رکود شدید در سفارش ساخت کشتیهای جدید؛ بازار ساخت تا سال ۲۰۲۸ راکد میماند
سی نیوز-سرویس بین الملل-* به گزارش مؤسسه تحقیقاتی دریایی Drewry، صنعت کشتیرانی جهان در سال ۲۰۲۵ با افت قابل توجهی در سفارش ساخت کشتیهای جدید مواجه شده است. این رکود، که از ماههای ابتدایی سال آغاز شده، ناشی از تردید مالکان کشتی برای سرمایهگذاریهای بلندمدت در شرایطی ناپایدار است.
این وضعیت ناشی از عواملی نظیر تنشهای ژئوپلیتیکی، جنگهای تعرفهای، نگرانی نسبت به وضعیت کشتیسازی در چین و ابهامهای ناشی از مقررات بینالمللی محیطزیستی است. طبق پیشبینی Drewry، این روند حداقل تا اکتبر ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و به تدریج پس از آن بهبود مییابد؛ هرچند بازگشت واقعی به سطح سفارشات قبلی احتمالاً تا سال ۲۰۲۸ محقق نخواهد شد.
جنگ تعرفهای ایالات متحده و تنشهای سیاسی جهانی، جریان تجارت را دچار اختلال کرده و موجب تقاضای غیرقابل پیشبینی برای حملونقل شدهاند. همین موضوع مالکان کشتی را از ثبت سفارشهای جدید بازمیدارد. در کنار آن، تهدید اعمال تحریم بر کشتیهایی که از یاردهای چینی سفارش داده میشوند نیز عامل مهمی در کاهش سرمایهگذاریها بوده است.
در حالی که در سال ۲۰۲۴ بیش از ۷۵ درصد سفارشهای کشتیهای فلهبر خشک از سوی یاردهای چینی دریافت شده بود، این سهم در سال ۲۰۲۵ به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش، نشانهای از نگرانی مالکان نسبت به پیامدهای احتمالی تحریمهای آمریکا است، حتی با وجود تعلیق موقت برخی جریمهها از سوی واشنگتن.
عامل مهم دیگر در کاهش سفارشها، قیمت بالای ساخت کشتی است. قیمتها همچنان در سطوح بالا قرار دارند و یاردهای ژاپنی بهطور متوسط حدود ۵ درصد گرانتر از یاردهای چینی عمل میکنند. این موضوع نیز باعث شده بسیاری از مالکان در انتظار کاهش قیمتها، از ثبت سفارش جدید خودداری کنند.
افزون بر این، عدمقطعیت در مقررات محیطزیستی به ویژه در خصوص الزامات مربوط به کاهش کربن، مانع دیگری بر سر راه تصمیمگیری مالکان است. نشست اکتبر ۲۰۲۵ سازمان جهانی دریانوردی (IMO) در خصوص چارچوب «خنثیسازی کربن» (Net Zero Framework) ممکن است راهنماییهایی در خصوص مکانیزم قیمتگذاری جهانی کربن ارائه دهد؛ با این حال، تا زمانی که مشوقها و جریمههای مرتبط با کشتیهای با آلایندگی صفر یا نزدیک به صفر روشن نشود، انتظار میرود بازار سفارشسازی همچنان در رکود باقی بماند.
مؤسسه Drewry پیشبینی میکند که رونق مجدد در سفارش ساخت کشتیهای جدید، تنها پس از سال ۲۰۲۷ و با روشن شدن مقررات مربوط به کاهش آلایندگی، محقق خواهد شد.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.