نبض ضعیف بازار کشتی‌های فله و تانکر

سی نیوز؛ بورس بالتیک در گزارش هفتگی خود، نگاهی به تحولات بازارهای حمل‌ونقل فله و تانکر در هفته ۱۸ ارائه کرده است. تعطیلات روز کارگر و رویدادهای جهانی بر فعالیت بازار تأثیر گذاشت، اما برخی بخش‌ها همچنان مقاومت نشان دادند.

بازار فله؛ ترکیبی از ثبات و چالش‌ها

کیپ‌سایز؛استقامت در برابر تعطیلات

بازار کیپ‌سایز با وجود تعطیلات، به لطف کمبود کشتی در اقیانوس آرام و شمال اقیانوس اطلس، همچنان قوی ماند. در مسیر C5 اقیانوس آرام، نرخ‌ها حول ۸ دلار ثابت بود، اما حجم معاملات در اواخر هفته کاهش یافت. مسیرهای جنوب برزیل و غرب آفریقا به چین پایدار بودند، هرچند شاخص C3 از ۱۹.۸۴۵ دلار به ۱۹.۳۴۵ دلار افت کرد. در شمال اقیانوس اطلس، تقاضای قوی برای بارهای نقدی، شاخص C9 را با جهشی ۱۱۲۶ دلاری به ۳۸۷۱۹ دلار رساند.

پاناماکس؛تحت فشار تعطیلات

بازار پاناماکس تحت تأثیر تعطیلات جهانی، فعالیت محدودی را تجربه کرد. در اقیانوس اطلس، تقاضای جدید اندک بود، اما نرخ‌ها برای معاملات محدود ترانس-آتلنتیک پایدار ماند. یک کشتی ۸۲۰۰۰ تنی مجهز به اسکرابر با نرخ ۱۷۷۵۰ دلار از مدیترانه به خاور دور قرارداد بست. در آسیا، تقاضای زغال‌سنگ اندونزی نتوانست مانع افت نرخ‌ها شود، و نرخ سفرهای زغال‌سنگ از ۱۱۵۰۰ دلار به ۱۰۸۵۰ دلار کاهش یافت.

اولتراماکس/سوپراماکس؛ هفته‌ای آرام

تعطیلات روز کارگر و رویداد حمل‌ونقل ژنو، بازار اولتراماکس/سوپراماکس را آرام کرد. در اقیانوس اطلس، تقاضا از خلیج آمریکا و قاره اروپا ضعیف بود، اما یک کشتی ۵۵۰۰۰ تنی با نرخ ۹۷۵۰ دلار از می‌سی‌سی‌پی به NC آمریکای جنوبی قرارداد بست. در آسیا، تقاضای اندونزی کاهش یافت و یک کشتی ۵۷۰۰۰ تنی با نرخ ۹۲۵۰ دلار به چین سفر کرد.

هندی‌سایز؛ فشار بر نرخ‌ها

بازار هندی‌سایز با فشار نزولی بر نرخ‌ها مواجه شد. در مدیترانه، کمبود بار نرخ‌ها را ثابت نگه داشت، و یک کشتی ۳۶۰۰۰ تنی با نرخ ۹۰۰۰ دلار از صافی به داکار-تمه قرارداد بست. جنوب اقیانوس اطلس با پشتیبانی بارهای ترانس-آتلنتیک، عملکرد بهتری داشت و یک کشتی ۳۶۰۰۰ تنی با نرخ ۱۷۰۰۰ دلار به الجزایر سفر کرد.

بازار تانکر؛ کاهش نرخ‌ها با استثنائات منطقه‌ای

VLCC؛ تضاد بین مناطق

بازار VLCC در خاورمیانه و غرب آفریقا ضعیف شد، با کاهش ۵.۵ واحدی نرخ TD3C (خاورمیانه/چین) به WS67 (درآمد روزانه ۵۱۱۳۴ دلار) و افت TD15 (غرب آفریقا/چین) به WS67.13 (درآمد ۵۱۶۹۰ دلار). اما در خلیج آمریکا، مسیر TD22 با افزایش ۴۱۱۳۵۸ دلاری، درآمد روزانه ۵۱۰۵۴ دلار را ثبت کرد.

سوئزماکس؛افت در اقیانوس اطلس

بازار سوئزماکس در اقیانوس اطلس و مدیترانه تضعیف شد. نرخ TD20 (نیجریه/قاره بریتانیا) ۱۰ واحد به WS109.17 (درآمد ۵۰۱۷۸ دلار) و TD27 (گویانا/قاره بریتانیا) به WS107.5 (درآمد ۴۸۹۳۹ دلار) کاهش یافت. در خاورمیانه، مسیر TD23 پایدار ماند و برنامه CPC از مسیر TD6 با درآمد ۶۳۵۰۰ دلار پشتیبانی کرد.

آفراماکس؛ کاهش عمومی نرخ‌ها

نرخ‌های آفراماکس در دریای شمال (TD7) به WS135 (درآمد ۴۹۱۰۰ دلار) و در مدیترانه (TD19) به WS176.61 (درآمد ۵۴۷۰۰ دلار) افت کرد. در اقیانوس اطلس، مسیرهای خلیج آمریکا (TD26 و TD9) به WS178-177 (درآمد ۴۶۵۰۰ و ۴۳۸۰۰ دلار) و TD25 به WS170 (درآمد ۴۴۵۱۷ دلار) کاهش یافت.

تانکرهای تمیز؛ عملکرد متفاوت

نرخ‌های LR2 در خاورمیانه کمی افت کرد، با TC1 به WS124.44 و TC20 به ۳.۵ میلیون دلار. LR1 کاهش شدیدتری داشت، با TC5 به WS134.06 و TC8 به ۲.۷۱۴ میلیون دلار. در MR، خاورمیانه اندکی بهبود یافت (TC17 به WS213.21، درآمد ۲۱۸۰۰ دلار)، اما قاره بریتانیا افت کرد (TC2 به WS140، درآمد ۱۵۰۰۰ دلار). در خلیج آمریکا، TC14 به WS122.5 بهبود یافت. هندیماکس عملکرد ضعیفی داشت، با TC6 به WS136.94 و TC23 به WS151.67.

بازارهای حمل‌ونقل دریایی در هفته ۱۸ تحت تأثیر تعطیلات و تقاضای ناهمگون قرار گرفتند. در حالی که کیپ‌سایز و برخی مسیرهای تانکر خلیج آمریکا مقاومت نشان دادند، سایر بخش‌ها با فشار بر نرخ‌ها مواجه شدند. فعالان بازار باید تحولات هفته آینده را با دقت رصد کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.