دریا همچنان مسیر اصلی حمل‌ونقل بار در اتحادیه اروپا؛ سهم ۶۷ درصدی در سال ۲۰۲۳ میلادی

سی نیوز- سرویس بین الملل-* براساس تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی «یورواستات»، در سال ۲۰۲۳، بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل باری در اتحادیه اروپا از طریق مسیرهای دریایی انجام شده است. مطابق این گزارش، حدود ۶۷.۴ درصد از کل جابه‌جایی بارها ـ با درنظر گرفتن وزن کالا و مسافت طی‌شده (تن-کیلومتر) ـ از طریق حمل‌ونقل دریایی صورت گرفته است.

در مقام دوم، حمل‌ونقل جاده‌ای با ۲۵.۳ درصد از سهم بازار قرار دارد و پس از آن حمل‌ونقل ریلی با ۵.۵ درصد و مسیرهای آبی داخلی با ۱.۶ درصد در رده‌های بعدی جای می‌گیرند. حمل‌ونقل هوایی نیز با سهمی بسیار اندک، تنها ۰.۲ درصد از کل جابه‌جایی بار را به خود اختصاص داده است.

سیر ده‌ساله تغییرات؛ افزایش حمل‌ونقل جاده‌ای، کاهش مسیرهای آبی

در مقایسه با سال ۲۰۱۳، حمل‌ونقل جاده‌ای تنها بخشی بوده که با افزایش سهم مواجه شده است؛ رشدی ۲.۸ واحد درصدی که نشان‌دهنده‌ی گسترش تدریجی این شیوه در دهه‌ی گذشته است. در مقابل، سهم حمل‌ونقل دریایی با ۲ واحد درصد کاهش، مسیرهای آبی داخلی با ۰.۶ واحد درصد افت، و حمل‌ونقل ریلی نیز با کاهش ۰.۲ واحد درصدی روبه‌رو بوده‌اند.

Modal split of freight transport in the EU, 2023, % based on tonne-kilometres. Chart. See link to the full dataset below.

تسلط دریا در کشورهای ساحلی؛ سهم بالای ۹۵ درصد در پرتغال، قبرس و یونان

یافته‌های یورواستات نشان می‌دهد که در ۱۵ کشور از ۲۲ کشور ساحلی اتحادیه اروپا، حمل‌ونقل دریایی، مسیر غالب جابه‌جایی کالا بوده است. در ۱۰ کشور از این میان، بیش از ۷۰ درصد از بارها از راه دریا منتقل شده‌اند. در صدر این فهرست، پرتغال با ۹۸.۲ درصد، قبرس با ۹۶.۵ درصد و یونان با ۹۶.۴ درصد قرار دارند که تقریباً تمامی بار خود را از طریق دریا حمل می‌کنند.

در مقابل، کشورهای غیرساحلی یا با ساحل محدود، مانند لوکزامبورگ (۸۴.۵ درصد)، چک (۷۷.۷ درصد) و مجارستان (۷۰.۷ درصد)، بیشترین وابستگی را به حمل‌ونقل جاده‌ای دارند.

Modal split of freight transport, 2023, % based on tonne-kilometres, Chart. See link to the full dataset below.

نقش برجسته‌ی راه‌آهن در لیتوانی، اسلواکی و اتریش

اگرچه سهم کلی حمل‌ونقل ریلی در سطح اتحادیه اروپا پایین‌تر از سایر روش‌هاست، اما در برخی کشورها این شیوه همچنان سهم قابل‌توجهی دارد. لیتوانی با ۳۱.۷ درصد، اسلواکی با ۳۰.۱ درصد، و اتریش با ۲۹.۱ درصد، بالاترین سهم را در استفاده از حمل‌ونقل ریلی ثبت کرده‌اند.

حمل‌ونقل آبی داخلی و هوایی؛ سهم محدود ولی حیاتی در برخی کشورها

رومانی با ۱۸.۹ درصد در صدر استفاده‌کنندگان از مسیرهای آبی داخلی قرار دارد. هلند با ۱۱.۷ درصد و بلغارستان با ۸.۷ درصد نیز سهم بالایی در این بخش دارند. همچنین، حمل‌ونقل هوایی که در مجموع سهم ناچیزی دارد، تنها در ۷ کشور از سهمی بیش از ۱ درصد برخوردار است. در این میان، رومانی با ۱.۶ درصد، لوکزامبورگ با ۱.۵ درصد و لیتوانی و مجارستان با ۱.۳ درصد، بالاترین میزان جابه‌جایی هوایی بار را ثبت کرده‌اند.

 وابستگی اروپا به دریا با وجود رشد جاده‌ها

در حالی که حمل‌ونقل جاده‌ای در اروپا رشد محسوسی را تجربه کرده، اما همچنان مسیرهای دریایی ستون فقرات جابه‌جایی کالا در این قاره را تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، وابستگی برخی کشورها به راه‌آهن یا آبراه‌های داخلی، نشان‌دهنده تنوع راهبردهای حمل‌ونقل در میان اعضای اتحادیه اروپا است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.