نوسان در بازار کشتیها؛ فلهبرها رشد کردند، نفتکشها افت کردند
سی نیوز-سرویس بین الملل – برگرفته از شاخص Baltic Exchange- بازار حملونقل دریایی در هفته گذشته شاهد تغییرات مهمی بود. کشتیهای بزرگ فلهبر (Capesize) که معمولاً برای حمل زغالسنگ و سنگآهن استفاده میشوند، رشد خوبی را تجربه کردند. در مقابل، کشتیهای متوسط فلهبر (Panamax) که برای حمل غلات و مواد معدنی به کار میروند، با کاهش نرخ کرایهها مواجه شدند. همچنین، بخش تانکرهای نفتی که وظیفه جابهجایی نفت خام را دارند، هفتهای ضعیف را پشت سر گذاشتند و نرخ کرایه آنها کاهش یافت.
افزایش نرخ کرایه کشتیهای فلهبر بزرگ (Capesize)
در هفتهای که گذشت، تقاضا برای حمل زغالسنگ و سنگآهن بهویژه در مسیرهای استرالیا به چین و برزیل به آسیا افزایش یافت. این موضوع باعث شد کرایه کشتیهای Capesize بهطور محسوسی بالا برود.
🔹 کرایه مسیر استرالیا به چین از ۶.۶۵ دلار به ۹.۸۸ دلار برای هر تُن بار افزایش یافت.
🔹 کرایه مسیر برزیل به چین نیز از ۱۸.۳۱ دلار به ۱۹.۸۷ دلار رسید.
افت کرایه در کشتیهای Panamax
در مقابل، کشتیهای Panamax که معمولاً برای حمل غلات و مواد معدنی در مسیرهای اقیانوس اطلس و آرام فعالیت دارند، شرایط خوبی نداشتند. کاهش میزان محمولههای معدنی در آمریکای جنوبی و آفریقا باعث شد کرایه این نوع کشتیها کاهش یابد.
🔹 در مسیر ترانسآتلانتیک (اروپا-آمریکا) کرایهها به حدود ۱۴,۰۰۰ دلار در روز کاهش یافت.
🔹 در اقیانوس آرام نیز با کاهش تقاضا، نرخ کرایه پایینتر آمد.
بازار کشتیهای کوچکتر؛ ثبات نسبی اما کاهش رشد
در بخش کشتیهای متوسط و کوچکتر فلهبر (Ultramax/Supramax/Handysize) که برای حمل بارهای متنوعی مانند سیمان، کود شیمیایی، و فولاد استفاده میشوند، تغییرات چشمگیری دیده نشد.
🔹 در خلیج مکزیک نرخها همچنان بالا بود.
🔹 در مدیترانه و آمریکای جنوبی بازار رو به کاهش بود.
🔹 در آسیا ابتدا بازار مثبت بود اما در ادامه هفته افت کرد.
افت نرخ کرایه در تانکرهای نفتی
در بخش کشتیهای نفتکش، مالکان کشتیها هفته سختی را سپری کردند. نرخ کرایه مسیرهای اصلی کاهش یافت، زیرا تقاضا برای حمل نفت خام کمتر از حد انتظار بود.
🔹 تانکرهای خیلی بزرگ (VLCC) که نفت را از خلیجفارس به چین حمل میکنند، شاهد افت نرخ از WS63 به WS58 بودند.
🔹 تانکرهای متوسط (Suezmax) که نفت را از نیجریه به اروپا منتقل میکنند، کاهش ۶ واحدی را تجربه کردند و نرخشان به WS85 رسید.
🔹 تانکرهای کوچکتر (Aframax) که در مسیرهای کوتاهتری مانند مدیترانه و شمال اروپا فعالیت دارند، نیز با کاهش نرخ روبهرو شدند.
در هفته گذشته، بازار کشتیهای بزرگ فلهبر (Capesize) به دلیل افزایش تقاضا رشد خوبی داشت، اما بازار کشتیهای Panamax و نفتکشها با کاهش نرخ کرایه مواجه شدند. درصورتیکه این روند ادامه پیدا کند، میتواند تأثیر مهمی بر هزینههای حملونقل جهانی داشته باشد.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.