افت موقت نرخ کرایه کانتینری؛ بازار در بلندمدت رشد خواهد کرد

سی نیوز-* بر اساس گزارش اخیر شاخص New ConTex که توسط Verband Hamburger und Bremer Schiffsmakler e.V. (VHBS) منتشر شده است، بازار جهانی اجاره کشتی‌های کانتینری در هفته منتهی به ۸ می ۲۰۲۵ با کاهش نرخ‌ها مواجه شده است. شاخص New ConTex که معیاری برای ارزیابی نرخ اجاره کشتی‌های کانتینری با ظرفیت‌های مختلف است، با افت ۱.۴ درصدی نسبت به هفته گذشته به عدد ۱۴۶۵ رسیده است. این کاهش، نگرانی‌هایی را در میان فعالان صنعت حمل‌ونقل دریایی ایجاد کرده، اما داده‌های بلندمدت همچنان از بهبود وضعیت بازار حکایت دارند.

کاهش نرخ‌ها در کوتاه‌مدت

بر اساس داده‌های منتشرشده، نرخ اجاره برای تمامی ظرفیت‌های کشتی (از ۱۱۰۰ TEU تا ۶۵۰۰ TEU) در بازه هفتگی کاهش یافته است. به‌عنوان مثال، نرخ اجاره کشتی‌های ۴۲۵۰ TEU با دوره اجاره ۱۲ ماهه، بیشترین افت را با کاهش ۳.۶ درصدی (معادل ۱,۸۸۵ دلار در روز) تجربه کرده و به ۴۹,۹۸۵ دلار در روز رسیده است. همچنین، کشتی‌های ۱۱۰۰ TEU (۶ ماهه) و ۲۷۰۰ TEU (۱۲ ماهه) به ترتیب با کاهش ۱.۲ و ۱.۰ درصدی مواجه شده‌اند.

در بازه ماهانه نیز روند مشابهی مشاهده می‌شود. نرخ اجاره کشتی‌های ۴۲۵۰ TEU با افت ۴.۵ درصدی (معادل ۲,۳۵۵ دلار) بیشترین کاهش را ثبت کرده است. این کاهش نرخ‌ها در حالی رخ داده که تقاضا در بازارهای کلیدی، به‌ویژه چین، به دلیل تعطیلات و کاهش فعالیت اقتصادی تضعیف شده است.

رشد چشمگیر در بلندمدت

با وجود روند نزولی کوتاه‌مدت، مقایسه سالانه نرخ‌ها نشان‌دهنده بهبود قابل توجه در بازار است. نرخ اجاره کشتی‌های ۱۷۰۰ TEU (۶ ماهه) با رشد ۸۷.۴ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۷,۷۰۰ دلار در روز رسیده است. همچنین، کشتی‌های ۱۱۰۰ TEU (۶ ماهه) و ۴۲۵۰ TEU (۱۲ ماهه) به ترتیب ۷۶.۳ و ۷۴.۹ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده‌اند. این رشد چشمگیر، که به طور متوسط ۷۵.۴ درصد برای تمامی ظرفیت‌ها گزارش شده، نشان‌دهنده تقاضای پایدار و بهبود شرایط بازار در بلندمدت است.

تحلیل عوامل مؤثر

کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ‌ها در کوتاه‌مدت تحت تأثیر عواملی مانند تعطیلات در چین و کاهش فعالیت اقتصادی در این کشور قرار دارد. گزارش VHBS نیز به این نکته اشاره کرده و پیش‌بینی می‌کند که با توجه به تعطیلات پیش‌رو در چین و اروپا، بازار در هفته‌های آتی آرام باقی بماند. با این حال، انتظار می‌رود با شروع فصل جدید در پاییز ۲۰۲۵، تقاضا برای اجاره کشتی‌ها افزایش یابد و نرخ‌ها بهبود پیدا کنند.

از سوی دیگر، عرضه بیش از حد کشتی‌ها در برخی ظرفیت‌ها، به‌ویژه در بخش کشتی‌های بزرگ‌تر (مانند ۴۲۵۰ TEU و ۶۵۰۰ TEU)، می‌تواند یکی از دلایل فشار بر نرخ‌ها باشد. این موضوع، همراه با نوسانات اقتصادی جهانی، از جمله چالش‌هایی است که صنعت حمل‌ونقل دریایی در کوتاه‌مدت با آن مواجه است.

چشم‌انداز و توصیه‌ها

با توجه به روند فعلی، فعالان صنعت حمل‌ونقل دریایی باید استراتژی‌های خود را با دقت تنظیم کنند. شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند با تمرکز بر قراردادهای بلندمدت (۱۲ ماهه) از نوسانات کوتاه‌مدت بازار در امان بمانند. همچنین، سرمایه‌گذاران این حوزه باید به عوامل فصلی و اقتصادی جهانی توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا بهبود بلندمدت بازار همچنان فرصت‌های جذابی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

در نهایت، کارشناسان توصیه می‌کنند که فعالان بازار، وضعیت را در ماه‌های آینده، به‌ویژه پس از پایان تعطیلات، به‌دقت رصد کنند تا از فرصت‌های احتمالی بهره‌برداری کنند. با وجود چالش‌های کوتاه‌مدت، شاخص New ConTex نشان می‌دهد که صنعت اجاره کشتی‌های کانتینری همچنان در مسیر رشد بلندمدت قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.