارد. منابع رسمی تأیید کردند که آتشسوزی از یک انفجار زیر عرشه ناشی شده، اما جزئیات دقیق هنوز مشخص نیست. تلاشهای آتشنشانی همچنان ادامه دارد و گارد ساحلی چهار کشتی را برای کمک به عملیات اطفای حریق اعزام کرده است.
این حادثه بار دیگر توجهها را به مسائل ایمنی در حملونقل دریایی و خطرات ناشی از جابجایی مواد خطرناک جلب کرده است. مقامات هندی در حال همکاری با سازمانهای بینالمللی برای ارزیابی خسارات و جلوگیری از تأثیرات زیستمحیطی بیشتر هستند.
منابع
-
Onmanorama
-
The Hindu
-
The Economic Times
-
Hindustan Times
-
Yahoo News
-
The South First
-
Manorama Online
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.