تحلیل روند بازار کرایه کشتی‌های کانتینری؛ از کاهش شاخص SCFI تا ثبات New ConTex

سی نیوز-* به گزارش روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ، بازار کرایه کشتی‌های کانتینری در هفته گذشته شاهد نوسانات متعددی بود، اما با وجود کاهش ۹.۳۱ درصدی شاخص SCFI شانگهای، بازار همچنان ثبات نسبی خود را حفظ کرد. شاخص New ConTex با افزایشی جزئی به ۱,۴۱۶ واحد رسید که نشان‌دهنده مقاومت بازار در برابر فشارهای نزولی است. در این گزارش، به تحلیل تحولات این بازار و عوامل مؤثر بر آن خواهیم پرداخت.

ثبات نسبی بازار باوجود کاهش نرخ‌ها

شاخص SCFI شانگهای در هفته منتهی به ۲۰ فوریه ۲۰۲۵ به ۱,۵۹۵.۰۸ واحد رسید که کاهش قابل توجهی نسبت به اوج خود در ژوئیه ۲۰۲۴ نشان می‌دهد. این کاهش ۵۷ درصدی به وضوح از روند نزولی نرخ‌های حمل و نقل حکایت دارد. اما در مقابل، شاخص New ConTex نشان‌دهنده ثبات نسبی بازار است که به ۱,۴۱۶ واحد افزایش یافت. این افزایش ۰.۳ درصدی به دلیل مقاومت بازار در برابر فشار کاهش نرخ‌ها و کمبود عرضه کشتی‌های خاص مانند کشتی‌های با ظرفیت ۱۷۰۰ TEU و ۲۵۰۰ TEU است.

تحلیل نرخ کرایه بر اساس اندازه کشتی‌ها

۱. کشتی‌های کوچک (۱۱۰۰ TEU)
نرخ روزانه کشتی‌های کوچک به ۱۴,۹۵۷ دلار رسید که نسبت به هفته گذشته ۰.۸ درصد افزایش داشته و نسبت به سال گذشته ۶۸.۶ درصد رشد نشان می‌دهد. این افزایش ناشی از تقاضای بالا برای این نوع کشتی‌ها در مسیرهای کوتاه و منطقه‌ای است.

  1. کشتی‌های متوسط (۱۷۰۰ TEU)
    نرخ کشتی‌های متوسط در روز ۲۳,۴۸۹ دلار است که ۱.۱ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و در مقایسه با سال گذشته، ۷۳.۷ درصد رشد داشته است. کاهش قابل توجه عرضه کشتی‌های این اندازه طی هفته‌های اخیر عامل اصلی این رشد است.
  2. کشتی‌های بزرگ (۲۵۰۰ TEU و بالاتر)
    در این رده، نرخ‌ها تغییر چندانی نداشته است، اما در بازه‌های زمانی بلندمدت، رشد چشمگیری داشته‌اند. نرخ کشتی‌های ۲۷۰۰ TEU با کاهش ۰.۳ درصدی به ۲۷,۳۸۲ دلار رسید، اما نسبت به سال گذشته ۸۶.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. این تغییرات ناشی از تنگنای عرضه در این بخش از بازار است.
  3. کشتی‌های بسیار بزرگ (۵۷۰۰ TEU و ۶۵۰۰ TEU)
    اطلاعات محدودی در مورد این کشتی‌ها وجود دارد، اما گزارش‌های جانبی نشان می‌دهند که تقاضا برای این کشتی‌ها، به‌ویژه به دلیل ظرفیت بالای حمل، در حال افزایش است.

مقایسه شاخص‌های SCFI و New ConTex

در حالی که شاخص SCFI شانگهای به دلیل کاهش نرخ‌ها روند نزولی داشته است، شاخص New ConTex به دلیل کمبود عرضه در اندازه‌های خاص کشتی‌ها و تقاضای پایدار برای کرایه‌های بلندمدت، به ثبات نسبی دست یافته است. شرکت‌ها تمایل دارند با انعقاد قراردادهای بلندمدت (۱۲ تا ۲۴ ماهه) از نوسانات بازار دوری کنند.

چشم‌انداز آینده بازار

تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که نرخ‌های کرایه کشتی‌های متوسط (۱۷۰۰–۲۵۰۰ TEU) در ماه‌های آینده ثابت یا افزایشی باقی خواهند ماند، در حالی که نرخ‌های کشتی‌های بزرگ (۳۵۰۰ TEU+) ممکن است در کوتاه‌مدت با کاهش روبه‌رو شوند. عوامل خارجی مانند بهبود وضعیت زنجیره تأمین جهانی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای می‌تواند بر افزایش تقاضا و تثبیت نرخ‌ها تأثیر بگذارد.

هشدارها و محدودیت‌های داده‌ها

این گزارش بر اساس داده‌های شاخص New ConTex و تحلیل‌های بازار تهیه شده است. لازم به ذکر است که داده‌ها تنها برای اطلاعرسانی و تحلیل روندها ارائه شده و نباید مبنای تصمیمات تجاری قرار گیرد. نوسانات نرخ ارز، تغییرات سیاست‌های تجاری، و بحران‌های ژئوپلیتیکی می‌توانند به‌طور سریع روند بازار را تغییر دهند.

بازار کرایه کشتی‌های کانتینری در شرایطی به ثبات نسبی دست یافته است که هنوز در برخی از بخش‌ها شاهد افزایش تقاضا و نرخ‌ها هستیم. در آینده نزدیک، به‌ویژه در کشتی‌های متوسط و بزرگ، نرخ‌ها می‌توانند همچنان تحت تأثیر کمبود عرضه و تقاضای پایدار برای کرایه‌های بلندمدت قرار داشته باشند.

منبع داده‌ها: گزارش هفتگی شاخص New ConTex، منتشر شده در ۲۰ فوریه ۲۰۲۵.

دانلود شاخص

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.