بازار متضاد کشتیرانی؛ تانکرها باثبات، فلهبرها در نوسان
به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ؛ گزارش هفتگی بازار بورس بالتیک برای هفته بیستم، به تاریخ ۱۶ می ۲۰۲۵، نگاهی جامع به روندهای بازار کشتیرانی جهانی در بخشهای فلهبر و تانکر ارائه میدهد و تحولات کلیدی در دستههای کیپسایز، پاناماکس، اولتراماکس/سوپراماکس، هندیسایز و انواع تانکرها را برجسته میکند.
کیپسایز: پایان خوشبینانه
بازار کیپسایز هفته را با نگاهی مثبت به پایان رساند، در اقیانوس آرام، نرخها ابتدا اندکی کاهش یافتند اما در اواسط هفته با مشارکت قوی معدنکاران بهبود یافتند و شاخص C5 در نهایت به ۸.۱۹۵ دلار رسید. در اقیانوس اطلس، وضعیت پیچیدهتر بود؛ نگرانیهای اولیه درباره افزایش تعداد کشتیهای بدون بار و مشکلات لجستیکی، مانند خرابی بارگیر سان نیکولاس، فشارهایی ایجاد کرد. با این حال، تقاضای قوی از برزیل جنوبی و غرب آفریقا، همراه با کمبود کشتی در اطلس شمالی، به تدریج احساسات بازار را تقویت کرد. نرخ مسیر C3 به حدود ۱۸.۰۰ دلار در اواسط هفته رسید و در نهایت به ۱۹.۴۰۵ دلار بسته شد. بازار فرونتهاول نیز به طور قابلتوجهی تقویت شد که در افزایش چشمگیر شاخص C9 منعکس شد. در پایان هفته، شتاب در هر دو اقیانوس اطلس و آرام به شاخص BCI 5TC کمک کرد تا به ۱۶,۷۳۶ دلار برسد، که نشاندهنده افزایش ۲,۳۸۲ دلاری نسبت به هفته گذشته است.
پاناماکس: هفتهای کمفروغ
بازار پاناماکس هفتهای کمرونق را تجربه کرد، بهویژه در اقیانوس اطلس، جایی که تقاضای محدود با افزایش تعداد کشتیها مواجه شد. تقاضای ترانسآتلانتیک در این منطقه کم بود و بازار عمدتاً تحت سلطه مسیرهای فرونتهاول قرار داشت، اما نرخها در اواسط هفته به دلیل عدم تعادل بین کشتی و بار تحت فشار قرار گرفتند. گزارشها حاکی از آن است که در روز دوشنبه، یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی با تحویل در قاره اروپا برای سفری به سواحل شرقی آمریکا و تحویل مجدد در هند، نرخ ۲۰,۰۰۰ دلار را کسب کرد، اما تا اواسط هفته، همین سفر با نرخ ۱۴,۰۰۰ دلار به پایان رسید که نشاندهنده کاهش قابلتوجه نرخهاست. در آسیا، هفتهای متغیر بود؛ بازار نوپک (شمال اقیانوس آرام) فاقد حمایت بود و نرخها کاهش یافت، اما تقاضا از استرالیا در طول هفته بهبود یافت و نرخهای بهتری برای موقعیتهای نزدیک مشاهده شد. به عنوان مثال، یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی با تحویل در ژاپن برای سفری از شرق استرالیا و تحویل مجدد در ژاپن، نرخ ۱۱,۰۰۰ دلار را به دست آورد. فعالیت دورهای محدود بود، اما شایعاتی از یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی با تحویل در چین برای ۵ تا ۷ ماه با نرخ ۱۳,۷۵۰ دلار گزارش شد.
اولتراماکس/سوپراماکس: بازاری کمرمق
با وجود تعطیلات و رویدادهای مختلف کشتیرانی در طول هفته، بازار اولتراماکس/سوپراماکس به طور کلی کمفروغ بود. در اقیانوس اطلس، تقاضا از خلیج آمریکا ادامه داشت، اما در پایان هفته کاهش یافت. وضعیت مشابهی در آمریکای جنوبی، بهویژه برای مسیرهای ترانسآتلانتیک، مشاهده شد. یک کشتی ۵۸,۰۰۰ تنی با تحویل در فازندینیا برای سفری به اترانتو با نرخ ۱۷,۸۵۰ دلار اجاره شد. در قاره اروپا و مدیترانه، کمبود انگیزه جدید باعث شد نرخها تحت فشار نزولی باقی بمانند. در آسیا، بازار بهعنوان موقعیتی توصیف شد؛ یک کشتی ۵۸,۰۰۰ تنی با تحویل در سنگاپور برای سفری از اندونزی به چین با نرخ ۱۲,۵۰۰ دلار اجاره شد، در حالی که یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی با تحویل در سورابایا برای سفری از اندونزی به تایلند با نرخ ۱۷,۰۰۰ دلار به کار گرفته شد. اقیانوس هند شاهد فعالیت معقولی بود، اما این فعالیت در پایان هفته کند شد. یک کشتی ۶۴,۰۰۰ تنی با تحویل در خلیج سالدانا برای سفری به چین با نرخ ۲۰,۰۰۰ دلار به علاوه پاداش بالاست ۲۰۰,۰۰۰ دلاری اجاره شد.
