به گزارش سی نیوز به نقل از دنیای اقتصاد ، حسین عباس‌‌‌‌‌‌نژاد، با تشریح فرآیند عملیات بندری در بزرگترین بندر تجاری ایران به بازدید سفیر قزاقستان و هیات‌‌‌‌‌‌های تجاری این کشور از محوطه‌‌‌‌‌‌های بندری و کانتینری بندر شهیدرجایی در دوره‌‌‌‌‌‌های گذشته اشاره کرد و ادامه‌داد: آمادگی هر نوع فعالیت بندری که منجر به توسعه سرمایه‌گذاری بین دو کشور شود را داریم. وی انعقاد قراردادهای تجاری را یکی از موضوعات مهم بندر شهیدرجایی در توسعه سرمایه‌گذاری خارجی از جمله با کشور قزاقستان دانست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به افزایش حجم مبادلات اقتصادی ایران و قزاقستان، توسعه لجستیک و حمل‌ونقل ریلی را یکی از فرصت‌های مناسب همکاری دو طرف در بندر شهیدرجایی دانست.عباس‌‌‌‌‌‌نژاد ابراز امیدواری کرد؛ بازدید معاون وزیرخارجه قزاقستان و هیات همراه وی منجر به توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه و افزایش روند ترانزیت محموله‌‌‌‌‌‌های تجاری بین بندر شهیدرجایی و بنادر قزاقستان شود.

مزیت‌های تجاری بندر شهید رجایی

در ادامه این نشست‌ عادل شهرزاد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان به مزیت‌های تجاری بندر شهیدرجایی از طریق کریدور شمال-‌جنوب اشاره کرد و ادامه‌داد: تجارت دریایی از این کریدور به‌صرفه‌ترین مسیر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران مطمئن‌‌‌‌‌‌ترین شریک تجاری برای قزاقستان است، گفت: به‌طور قطع سرمایه‌گذاری‌هایی که بین تجار ایرانی و قزاقستانی در بندر شهیدرجایی انجام شود برای دو کشور بسیارپربرکت و نتیجه‌‌‌‌‌‌بخش خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد؛ این بازدیدهای میدانی و گفت‌وگوهای حضوری از سوی سرمایه‌گذاران تجاری آستانه در بنادر استان هرمزگان هرچه زودتر منجر به انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی شود.شهرزاد پیشنهاد کرد برای شروع همکاری‌های بین دو کشور در حوزه‌های بندری با بهره‌‌‌‌‌‌گیری از کریدور شمال-‌جنوب درخواست‌هایتان به‌صورت مکتوب اعلام تا متناسب با درخواست‌ها ضوابط حقوقی و قانونی از سوی ایران طراحی و تدوین شود.

آمادگی قزاقستان برای سرمایه‌گذاری بندری در ایران

علی بک‌باکایف، معاون وزیر امورخارجه قزاقستان نیز ضمن تاکید بر انعقاد تفاهم‌نامه تجاری بین بندر شهیدرجایی و قزاقستان گفت: سومین کشوری که در بندرعباس کنسولگری دارد، قزاقستان است. وی با اشاره به نقش راهبردی ایران و قزاقستان در توسعه‌تجارت دریایی گفت: کشور ما یک کشور ترانزیتی محسوب می‌شود و به‌دنبال راهیابی به آب‌های آزاد از طریق بندر شهیدرجایی هستیم. معاون وزیرخارجه قزاقستان همچنین به‌وجود بنادر و ترمینال‌‌‌‌‌‌های لجستیکی قزاقستان در برخی از کشورهای آسیای‌شرقی اشاره کرد و بیان کرد: ما همچنان به‌دنبال تحقق تجارت خارجی با ایران تا سه‌میلیارد دلار هستیم.

حجم سرمایه‌گذاری ایران و قزاقستان

مهدی دسینه، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان نیز به حجم سرمایه‌گذاری‌های ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: در سال‌گذشته ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور حدود ۳۰۲‌میلیون دلار بوده که از این میزان ۲۱۹‌میلیون دلار آن سهم صادرات ایران به قزاقستان بوده و مابقی به واردات اختصاص داشته‌است.

دسینه گفت: قزاقستان درحال تبدیل‌شدن به یکی از اقتصادهای پیشرو در منطقه است و براساس مطالعات ما آستانه در حال سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌‌‌‌‌ زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و بندری و طرح‌های بانک جهانی است. نماینده وزارت اقتصاد در هرمزگان همچنین وجود دریا و سواحل طولانی در این استان را یک فرصت طلایی دانست که سرمایه‌گذاران قزاقستانی می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، شیلات(پرورش میگو) و سایر فعالیت‌های بندری و دریایی همکاری مشترکی با یکدیگر داشته باشند.