کاهش چشمگیر کرایهها در بخشهای مختلف حملونقل دریایی: آیا روند نزولی ادامه خواهد داشت؟
بازار حملونقل دریایی بهعنوان یکی از ارکان اصلی تجارت جهانی، همواره تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله شرایط جوی، تحولات اقتصادی، و تغییرات در عرضه و تقاضا قرار دارد. گزارش هفتگی بازار حملونقل دریایی، که با همکاری Baltic Exchange تهیه شده است، به بررسی روندهای اخیر در بخشهای مختلف این صنعت میپردازد. این گزارش شامل تحلیل بازار کشتیهای خشکبار (Dry Bulk) و تانکرها (Tankers) است و اطلاعاتی جامع در مورد کرایهها، فعالیتهای تجاری، و رویدادهای تأثیرگذار ارائه میدهد.
در هفته منتهی به ۱۴ فوریه ۲۰۲۵، شاهد نوساناتی در بازار بودیم که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی نامساعد، حوادث غیرمترقبه، و تغییرات در تقاضای جهانی قرار گرفت. این گزارش بهطور مفصل به بررسی این تحولات در بخشهای Capesize، Panamax، Ultramax/Supramax، و Handysize در بخش خشکبار، و همچنین تانکرهای VLCC، Suezmax، Aframax، و Clean میپردازد.
هدف از این گزارش، ارائه تصویری روشن از وضعیت فعلی بازار و کمک به فعالان این صنعت برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در زمینه کرایهها، سرمایهگذاریها، و برنامهریزیهای تجاری است. با مطالعه این گزارش، خوانندگان میتوانند از آخرین تحولات بازار مطلع شده و روندهای آتی را پیشبینی کنند.
توجه: این گزارش برای استفاده انحصاری انجمنهای عضو FONASBA تهیه شده است.
کشتیهای Capesize
بازار Capesize این هفته روندی نزولی داشت. شاخص 5TC ابتدا در سه روز اول کاهش یافت، اما با افزایش فعالیتها در روزهای پایانی، در ۵,۹۳۹ دلار تثبیت شد. این رقم نسبت به هفته گذشته بیش از ۱,۰۰۰ دلار کاهش نشان میدهد و پایینترین سطح از اواخر فوریه ۲۰۲۳ است.
حوادث تأثیرگذار: طوفانهای سیکلونی در غرب استرالیا باعث اختلال در عملیات بندرهای هدلند و دامپیر شد. همچنین، آتشسوزی در ترمینال زغالسنگ Praia Mole برزیل گزارش شد.
مسیرهای کلیدی:
C3 (توبارائو به چینگدائو): ۱۶.۷۵۵ دلار.
C5 (غرب استرالیا به چینگدائو): ۶.۰۳ دلار.
رقابت در اقیانوس اطلس جنوبی: افزایش کشتیهای بالاست در این منطقه و رقابت برای تجارت ترانسآتلانتیک.
معاملات شاخص:
C8 (ترانسآتلانتیک): ۳,۶۴۳ دلار.
C9 (فرانتهاول): ۲۴,۹۰۶ دلار.
یک کشتی نیوکاسلمکس ۲۰۸,۰۰۰ تنی برای ۲۰-۲۲ ماه با کرایه ۲۶,۰۰۰ دلار اجاره شد.
کشتیهای Panamax
بازار Panamax تحت فشار کاهش مداوم کرایهها قرار داشت.
اقیانوس اطلس شمالی: کاهش پیشنهادات کرایهگیرندگان بهویژه برای مسیرهای ترانسآتلانتیک.
آمریکای جنوبی: کرایههای نزدیکبهتاریخ کاهش یافت، اما برای تاریخهای شاخص، حمایت مشاهده شد.
مثال: یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی در سنگاپور برای سفر از آمریکای جنوبی با کرایه ۱۰,۰۰۰ دلار اجاره شد.
آسیا: فعالیت قوی در نیمه اول هفته، اما تثبیت کرایهها در پایان هفته.
میانگین کرایهها:
مسیرهای NoPac: حدود ۱۰,۰۰۰ دلار.
مسیرهای استرالیا: حدود ۹,۰۰۰ دلار.
معاملات دوری:
یک کشتی ۸۲,۰۰۰ تنی در چین برای ۵-۷ ماه با ۱۴,۷۵۰ دلار.
یک کشتی ۸۵,۰۰۰ تنی در بنگلادش برای ۱۱-۱۳ ماه با ۱۴,۷۵۰ دلار.
کشتیهای Ultramax/Supramax
این بخش با افزایش تقاضا و رشد کرایهها مواجه بود.
اقیانوس اطلس:
خلیج آمریکا: یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی برای سفر به خاور دور با کرایه ۱۹,۰۰۰ دلار.
