طرح بیمهای انجمن کشتیرانی؛ گامی مؤثر در تسهیل تجارت خارجی و حذف سپردههای نقدی کانتینری
مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی مطرح کرد؛
سی نیوز-* به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ، مسعود پلمه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، در نشست اخیر هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از اجرای طرح جامع بیمهای برای حذف سپردههای نقدی کانتینری خبر داد. این طرح که از سال ۱۳۹۴ با موافقت وزارت راه و شهرسازی به مرحله اجرا درآمد، هدفش کاهش هزینههای واردکنندگان، تسریع فرآیند ترخیص و جلوگیری از گردش زائد نقدینگی است.
پلمه در این نشست ضمن اشاره به فعالیت ٦٠ هزار نیروی مستقیم و ۱۷ رسته خدماتی در حوزه کشتیرانی، اظهار داشت: «در حال حاضر، برای دریافت کانتینر، تجار مجبور به ارائه اسناد تضامني، سپرده نقدی و تعهدنامه هستند. این فرآیند نه تنها زمانبر است، بلکه هزینههای سنگینی را به واردکنندگان تحمیل میکند.» وی با اشاره به این که برخی تجار این تعهدنامهها را به عنوان “تعهدنامه ترکمنچای” یاد میکنند، افزود: «این مشکل از سال ۱۳۸۶ مطرح شد و در نهایت در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب رسید.»
طبق آمار ارائهشده توسط دبیرکل انجمن کشتیرانی، در سال ۱۴۰۳، حدود ۲.۷ میلیون کانتینر وارد و خارج کشور شده که برای هر کانتینر سپرده نقدی پرداخت میشود و بار مالی سنگینی را برای واردکنندگان به دنبال دارد. با اجرای طرح بیمهای، نیاز به پرداخت سپردههای نقدی و اسناد تضامني حذف شده و زمان دريافت ترخيصيه كانتينر ۲ ساعت کاهش یافته است.
در این طرح، در صورت بروز خسارت به کانتینر، تا ۹۵ درصد هزینهها تحت پوشش بیمه قرار میگیرد و تنها ۵ درصد فرانشیز از گیرنده دریافت میشود. همچنین، برای خسارات مكانيكال و الكتريكال كانتينر يخچالي که تعيين مقصر آن دشوار است، هزینهها بدون دریافت فرانشیز توسط بيمه جبران خواهد شد.
پلمه با تشریح مزایای این طرح افزود: از ۲۲۰ شرکت کشتیرانی فعال در حوزه کانتینری، ۱۰۶ شرکت به این طرح پیوستهاند و ۵۸۰ فورواردر، شامل ۴۳ صاحب صنایع و ۱۳ کارگزار گمركي از آن بهرهمند شدهاند.
با این حال، ۱۱۴ شرکت کشتیرانی هنوز به این طرح نپیوستهاند. او از اتاق بازرگانی ایران خواست تا با حمایت از این طرح، اجرای آن را برای تمامی شرکتهای کشتیرانی برابر مصوبات شورايعالي هماهنگي ترابري الزامي کند.
در نهایت، دبیرکل انجمن کشتیرانی به موفقیتهای اخیر انجمن در دریافت مجوز رتبهبندی لجستیکی و جایزه ملی بهرهوری لجستیک اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود که با حمایت بیشتر از این طرح، فعالیتهای تخصصمحور و رقابتپذیر در این حوزه گسترش یابد.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.