کاهش تقاضا در بازار کشتی‌های کانتینری

به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ، گزارش اخیر منتشرشده توسط (VHBS) در تاریخ ۱۵ مه ۲۰۲۵، شاخص “New ConTex” را بررسی می‌کند که معیاری برای ارزیابی نرخ کرایه اجاره کشتی‌های کانتینری است. این گزارش اطلاعاتی درباره وضعیت بازار کشتیرانی ارائه می‌دهد و روند تغییرات نرخ‌ها را تحلیل می‌کند. در ادامه، داده‌ها و تحلیل‌های این سند به‌صورت دقیق بررسی می‌شود.

شاخص New ConTex در تاریخ ۱۵ مه ۲۰۲۵ به مقدار ۱۴۶۲ رسیده است. این شاخص نسبت به هفته گذشته (۸ مه ۲۰۲۵) که ۱۴۶۵ بود، کاهشی ۳ واحدی (معادل ۰.۲٪) داشته است. در مقایسه با ماه گذشته (۱۷ آوریل ۲۰۲۵) که شاخص ۱۵۳۳ بود، کاهش ۷۱ واحدی (۴.۶٪) و نسبت به سال گذشته (۱۶ مه ۲۰۲۴) که ۲۰۳۳ بود، افت ۵۷۱ واحدی (۲۸.۱٪) را نشان می‌دهد. این کاهش قابل‌توجه، نشانه‌ای از افت تقاضا یا افزایش عرضه در بازار کشتیرانی است.

در بررسی نرخ‌های کرایه روزانه، تغییرات متفاوتی در ظرفیت‌های مختلف کشتی‌ها مشاهده می‌شود. برای کشتی‌های ۱۱۰۰ TEU (دنده‌دار)، نرخ کرایه برای دوره ۶ ماهه به ۱۷,۰۲۰ دلار در روز رسیده که نسبت به هفته گذشته (۱۶,۷۹۱ دلار) افزایش ۱.۴٪ و نسبت به ماه گذشته (۱۶,۳۶۴ دلار) رشد ۴.۰٪ داشته است. اما در مقایسه با سال گذشته (۵۹,۷۵۷ دلار)، کاهشی ۷۱.۵٪ را تجربه کرده است. برای دوره ۱۲ ماهه نیز نرخ به ۱۶,۱۴۱ دلار رسیده که افزایش ۱.۷٪ نسبت به هفته گذشته و ۴.۷٪ نسبت به ماه گذشته دارد، اما کاهش ۷۲.۸٪ نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

کشتی‌های ۱۷۰۰ TEU (دنده‌دار) نیز در دوره ۶ ماهه نرخ ۲۷,۹۹۱ دلار را ثبت کرده‌اند که نسبت به هفته گذشته (۲۷,۷۰۰ دلار) ۱.۱٪ و نسبت به ماه گذشته (۲۷,۸۶۸ دلار) ۰.۴٪ افزایش داشته، اما نسبت به سال گذشته (۵۱,۴۹۸ دلار) ۴۵.۶٪ کاهش یافته است. در دوره ۱۲ ماهه، نرخ ۲۷,۰۸۶ دلار است که نسبت به هفته گذشته ۰.۷٪ افزایش و نسبت به ماه گذشته ۱.۹٪ کاهش دارد، و در مقایسه با سال گذشته افت ۴۷.۴٪ را نشان می‌دهد.

برای کشتی‌های بزرگ‌تر، مانند ۴۲۵۰ TEU (بدون دنده)، نرخ‌ها کاهش بیشتری داشته‌اند. نرخ دوره ۱۲ ماهه به ۴۹,۰۷۸ دلار رسیده که نسبت به هفته گذشته (۴۹,۸۹۵ دلار) ۱.۶٪ و نسبت به ماه گذشته (۵۱,۸۶۰ دلار) ۵.۴٪ کاهش یافته است. با این حال، در مقایسه با سال گذشته (۵۳,۱۱۵ دلار)، کاهش ۷.۶٪ داشته است. برای دوره ۲۴ ماهه نیز نرخ ۴۹,۵۸۳ دلار است که کاهشی ۰.۵٪ نسبت به هفته گذشته و ۴.۴٪ نسبت به ماه گذشته دارد، و نسبت به سال گذشته ۶.۷٪ پایین‌تر است.

در مورد کشتی‌های ۵۷۰۰ TEU (بدون دنده)، نرخ دوره ۱۲ ماهه ۵۶,۳۷۸ دلار است که نسبت به هفته گذشته (۵۶,۶۵۰ دلار) ۰.۵٪ و نسبت به ماه گذشته (۵۷,۸۱۷ دلار) ۲.۵٪ کاهش یافته، اما نسبت به سال گذشته (۵۴,۴۲۲ دلار) افزایش ۳.۶٪ داشته که تنها مورد افزایش سال‌به‌سال در این گزارش است.

تحلیل روند و عوامل بازار

روند کلی نرخ‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا مه ۲۰۲۵ نزولی بوده است. اوج نرخ‌ها در اوایل سال ۲۰۲۴ مشاهده شده و پس از آن، با نوسانات اندک، کاهش مداوم داشته است. این روند نزولی تحت تأثیر عواملی مانند عدم اطمینان ناشی از تعرفه‌های تجاری آمریکا و مشکلات اقتصادی در چین است که تقاضا را کاهش داده‌اند. همچنین، گزارش اشاره می‌کند که کشتی‌های بزرگ‌تر تمایل به اجاره‌های کوتاه‌مدت (۳ تا ۴ ماه) با نرخ‌های پایین‌تر (حدود ۳۸,۰۰۰ دلار در روز) دارند، در حالی که بخش Panamax همچنان تقاضای قوی برای اجاره‌های بلندمدت نشان می‌دهد.

شاخص New ConTex و نرخ‌های کرایه نشان‌دهنده چالش‌های قابل‌توجهی در بازار کشتیرانی است. کاهش کلی نرخ‌ها، به‌ویژه در مقایسه با سال گذشته، می‌تواند ناشی از کاهش تقاضا، افزایش عرضه کشتی‌ها، یا تأثیرات سیاست‌های تجاری و اقتصادی جهانی باشد. با این حال، افزایش اندک نرخ‌ها در برخی دسته‌بندی‌ها مانند کشتی‌های ۱۱۰۰ TEU و ۵۷۰۰ TEU می‌تواند نشانه‌ای از بهبود نسبی در بخش‌های خاصی از بازار باشد. برای تحلیل دقیق‌تر، بررسی داده‌های تکمیلی از منابع دیگر توصیه می‌شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.