اقیانوس اطلس جنوبی: یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی از رکالادا به قاره با ۲۰,۰۰۰ دلار.
آسیا:
یک کشتی ۶۳,۰۰۰ تنی از جنوب چین به استرالیا با ۱۰,۰۰۰ دلار.
تقاضا برای مسیرهای بازگشتی: یک کشتی ۵۸,۰۰۰ تنی از چین به مدیترانه با ۱۰,۰۰۰ دلار.
اقیانوس هند: یک کشتی ۵۶,۰۰۰ تنی از پورت الیزابت به چین با ۹,۰۰۰ دلار + ۹۰,۰۰۰ دلار پاداش بالاست.
معاملات دوری: یک کشتی ۵۶,۰۰۰ تنی در مدیترانه برای ۴-۶ ماه با ۱۱,۰۰۰ دلار.
کشتیهای Handysize
بازار Handysize عملکردی ناهمگون در مناطق مختلف داشت:
قاره و مدیترانه: ثبات نسبی با حمایت از بارهای سالم و ضایعاتی.
مثال: یک کشتی ۳۵,۰۰۰ تنی با کرایه ۹,۰۰۰ دلار برای سفر از قاره به شرق مدیترانه.
اقیانوس اطلس جنوبی: تقاضای قوی برای کشتیهای بزرگتر.
یک کشتی ۴۰,۰۰۰ تنی از رکالادا به آمریکای مرکزی غربی با ۱۸,۰۰۰ دلار.
خلیج آمریکا: بهبود جزئی کرایهها، اما فعالیت کم.
مثال: یک کشتی ۳۸,۰۰۰ تنی با کرایه ۱۱,۸۰۰ دلار برای حمل محصولات کشاورزی.
آسیا: بازار قوی با تعادل تقاضا و عرضه.
یک کشتی ۴۰,۰۰۰ تنی از کونسان به هند غربی با ۱۲,۰۰۰ دلار.
بخش تانکرها (Tankers)
تانکرهای VLCC
خلیج فارس به چین (TD3C): کاهش ۷ امتیازی به WS59.40.
میانگین درآمد روزانه (TCE): ۳۷,۵۲۵ دلار.
غرب آفریقا به چین (TD15): کاهش ۶ امتیازی به WS62.
TCE: ۴۰,۰۰۰ دلار.
خلیج آمریکا به چین (TD22): کاهش ۵۰۰,۰۰۰ دلاری به ۸,۳۴۷,۵۰۰ دلار.
TCE: ۴۱,۸۱۱ دلار.
تانکرهای Suezmax
نیجریه به قاره اروپا (TD20): کاهش ۶ امتیازی به WS88.61.
TCE: ۳۴,۷۸۵ دلار.
گویان به قاره اروپا (TD27): کاهش ۱ امتیازی به WS87.5.
TCE: ۳۳,۸۵۶ دلار.
CPC به مدیترانه (TD6): افزایش ۵ امتیازی به WS104.50 بهدلیل ۳۹ محموله برنامهریزیشده برای مارس.
TCE: ۴۱,۰۱۱ دلار.
تانکرهای Aframax
دریای شمال (TD7): ثابت در WS107.5 با TCE ۲۵,۶۱۹ دلار.
مدیترانه (TD19): افزایش ۲۰ امتیازی به WS153.06 با TCE ۴۴,۶۶۶ دلار.
آمریکا:
TD26 و TD9: کاهش ۴ امتیازی به WS113-114 با TCE ۱۵,۰۰۰–۱۶,۰۰۰ دلار.
TD25 (خلیج آمریکا به قاره اروپا): کاهش ۴ امتیازی به WS128.61 با TCE ۲۶,۸۱۴ دلار.
تانکرهای Clean
LR2
خلیج فارس به ژاپن (TC1): افزایش ۲۲.۵ امتیازی به WS125.56.
خلیج فارس به قاره اروپا (TC20): افزایش از ۳.۳ میلیون به ۳.۶۳ میلیون دلار.
LR1
خلیج فارس به ژاپن (TC5): افزایش ۸.۷۵ امتیازی به WS129.۶۹.
خلیج فارس به قاره اروپا (TC8): افزایش به ۲.۶۱ میلیون دلار.
MR
خلیج فارس به شرق آفریقا (TC17): ثابت در WS190 با TCE ۱۶,۰۰۰ دلار.
قاره اروپا (TC2): کاهش به WS125.63 با TCE ۱۰,۳۴۰ دلار.
خلیج آمریکا (TC14): کاهش به WS94.29.
Handymax
مدیترانه (TC6): کاهش ۳۳.۰۵ امتیازی به WS166.39.
قاره اروپا (TC23): کاهش به WS172.22.
این گزارش برای استفاده انحصاری انجمنهای FONASBA تهیه شده است.
نظرات بسته شده است.