بندر کاسپین؛ دروازه تجارت ایران به شمال
به گزارش سی نیوز به نقل از ایلنا، «بندرکاسپین» در منطقه آزاد انزلی از سال ۱۳۸۷ به عنوان یک طرح اقتصادی در دولت وقت آن زمان تصویب شد و عملیات عمرانی آن نیز در سال ۱۳۸۹ مورد تصویب قرار گرفت و آغاز شد. این بندر مشمول معافیتهای مربوط به مناطق آزاد ایران است و هیئت وزیران «بندر کاسپین» در استان گیلان را در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ شمسی به عنوان مرز رسمی و مجاز دریایی تعیین کرد.
بندر کاسپین بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر است، این بندر هماکنون تعدادی اسکله فعال دارد که فروردین ماه ۱۳۹۶ افتتاح شد. بندر کاسپین رقیب دیگر بنادر ایرانی در دریای کاسپین همچون بندر انزلی و بندر امیرآباد در ترانزیت منطقهای کالا و مسافر است.
مجتمع بندری کاسپین
این بندر دارای دو موج شکن و شامل ۲۵ پست اسکله شامل بر چهار پست ترمینال کانتینری، سه پست ترمینال نفتی، دوپست ترمینال کالاهای فله خشک، ده پست ترمینال چندمنظوره، دویست ترمینال کالاهای عمومی، یک پست ترمینال رو-رو و یک پست ترمینال اختصاصی و مسافری است ضمن آنکه بزرگترین و کاملترین مجموعه بندری شمال ایران نیز در حال احداث است.
این بندر در زمینه توسعه ترانزیت بینالملل و ترانزیت تجاری بویژه صادرات مجدد از بنادر انزلی اقدامات خوبی داشته است و با سرمایهگذاری در پسکرانه منطقه آزاد انزلی فضایی مهیا کرد که با استفاده از مزایا و معافیتهای این منطقه در کنار زیرساختها و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری به ویژه سیلوها، مخازن و انبارهای روباز توانست در تسهیل و تسریع تجارت با روسیه گامهای خوبی بردارد.
هر اسکله در مجتمع بندری کاسپین، وظایف مشخصی را بر عهده دارد.
* پست اسکله شماره یک:
اسکله شماره یک بندر کاسپین در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد که اولین اسکله افتتاح شده این بندر بود و در زمینه صادرات مجدد کالاهایی از جمله چوب و غلات و تامین برخی نیازهای اساسی فعالیت میکند.
این اسکله به منظور بارگیری و تخلیه بارهای عمومی (جنرال کارگو) مانند چوب، کانتینر، غلات و کالاهای اساسی مورد استفاده قرار میگیرد. این اسکله به عنوان یکی از اسکله های این مجتمع از خرداد ماه به صادرات کود اوره و سیمان اختصاص یافته است. چوبهای روسی که از طریق این اسکله وارد کشور میشوند بیشتر در حوزه ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند و به دلیل جنس خاصی که دارند، روغن مخصوصی نیز برای حفظ امنیت این چوبها استفاده میشود تا از گزند موریانه دور بمانند و به دلیل کیفیت بالایی که دارند استقبال خوبی هم از آن صورت میگیرد.
* پست اسکلههای شماره دو و سه و سیزده:
این اسکلهها نیز مشابه اسکله شماره یک، به بارگیری و تخلیه بارهای عمومی اختصاص دارند.
* پست اسکله شماره ۱۴ (اسکله دلفین):
این اسکله به تخلیه بار روغن مایع و سوخت اختصاص دارد. مخازن روغن مجتمع بندری کاسپین نیز در این اسکله واقع شده است، این مخازن شامل ۱۲ سیلو غلات و حدود ۱۸ مخزن روغن با سقف شناور و مخزن سوخت است و امسال برای اولین بار سوخت نیز از طریق این اسکله ترانزیت شده است و به عنوان اسکله دلفین، نقش مهمی در تخلیه و ذخیرهسازی روغن مایع و سوخت ایفاء میکند.
دو افتتاح در سال جاری
اسکله “رورو” هم که از سوی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ساخته شده است، از خردادماه امسال مورد بهرهبرداری قرار گرفته است و در این مدت بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن ترانزیت کالا داشته که بیشتر به صادرات کود و سیمان اختصاص داشته است. مقصد سیمانهای صادر شده روسیه است و کودها هم از ترکمنستان وارد شده و به سمت ترکیه صادر میشود.
یکی از اقدامات مهمی که در سال جاری در بندرکاسپین رخ داده است، ریل کشی از ناوگان رشت به این منطقه بود که در نقل و انتقال کالای صادراتی این بندر کمک بسزایی داشت. این ناوگان ریلی هم از خردادماه به بهره برداری رسید و سیمان و کود اوره که از شاهرود، آبیک قزوین به انزلی میرسد و به روسیه و سایر کشورها صادر میشود و یا کالاهای وارداتی از روسیه که از طریق ناوگان کریدور شمال به جنوب به بندرعباس منتقل میشود و از آنها به هند صادر میشود هم در زمینه ارزآوری و هم کاهش هزینه حمل و نقل و افزایش سرعت آن تاثیر بسزایی داشت و اتفاقی مهم و تاثیرگذار در حوزه حمل و نقل و اقتصاد کشور محسوب میشود.
این پروژه مزایای متعددی به همراه دارد از جمله؛ کاهش هزینههای انبارداری و سوخت، کاهش ترافیک، توسعه کریدور شمال-جنوب، جذبسرمایهگذار و بهبود زیرساختها و اینکه در مجموع افتتاح خط ریلی رشت-انزلی-کاسپین، گامی مهم در جهت توسعه حمل و نقل، رونق اقتصادی و کاهش مشکلات زیست محیطی در منطقه است.
استانداردسازی اسکلهها بر اساس تکنولوژی روز دنیا
اسکلههای بندرکاسپین از لحاظ استانداردسازی در کشور سرآمد هستند و با تکنولوژی روز دنیا رقابت میکنند تا کشتیهای باری بزرگ با تناژ بالاتر از پنج هزار تن هم در آن میتواند پهلوگیری کنند که با توجه به رسوبگذاری پایین در این منطقه بابت دهنهسازی استاندارد، لایروبی در این مجتمع به صورت سالیانه انجام میشود و این مسئله دراز مدت به خودی خود صرفهجویی بزرگی در وقت و هزینه به شمار میرود.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.