هندیسایز: فعالیت محدود
بازار هندیسایز در هر دو حوضه فعالیت قابلمشاهده محدودی را تجربه کرد. در قاره اروپا و مدیترانه، اصول بازار نرم باقی ماند و احساسات تا حدی موقعیتی بود. یک کشتی ۳۷,۰۰۰ تنی با تحویل در بجایا از طریق جرف لاسفر به سامسون با نرخ ۷,۰۰۰ دلار اجاره شد. در خلیج آمریکا، احساسات ضعیف بود و تعداد کشتیها فشار بیشتری بر نرخها وارد کرد. یک کشتی ۳۷,۰۰۰ تنی برای سفری با تحویل در همپتون رودز و تحویل مجدد در قاره اروپا با بار زغالسنگ با نرخ ۱۰,۵۰۰ دلار اجاره شد. در اقیانوس اطلس جنوبی، اصول بازار تا حد زیادی متعادل بود؛ به عنوان مثال، یک کشتی ۳۶,۰۰۰ تنی با تحویل در رکالادا برای تحویل مجدد به آمریکای جنوبی شمالی با نرخ ۱۵,۵۰۰ دلار اجاره شد. در آسیا، برخی منابع به افزایش اندک تعداد کشتیها اشاره کردند، اما حجم بارها فعلاً نرخها را ثابت نگه داشته است. یک کشتی ۳۸,۰۰۰ تنی با تحویل در CJK از طریق بینگ بونگ به قاره اروپا با بار کنسانتره با نرخ ۱۳,۵۰۰ دلار اجاره شد.
بازار تانکر
VLCC: بازگشت به رشد
بازار VLCC در پایان هفته بهبود یافت، به جز در خلیج آمریکا که نرخها همچنان در حال کاهش بودند. نرخ مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تنی خلیج خاورمیانه به چین (TD3C) با ۵ واحد افزایش به WS64.35 رسید که معادل درآمد روزانه ۴۵,۶۶۸ دلار برای سفر رفت و برگشت است. در بازار اطلس، نرخ مسیر ۲۶۰,۰۰۰ تنی غرب آفریقا به چین (TD15) با ۲ واحد افزایش به WS63.19 رسید که درآمد روزانه ۴۴,۷۴۳ دلار را نشان میدهد. اما نرخ مسیر ۲۷۰,۰۰۰ تنی خلیج آمریکا به چین (TD22) با کاهش ۳۵۲,۵۰۰ دلاری به ۸,۱۹۷,۵۰۰ دلار رسید که درآمد روزانه ۴۳,۰۴۳ دلار را نشان میدهد.
سوئزماکس: ثبات نرخها
مالکان سوئزماکس موفق به حفظ ثبات نرخها در تمام مسیرها شدند. نرخ مسیر ۱۳۰,۰۰۰ تنی نیجریه به قاره بریتانیا (TD20) در محدوده WS86.5-87.5 باقی ماند که درآمد روزانه حدود ۳۴,۵۰۰ دلار را نشان میدهد. مسیر TD27 (گویانا به قاره بریتانیا با ۱۳۰,۰۰۰ تن) با ۳ واحد کاهش به محدوده WS82.5-83.5 رسید که درآمد روزانه ۳۲,۱۷۱ دلار را در بر دارد. مسیر TD6 (۱۳۵,۰۰۰ تنی CPC به آگوستا) برای دومین هفته در محدوده WS110 باقی ماند و درآمد روزانه حدود ۴۳,۸۰۰ دلار را نشان داد. در خاورمیانه، نرخ مسیر TD23 (۱۴۰,۰۰۰ تنی خلیج خاورمیانه به مدیترانه از طریق کانال سوئز) در سطح WS87.5-88 ثابت ماند.
آفراماکس: تغییرات متضاد
در دریای شمال، نرخ مسیر ۸۰,۰۰۰ تنی کراس-قاره بریتانیا (TD7) با کاهش ۱۰ واحدی به WS113.75 رسید که درآمد روزانه حدود ۲۶,۶۰۰ دلار را برای سفر رفت و برگشت نشان میدهد. در بازار مدیترانه، نرخ مسیر ۸۰,۰۰۰ تنی کراس-مدیترانه (TD19) با کاهش ۲۷ واحدی به WS117.72 رسید که درآمد روزانه ۲۲,۲۶۱ دلار را نشان میدهد. در اقیانوس اطلس، نرخهای محلی افزایش یافت، در حالی که مسیرهای طولانیتر ترانسآتلانتیک اندکی کاهش یافتند. نرخ مسیرهای ۷۰,۰۰۰ تنی سواحل شرقی مکزیک به خلیج آمریکا (TD26) و کووناس به خلیج آمریکا (TD9) به ترتیب حدود ۱۳ واحد افزایش یافت و به WS154.17 و WS151.88 رسید که درآمد روزانه حدود ۳۴,۳۰۰ و ۳۲,۷۰۰ دلار را نشان میدهد. نرخ مسیر ۷۰,۰۰۰ تنی خلیج آمریکا به قاره بریتانیا (TD25) با کاهش ۲ واحدی به WS148.33 رسید که درآمد روزانه ۳۵,۲۵۱ دلار را نشان میدهد.
