صید صنعتی که حیات دریایی را تهدید می‌کند!

سی نیوز-*سرویس محیط زیست – آنچه این روزها در آب‌های سرد و بکر قطب جنوب رخ می‌دهد، یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی در مقیاسی نادیده است. کشتی‌های صنعتی عظیمی در حال فعالیت در این منطقه‌اند که با استفاده از سیستم‌های مکنده‌ی پیشرفته، حجم بی‌سابقه‌ای از کریل – جانور ریز اما حیاتی در زنجیره غذایی اقیانوس – را از دریا استخراج می‌کنند؛ کریلی که غذای اصلی نهنگ‌ها، پنگوئن‌ها، فُک‌ها و ده‌ها گونه‌ی دیگر دریایی به شمار می‌آید.

شکار بی‌وقفه با ترال مکشی

روش صید مورد استفاده این کشتی‌ها، نوعی ترال صنعتی مکشی است. به‌جای اینکه مانند گذشته تور چند ساعت یک‌بار بالا کشیده و خالی شود، در این روش تور دائماً در آب باقی می‌ماند و با کمک لوله‌های مکنده، کریل مستقیماً به کشتی منتقل و بلافاصله فرآوری می‌شود. این سیستم شباهت زیادی به یک جاروبرقی غول‌پیکر در دل اقیانوس دارد. برخی از این کشتی‌ها روزانه تا ۱۱۰ تُن آرد کریل تولید می‌کنند.

این صید بی‌وقفه، تأثیرات مخربی بر حیات وحش منطقه گذاشته است. نهنگ‌هایی که پس از هزاران کیلومتر مهاجرت، به این منطقه می‌رسند، با اکوسیستمی مواجه می‌شوند که منابع غذایی‌اش توسط ماشین‌آلات صنعتی غارت شده است. برخی از نهنگ‌ها ناچار می‌شوند به تعقیب کشتی‌های صیادی بپردازند، شاید برای لقمه‌ای از آنچه باقی مانده است.

دام مرگبار تورها برای نهنگ‌ها

از آن‌جایی که در روش مکشی، تورها شبانه‌روزی و بدون توقف در آب هستند، خطر گرفتار شدن نهنگ‌ها و جانوران بزرگ‌تر در این تورها به‌طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. بسیاری از مرگ‌های نهنگ‌ها در این منطقه، ناشی از این نوع صید است؛ زیرا گاه خدمه متوجه گیر افتادن حیوان نمی‌شوند تا زمانی که جانش را از دست داده باشد.

انتقال‌های شبانه در دل اقیانوس

یکی دیگر از مشکلات اساسی، عملیات موسوم به ترانسشیپمنت است؛ یعنی انتقال کریل‌های صیدشده از کشتی‌های صیادی به کشتی‌های باری یخچال‌دار در دل اقیانوس. این کار اجازه می‌دهد کشتی‌های صیادی بدون بازگشت به بندر، به صید خود ادامه دهند – با حداقل نظارت و حداکثر استخراج. یکی از این عملیات‌ها که توسط اعضای سازمان Sea Shepherd مستند شده، بیش از ۱۴ ساعت به‌طول انجامید و در آن، کیسه‌هایی با وزن حدود ۵۰۰ کیلوگرم کریل به کشتی باری منتقل شد.

در یک مورد نگران‌کننده، یک کشتی باری روسی هم‌زمان با انتقال بار کریل، در حال سوخت‌گیری نیز بود. چنین اقداماتی در صورت بروز خطا، می‌تواند فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر برای محیط زیست شکننده‌ی قطب جنوب به بار آورد.

قانون هست، ولی کافی نیست

هرچند این فعالیت‌ها در چارچوب قوانین فعلی کمیسیون حفاظت از منابع زنده دریایی قطب جنوب (CCAMLR) انجام می‌شود، اما بسیاری از فعالان محیط زیست معتقدند که قوانین فعلی کافی نیست و روح معاهده قطب جنوب، که بر حفاظت از این منطقه تأکید دارد، به‌شدت زیر پا گذاشته شده است.

در پایان این گزارش، فعالان محیط زیستی خواستار ایجاد منطقه حفاظت‌شده دریایی در شبه‌جزیره قطب جنوب شدند؛ اقدامی که می‌تواند ذخایر کریل و در نتیجه حیات گونه‌هایی مانند نهنگ‌ها، پنگوئن‌ها و فک‌ها را حفظ کند.

آنچه در دل این یخبندان رخ می‌دهد، تنها نبردی میان انسان و طبیعت نیست؛ بلکه هشداری برای همه‌ی ماست. حفظ کریل یعنی حفظ زنجیره‌ای که ادامه‌ی حیات اقیانوس‌های جهان به آن وابسته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.