رکود در بازار کشتی‌های فله و تانکر؛ کاهش تقاضا و افزایش کشتی‌های خالی

سی نیوز – بازار حمل ونقل دریایی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت جهانی، همواره تحت تأثیر عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی و فصلی قرار دارد. گزارش هفتگی حاضر، به بررسی روندهای اخیر بازار کشتی‌های Bulk (حمل محموله‌های فله) و Tanker (حمل محموله‌های مایع) می‌پردازد. در هفته گذشته، شاهد کاهش قابل توجه نرخ‌ها در بسیاری از بخش‌ها بودیم که عمدتاً ناشی از کاهش تقاضا، افزایش تعداد کشتی‌های خالی و نزدیک شدن به تعطیلات آسیایی بوده است.

این گزارش با ارائه تحلیلی جامع از وضعیت بازار، به بررسی تأثیر این عوامل بر نرخ‌ها و فعالیت‌های حمل ونقل دریایی می‌پردازد. امید است این تحلیل، به فعالان صنعت دریانوردی و تجارت بین‌الملل در تصمیم‌گیری‌های آتی کمک کند.

بازار کشتی‌های Bulk (حمل محموله‌های فله)

کشتی‌های Capesize

بازار کشتی‌های Capesize با روندی نزولی مواجه شد و شاخص BCI STC با کاهشی معادل ۲۸۵۲ دلار، به ۸۱۵۶ دلار رسید. در منطقه اقیانوس آرام، فعالیت معدنداران محدود بود و تنها یک معدن‌دار به‌صورت مستمر حضور داشت. نرخ حمل از غرب استرالیا به چین در ابتدای هفته در محدوده ۶ دلار قرار داشت، اما تا پایان هفته به ۵.۸۵ دلار کاهش یافت. اگرچه حجم محموله‌ها ثابت به نظر می‌رسید، اما تقاضای محدود و افزایش تعداد کشتی‌های خالی، فشار قابل توجهی بر بازار وارد کرد. در اقیانوس اطلس جنوبی، تقاضای جدید از برزیل و غرب آفریقا به چین، موجب بهبود موقت شاخص C3 شد، اما افزایش تعداد کشتی‌های خالی و کاهش فعالیت در مسیرهای ترانس‌آتلانتیک، منجر به کاهش شدید نرخ‌ها در پایان هفته گردید.

کشتی‌های Panamax

نرخ‌ها در طول هفته روندی نزولی داشت و بازار در جستجوی یافتن کف خود بود. در اقیانوس آرام، فعالیت ابتدای هفته نسبتاً مطلوب بود، اما با نزدیک شدن به تعطیلات آسیایی، بازار به‌طور محسوسی کاهش یافت. در اقیانوس اطلس، کمبود تقاضا و افزایش تعداد کشتی‌های خالی، تأثیر منفی بر نرخ‌ها گذاشت. نرخ‌های حمل از آمریکای جنوبی به خاور دور نیز با کاهش قابل توجهی همراه بود. در آسیا، نرخ‌های قبلی که از منطقه NoPac مشاهده شده بود، کاهش یافت و نرخ‌ها در محدوده ۷۰۰۰ دلار قرار گرفتند.

کشتی‌های Ultramax/Supramax

این بخش نیز هفته‌ای دشوار را پشت سر گذاشت و نرخ‌ها به دلیل عدم قطعیت و کمبود محموله‌های جدید، کاهش یافت. در اقیانوس اطلس، تقاضا بسیار محدود بود و نرخ‌ها در آسیا نیز به دلیل افزایش تعداد کشتی‌های خالی، کاهش قابل توجهی داشت. با نزدیک شدن به تعطیلات چینی، انتظار می‌رود این روند ادامه یابد.

کشتی‌های Handysize

فعالیت قابل توجهی در این بخش مشاهده نشد و نرخ‌ها در اروپا و مدیترانه کاهش یافت. در اقیانوس اطلس جنوبی و خلیج مکزیک نیز نرخ‌ها تحت فشار قرار داشتند. در آسیا، افزایش تعداد کشتی‌های خالی، موجب کاهش بیشتر نرخ‌ها شد.

بازار کشتی‌های Tanker (حمل محموله‌های مایع)

کشتی‌های VLCC

بازار VLCC به سطح دو هفته قبل بازگشت. نرخ حمل ۲۷۰ هزار تنی از خلیج فارس به چین (TD3C) با کاهش ۲۳ واحدی به WS54.15 رسید. در اقیانوس اطلس، نرخ حمل از غرب آفریقا به چین (TD15) و از خلیج مکزیک به چین (TD22) نیز کاهش یافت.

کشتی‌های Suezmax

نرخ‌ها در این بخش نیز کاهش یافت، اما این کاهش نسبت به VLCC‌ها کمتر بود. مسیرهای مختلف از جمله نیجریه به اروپا و خلیج فارس به مدیترانه با کاهش نرخ مواجه شدند.

کشتی‌های Aframax

در دریای شمال، نرخ حمل ۸۰ هزار تنی در مسیر Cross-UK Continent در سطح WS110 باقی ماند. در مدیترانه، نرخ‌ها کمی افزایش یافتند، اما در اقیانوس اطلس، بازار ضعیف‌تر شد.

کشتی‌های Clean (حمل فرآورده‌های پالایشگاهی)

  • LR2: نرخ‌ها در خلیج فارس کاهش یافتند.
  • LR1: نرخ‌ها در مسیرهای مختلف از جمله خلیج فارس به ژاپن و اروپا کاهش قابل توجهی داشتند.
  • MR: نرخ‌ها در خلیج فارس و اقیانوس اطلس کاهش یافتند.

این گزارش حاکی از آن است که بازار حمل ونقل دریایی در هفته گذشته با چالش‌های متعددی مواجه بوده است. کاهش تقاضا، افزایش تعداد کشتی‌های خالی و نزدیک شدن به تعطیلات آسیایی، از عوامل اصلی کاهش نرخ‌ها در بخش‌های مختلف بوده‌اند. به‌نظر می‌رسد این روند در هفته‌های آینده نیز ادامه یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.