بازار جهانی کشتیرانی در دو مسیر متفاوت؛ رشد فلهبرها، افت تانکرها
سی نیوز -* گزارش حاضر، گزارش هفتگی بازار بالتیک (هفته 21، 23 مه 2025) است که توسط بورس بالتیک (Baltic Exchange) تهیه شده و با اجازه این نهاد منتشر میشود. این گزارش به تحلیل وضعیت بازار حملونقل دریایی در بخشهای فلهخشک (کاپسایز، پاناماکس، اولتراماکس/سوپراماکس، هندیسایز) و تانکر (VLCC، سوئزماکس، آفراماکس، کلین و هندیماکس) میپردازد. هدف این گزارش، ارائه دیدگاهی جامع از روند نرخهای حمل، تقاضای محموله، و شرایط بازار در مناطق کلیدی مانند اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس، خلیج فارس، و مدیترانه است. این اطلاعات برای استفاده انحصاری انجمنهای عضو FONASBA و شرکتهای عضو آن تهیه شده و تغییرات هفتگی در بازارهای جهانی حملونقل دریایی را با جزئیات بررسی میکند.
فله بر
کاپسایز
بازار کاپسایز هفته را با نوسان آغاز کرد اما در نهایت با ثبات به پایان رسید. در ابتدای هفته، عدم اطمینان در گینه به دلیل لغو مجوزهای معدنی، بازار را تحت فشار قرار داد، اما بهسرعت بهبود یافت. حوضه اقیانوس آرام با تقاضای مداوم از سوی معدنکاران و اپراتورها، عملکرد قویتری داشت. شاخص C5 از حدود 7 دلار در اوایل هفته به 8.55 دلار در پایان هفته رسید. در جنوب اقیانوس اطلس، از اواسط هفته تقاضا برای محمولههای جدید افزایش یافت و نرخها برای محمولههای اواسط ژوئن در محدوده 18 دلار تثبیت شد. با این حال، شمال اقیانوس اطلس به دلیل ضعف در تقاضای فرونتهال و بازار ترانساتلانتیک، عملکرد ضعیفتری داشت. شاخص BCI 5TC در پایان هفته با اندکی بهبود به 15,757 دلار رسید.
پاناماکس
بازار پاناماکس هفتهای ضعیف را تجربه کرد و فشار بر مالکان کشتیها ادامه یافت. مقاومت مالکان کم بود و نرخها در مسیر P2A در حدود 17,000 دلار ثابت ماند. فعالیت در شرق آمریکای جنوبی محدود بود و نرخها در سطح 12,000 دلار باقی ماند. در آسیا، تقاضا خوب بود اما به دلیل افزایش تعداد کشتیها، نرخها کاهش یافت و از 13,000 دلار به حدود 10,000 دلار رسید. تقاضای اندونزی عمدتاً توسط کشتیهای کوچکتر و قدیمیتر جذب شد.
اولتراماکس/سوپراماکس
هفته در اقیانوس اطلس با اندکی خوشبینی آغاز شد اما در پایان، این خوشبینی کمی کاهش یافت. در خلیج آمریکا، یک کشتی 63,000 تنی برای حمل پتکک از هیوستون به هند با نرخ 19,750 دلار اجاره شد. جنوب اقیانوس اطلس متعادل بود اما تقاضای فرونتهال ضعیف ماند. در آسیا، تقاضا در شمال برای سفرهای ترانسپاسیفیک وجود داشت اما در جنوب، تقاضای جدید کم بود. یک کشتی 66,000 تنی در شمال چین با نرخ 11,000 دلار برای 45 روز اول و 14,500 دلار پس از آن به مقصد خلیج آمریکا اجاره شد.
هندیسایز
هفتهای مثبت برای بازار هندیسایز بود و نرخهای حمل در اکثر مناطق افزایش یافت. در منطقه قاره-مدیترانه، بهبود تدریجی ادامه یافت. به عنوان مثال، یک کشتی 40,000 تنی از آنتورپ به برزیل با نرخ 10,500 دلار برای 45 روز و 14,500 دلار پس از آن اجاره شد. در خلیج آمریکا و جنوب اقیانوس اطلس، کمبود کشتی و تقاضای قوی، بازار را تقویت کرد. در آسیا نیز، بهویژه در جنوب شرق آسیا و شمال اقیانوس آرام، بازار با افزایش تقاضا و کمبود کشتی، محکم باقی ماند.
گزارش تانکر
VLCC
بازار VLCC این هفته در همه مسیرها نرمتر شد. نرخ برای مسیر 270,000 تنی خلیج فارس به چین (TD3C) با 3 امتیاز کاهش به WS61.15 رسید که معادل درآمد روزانه 42,278 دلار است. در اقیانوس اطلس، نرخ مسیر 260,000 تنی غرب آفریقا به چین (TD15) به WS61.94 و مسیر خلیج آمریکا به چین (TD22) به 7,898,833 دلار کاهش یافت.
سوئزماکس
مالکان سوئزماکس تحت فشار بودند و نرخها کاهش یافت. نرخ مسیر 130,000 تنی نیجریه به قاره بریتانیا (TD20) با 8 امتیاز کاهش به WS78.89 رسید. مسیر TD27 (گویانا به بریتانیا) نیز با 6 امتیاز کاهش به WS78.33 رسید. در خلیج فارس، نرخ مسیر TD23 به مدیترانه (از طریق کانال سوئز) با 2 امتیاز کاهش به WS85 رسید.
آفراماکس
در دریای شمال، نرخ مسیر 80,000 تنی (TD7) با 11 امتیاز افزایش به WS125 رسید. در مدیترانه، نرخ مسیر 80,000 تنی (TD19) با 14 امتیاز افزایش به WS135 رسید. در اقیانوس اطلس، نرخها برای مسیرهای مکزیک به خلیج آمریکا (TD26) و کونناس به خلیج آمریکا (TD9) حدود 18 امتیاز کاهش یافت و به زیر WS130 رسید.
کلین
LR2: نرخهای LR2 در خلیج فارس به اوج رسید اما سپس ثابت ماند. شاخص TC1 (75kt خلیج فارس به ژاپن) از WS145 به WS154 افزایش یافت. مسیر TC20 (90kt خلیج فارس به بریتانیا) نیز با 121,000 دلار افزایش به 4.1 میلیون دلار رسید.
LR1: نرخهای LR1 در خلیج فارس بهطور تدریجی از WS160 به WS170 افزایش یافت.
MR: در خلیج فارس، شاخص TC17 (35kt به شرق آفریقا) از WS254 به WS279 رسید اما سپس به WS261 بازگشت. در قاره بریتانیا، نرخهای TC2 و TC19 به ترتیب به WS150 و WS170 افزایش یافت. در خلیج آمریکا، نرخهای TC14، TC18 و TC21 نیز افزایش قابلتوجهی داشتند.
هندیماکس
بازار هندیماکس بهطور قابلتوجهی بهبود یافت. شاخص TC6 (مدیترانه) از WS145 به WS213 و شاخص TC23 (بریتانیا) از 43.61 امتیاز افزایش به WS179 رسید.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.