تمیز (Clean)
LR2: بهبود قابلتوجه
بازار LR2 در خاورمیانه شاهد بهبود خوشایندی بود. شاخص TC1 (۷۵ هزار تنی خاورمیانه به ژاپن) از WS112.78 به WS141.67 افزایش یافت و درآمد روزانه سفر رفت و برگشت را به بیش از ۳۰,۰۰۰ دلار رساند. مسیر TC20 (۹۰ هزار تنی خاورمیانه به قاره بریتانیا) نیز با افزایش ۵۷۵,۰۰۰ دلاری به ۳.۸۳ میلیون دلار رسید. در غرب سوئز، نرخهای LR2 مدیترانه به شرق با افزایش اندک ۵۵,۰۰۰ دلاری به ۳ میلیون دلار رسید.
LR1: جهش نرخها
نرخهای LR1 در خاورمیانه نیز به طور قابلتوجهی افزایش یافت. شاخص TC5 (۵۵ هزار تنی خاورمیانه به ژاپن) با ۲۶.۲۵ واحد افزایش به WS160.63 رسید. مسیر TC8 (۶۵ هزار تنی خاورمیانه به قاره بریتانیا) از ۲.۷۲ میلیون دلار به ۳.۰۹ میلیون دلار افزایش یافت. در قاره بریتانیا، نرخهای LR1 ثابت ماند و شاخص TC16 (۶۰ هزار تنی ARA به غرب آفریقا) ۱ تا ۲ واحد کمتر از WS120 ثبت شد.
MR: روندهای متفاوت
بازار MR در خاورمیانه صعودی بود و شاخص TC17 (۳۵ هزار تنی خاورمیانه به شرق آفریقا) به WS223 رسید. اما در قاره بریتانیا، نرخهای MR کاهش یافت؛ شاخص TC2 (۳۷ هزار تنی ARA به سواحل اطلس آمریکا) با ۸.۴۴ واحد کاهش به WS117.19 رسید و درآمد روزانه به زیر ۱۰,۰۰۰ دلار (۹,۴۹۳ دلار) افت کرد. شاخص TC19 (۳۷ هزار تنی ARA به غرب آفریقا) نیز از WS145.63 به WS136.39 کاهش یافت. در خلیج آمریکا، نرخهای MR کاهش یافت؛ شاخص TC14 (۳۸ هزار تنی خلیج آمریکا به قاره بریتانیا) از WS110 به WS83.21 و شاخص TC18 (۳۸ هزار تنی خلیج آمریکا به برزیل) با ۲۲.۸۵ واحد کاهش به WS136.79 رسید. مسیر TC21 (۳۸ هزار تنی خلیج آمریکا به کارائیب) نیز با کاهش ۱۰۵,۰۰۰ دلاری به ۴۲۵,۰۰۰ دلار رسید. سبد مثلث اطلس MR از ۲۰,۰۳۳ دلار به ۱۳,۵۷۳ دلار کاهش یافت که پایینترین سطح از ژوئن ۲۰۲۳ است.
هندیماکس: بهبود اندک
بازار هندیماکس تمیز اندکی بهبود یافت. شاخص TC6 (۳۰ هزار تنی کراس-مدیترانه) از WS131.94 به WS141.94 افزایش یافت. در قاره بریتانیا، شاخص TC23 (۳۰ هزار تنی کراس-قاره بریتانیا) در محدوده پایین WS130 ثابت ماند.
گزارش بورس بالتیک تصویری متغیر از بازار کشتیرانی جهانی را نشان میدهد. بازار کیپسایز با بهبود قوی به پایان رسید، در حالی که پاناماکس و اولتراماکس/سوپراماکس با چالشهای تقاضا و عرضه مواجه بودند. بازار هندیسایز فعالیت محدودی داشت، اما برخی مناطق ثبات نسبی را حفظ کردند. در بخش تانکر، VLCC و LR2/LR1 شاهد بهبود بودند، در حالی که آفراماکس و MR با روندهای متفاوتی مواجه شدند. این گزارش برای انجمنهای فوناسبا و شرکتهای عضو آن تهیه شده و توزیع بیشتر آن ممنوع است.
منبع: گزارش هفتگی بازار بورس بالتیک، ۱۶ می ۲۰۲۵
BALTIC
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.