بازار کشتی‌های فله‌بر و تانکرها در بحران!

سی نیوز-* گزارش هفتگی بازار کشتیرانی (هفته نوزدهم سال ۲۰۲۵)این گزارش توسط Baltic Exchange با همکاری FONASBA (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های کشتیرانی) تهیه شده است.
بازار حمل‌ونقل دریایی در هفته نوزدهم سال جاری تحت تأثیر کاهش تقاضا و افزایش عرضه کشتی‌ها، روندی عمدتاً نزولی را تجربه کرد. نوسانات در بخش کشتی‌های فله خشک و تانکرهای نفتی نشان از چالش‌های پیش روی فعالان این حوزه دارد.

بازار کشتی‌های فله خشک (Dry Bulk Market)

کاپسایز (Capesize):
شاخص BCI STC با کاهش قابل توجه ۳,۰۷۲ دلاری به ۱۴,۱۶۹ دلار رسید. در منطقه آتلانتیک شمالی، مسیر C8 با سقوط چشمگیر به ۱۳,۰۷۱ دلار، زیان اصلی این بازار را رقم زد.
در برزیل، با وجود افزایش فعالیت بارگیری برای اواخر مه تا میانه ژوئن، نرخ مسیر C3 با روندی کاهشی به ۱۸,۲۱۵ دلار رسید. در اقیانوس آرام نیز با وجود فعالیت مداوم معدن‌کاران، نرخ‌ها از ۷.۹۰ به ۷.۵۰ دلار افت کرد.

پاناماکس (Panamax):
در آتلانتیک، کاهش تعداد کشتی‌های موجود باعث رشد نرخ‌ها شد. برای حمل غلات از آمریکای جنوبی، نرخ‌ها بین ۱۸,۵۰۰ تا ۱۹,۰۰۰ دلار ثبت شد. کشتی‌های ۸۲,۰۰۰ تنی نیز به‌طور متوسط با نرخ ۱۶,۵۰۰ دلار به‌علاوه ۶۵۰,۰۰۰ دلار اجاره شدند. در مقابل، بازار آسیا با افزایش عرضه و تقاضای ضعیف مواجه بود؛ یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی برای قرارداد بلندمدت با نرخ ۱۲,۰۰۰ دلار اجاره شد.

اولتراماکس / سوپراماکس (Ultramax/Supramax):
در آتلانتیک، تقاضا در خلیج مکزیک و شرق آمریکای جنوبی قوی‌تر شد. یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی برای مسیر ترانس‌آتلانتیک با نرخ ۱۶,۰۰۰ دلار، و یک اولتراماکس دیگر از شرق آمریکای جنوبی با نرخ بالای ۲۰,۰۰۰ دلار اجاره شد. در اقیانوس هند نیز مسیر غنا به چین با نرخ ۱۶,۰۰۰ دلار شاهد تقویت نسبی بود. اما بازار آسیا با نرخ‌هایی کاهشی همراه بود؛ از جمله اجاره یک کشتی برای حمل شکر از تایلند به اندونزی با نرخ ۱۳,۰۰۰ دلار.

هندیزایز (Handysize):
در آتلانتیک جنوبی، افزایش تقاضا باعث رشد جزئی نرخ‌ها شد و یک کشتی ۳۷,۰۰۰ تنی با نرخ ۱۷,۰۰۰ دلار از آرژانتین راهی مدیترانه شد. اما در خلیج مکزیک، بازار ضعیف ماند و نرخ‌ها به ۸,۰۰۰ دلار برای یک کشتی ۳۵,۰۰۰ تنی رسید. در آسیا نیز بازار تقریباً بدون تغییر بود و یک کشتی ۴۰,۰۰۰ تنی با نرخ ۱۲,۰۰۰ دلار از هنگ‌کنگ به کلمبیا حرکت کرد.

 بازار تانکرهای نفتی (Tanker Market)

تانکرهای VLCC:
مسیر خلیج فارس به چین (TD3C) با کاهش ۶.۵ واحدی به WS59.55 رسید (سود روزانه: ۴۱,۵۴۷ دلار). مسیر غرب آفریقا به چین نیز با افت ۴ واحدی به WS61.69 رسید (سود: ۴۴,۵۶۱ دلار). قابل توجه‌ترین کاهش در مسیر خلیج مکزیک به چین (TD22) رخ داد که با افت بیش از ۱۸۶,۰۰۰ دلاری، نرخ به ۸.۶۶ میلیون دلار رسید.

سوزماکس (Suezmax):
نرخ حمل از نیجریه به اروپا (TD20) با ۱۰ واحد افت به WS89.44 رسید (سود: ۳۷,۰۵۱ دلار). مسیر گویان به اروپا نیز با کاهش ۱۳ واحدی به WS88.33 رسید. همچنین مسیر خلیج فارس به مدیترانه (TD23) به زیر WS90 سقوط کرد.

آفراماکس (Aframax):
در دریای شمال، مسیر TD7 با ۷ واحد کاهش به WS125 رسید (سود روزانه: ۳۹,۱۰۰ دلار). در مدیترانه (TD19) نرخ‌ها با کاهش شدید ۲۰ واحدی به WS155 رسید (سود: ۴۳,۵۰۰ دلار). در آمریکا نیز بازار ضعیف بود اما مسیر ترانس‌آتلانتیک (TD25) همچنان در محدوده WS149-150 ثابت ماند.

تانکرهای تمیز (Clean Tankers):
در بخش LR2، مسیر خلیج فارس به ژاپن (TC1) به WS110.56 کاهش یافت و مسیر خلیج فارس به اروپا (TC20) نیز با افت ۲۳۱,۲۵۰ دلاری به ۳.۲۵ میلیون دلار رسید.
در LR1، مسیر خلیج فارس به ژاپن (TC5) در محدوده WS130 ثابت ماند.
در بخش MR، مسیر اروپا (TC2) به WS126.56 و مسیر خلیج مکزیک (TC14) به WS111.07 رسید.
در بخش هندیماکس نیز مسیر مدیترانه (TC6) به WS130.28 کاهش یافت.

جمع‌بندی و پیش‌بینی بازار

در بخش فله خشک، کاهش نرخ‌ها در اکثر کلاس‌ها به‌ویژه کشتی‌های کاپسایز و هندیزایز ادامه‌دار بود. تنها نقاط روشن، رشد موقت نرخ‌ها در بازار پاناماکس و اولتراماکس در آتلانتیک بود.

در بازار تانکرها نیز کاهش محسوس نرخ‌ها در بخش VLCC و سوزماکس، ناشی از افت تقاضا، محسوس بود. بیشترین کاهش نیز در بخش آفراماکس در مدیترانه به ثبت رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.