راهآهن و سازمان بنادر قفل کریدور شمال ـ جنوب را باز میکنند
بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفتهترین بندر کانتینری ایران در همکاری با شرکت راهآهن میتواند به هاب ترانزیتی منطقه غرب آسیا و ترانزیت ریلی کریدور شمال ـ جنوب تبدیل شود.
به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس؛ استان هرمزگان، یکی از استانهای حائز اهمیت در حوزه حملونقل بهشمار میآید، چرا که همه نمونههای حملونقلی اعم از حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی در هرمزگان وجود دارد و توسعه این ظرفیتها میتواند این شهر را به بزرگترین بندرگاه دنیا تبدیل کند.شهر بندرعباس در فاصله نزدیکی با تنگههرمز، دومین تنگه بینالمللی شلوغ دنیا و یکی از استراتژیکترین آبراههای جهان قرار گرفته است. بندر شهید رجایی امروزه با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان از طریق ۳۵ خط ترانزیت کانتینری تبادلات اقتصادی دارد و به اعتقاد کارشناسان یکی از دروازههای طلایی و اصلی برای رونق تجارت، ترانزیت و احیای اقتصاد دریامحور ایران است.بندر راهبردی شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفتهترین بندر کانتینری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگههرمز واقع شده است. این بندر یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بینالمللی در جهان بوده و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد. همچنین منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را داراست.جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه آهن ایران، در بازدید از بندر شهید رجایی به اهمیت افزایش سهم ریل-بندر اشاره و اظهار کرد: بندر شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر کشور است و به طور قطع مطالعات خوبی در سالهای گذشته در راستای توسعه این بندر صورت گرفته است.
وی با اشاره به این که بندر شهید رجایی به عنوان یک بندر ریلپایه بیشترین حجم حمل و نقل دریایی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت را بر عهده دارد، گفت: این بازدید میدانی نیز در راستای تحقق اهداف و پیگیری اقدامات مشترک توسط راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.مدیرعامل راه آهن کشور در خصوص برنامه های این شرکت برای افزایش سهم ریل- بندر به تعامل و هماهنگی مثبت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر انتقال بار از جاده به راه آهن به جهت افزایش ایمنی جادهای در داخل کشور و همین طور افزایش ظرفیت ترانزیت بار از طریق کریدور شمال-جنوب انجام می شود.ذاکری گفت: در راستای افزایش ظرفیت راه آهن برای تخلیه و بارگیری کالا در بنادر و هم چنین اثرگذاری افزایش ترانزیت و جابه جایی کالا در بنادر، روند افزایش جابه جایی بار از طریق راه آهن جزو تکالیف برنامه هفتم قرار گرفته است.وی بر لزوم توجه بیشتر به طرح کریدور شمال-جنوب تاکید کرد و ادامه داد: برای ارسال ۲۵ درصد کالاهای وارداتی از طریق ریل به سراسر کشور وزارت راه وشهرسازی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد.وی در بخش دیگری بهرهگیری از ظرفیت سامانه های هوشمند، انتقال داده ها بین بندر و راه آهن به عنوان اهداف برنامه هفتم توسعه و یکی از برنامه های جدی راه آهن در سال آینده اشاره کرد و ادامه داد: سیاست ما در راه آهن عبور از روش های سنتی به سمت روش های نوین و سیستمی برای افزایش بهره وری و ایمنی است.
وی با اشاره به این که بندر شهید رجایی به عنوان یک بندر ریلپایه بیشترین حجم حمل و نقل دریایی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت را بر عهده دارد، گفت: این بازدید میدانی نیز در راستای تحقق اهداف و پیگیری اقدامات مشترک توسط راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.مدیرعامل راه آهن کشور در خصوص برنامه های این شرکت برای افزایش سهم ریل- بندر به تعامل و هماهنگی مثبت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر انتقال بار از جاده به راه آهن به جهت افزایش ایمنی جادهای در داخل کشور و همین طور افزایش ظرفیت ترانزیت بار از طریق کریدور شمال-جنوب انجام می شود.ذاکری گفت: در راستای افزایش ظرفیت راه آهن برای تخلیه و بارگیری کالا در بنادر و هم چنین اثرگذاری افزایش ترانزیت و جابه جایی کالا در بنادر، روند افزایش جابه جایی بار از طریق راه آهن جزو تکالیف برنامه هفتم قرار گرفته است.وی بر لزوم توجه بیشتر به طرح کریدور شمال-جنوب تاکید کرد و ادامه داد: برای ارسال ۲۵ درصد کالاهای وارداتی از طریق ریل به سراسر کشور وزارت راه وشهرسازی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد.وی در بخش دیگری بهرهگیری از ظرفیت سامانه های هوشمند، انتقال داده ها بین بندر و راه آهن به عنوان اهداف برنامه هفتم توسعه و یکی از برنامه های جدی راه آهن در سال آینده اشاره کرد و ادامه داد: سیاست ما در راه آهن عبور از روش های سنتی به سمت روش های نوین و سیستمی برای افزایش بهره وری و ایمنی است.
مدیرعامل شرکت راه آهن ایران با بیان این که تا یک ماه آینده شاهد تحول خوبی در حوزه ترانزیت مواد معدنی به خصوص گوگرد خواهیم بود، یادآور شد: در سه ماهه اخیر وضعیت تخلیه و ترانزیت گوگرد از طریق بندر شهید رجایی سرعت خوبی گرفته و تا یک ماه آینده شاهد تحول خوبی در حوزه ترانزیت این مواد معدنی خواهیم بود.ذاکری اضافه کرد: در این بخش که یکی از برنامه های مدون سال ۱۴۰۴ است به احتمال زیاد تعداد واگن ها که در حال حاضر ۱۰۰ واگن در روز است، به ۲۰۰ واگن در روز افزایش می یابد و این مهم نویدبخش افزایش ترانزیت بار در کشور خواهد بود.به گزارش فارس، حسین عباسنژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اظهار کرده بود: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران با عملکرد یک میلیون و ۷۷ هزار و ۷۲۸ تن انواع کالاهای ترانزیت ریلی افزایش ۱۲۳ درصدی را در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است.همچنین وی عنوان کرده بود در سال ۱۴۰۲ سهم ترانزیت ریلی از کل عملیات ترانزیت بندر شهید رجایی ۹ درصد بود که در سال جاری این میزان با ساماندهی عملیات ریلی در ۹ ماهه سال به ۱۷ درصد رسیده است.
نظرات بسته شده است.