بندرشهید بهشتی چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور، نماد توسعه سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی ایران است. به گواه کارشناسان موقعیت جهانی این بندر کوتاهترین، سریعترین و کمهزینهترین مسیر ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا است.
پس از انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی، چابهار نقطه امن ایران برای صادرات و واردات کالا بود.
به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا ،بندرشهید بهشتی چابهار؛ تنها بندر اقیانوسی کشور، نماد توسعه سیستان و بلوچستان در انقلاب اسلامی ایران است.
مدیر کل بنادر و دریا نوردی سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه کالاهای اساسی، کانتینری، نفتی و صادرات مواد معدنی شاهد رشد در بندر شهید بهشتی چابهار هستیم.
عسکری نسب در گفت وگو با ایسنا، گفت: دهها هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه هایی همچون تخلیه و بارگیری، خدمات لجستیکی، حمل و نقل، خدمات دریایی، گردشگری دریایی و اجرای طرحهای عمرانی در بندر شهید بهشتی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: به گواه کارشناسان موقعیت جهانی این بندر کوتاه ترین، سریعترین و کمهزینهترین مسیر ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا است.
وی اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی، چابهار نقطه امن ایران برای صادرات و واردات کالا بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با صرفه ترین و نزدیکترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان محسوب میشود از این رو ضروری است سرمایهگذاری بخش خصوصی این کشور در بندر و منطقه آزاد چابهار افزایش یابد.
عسکری نسب بیان کرد: با توجه به تخفیفهای در نظر گرفته شده، چابهار ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می شود.
وی گفت: بندر راهبردی چابهار متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند موقعیت مناسبی برای تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر تجارت و ترانزیت به کشورهای آسیای میانه بویژه کشور همسایه افغانستان است.
عسکری نسب گفت: بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژهای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.
وی تصریح کرد: بندرچابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن فرصت بی نظیری برای استفاده سرمایه گذاران و تجار کشور دوست و همسایه افغانستان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از جمله مشوق های در نظر گرفته شده را تخفیف ۸۰ درصدی برای حقوق و عوارض وارده بر کشتی ها، ۸۰ درصد هزینه توقف وارد بر کشتیها، ۶۰ درصد هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی و ترانزیت خارجی و تخفیف ۷۵ درصدی برای انبارداری کانتینر خالی در بندر چابهار عنوان کرد.
وی از جمله مشوق های غیر تعرفهای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار ذکر کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: اعمال نشدن رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اراضی به مدت پنج سال در مدل های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدلهای مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوق ها در بنادر چابهار است.
وی ادامه داد: هم اینک علاوه بر تخفیفهای سازمان بنادر معافیتهای مناطق آزاد نظیر معافیتهای مالیاتی و گمرکی را شاهد هستیم که امسال می تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار نیز گفت: رفع موانع و مشکلات پیش رو چابهار را به قطب اقتصادی تبدیل میکند و در ابتدا منطقه آزادچابهار با گذشت ۳۲ سال از تاسیس نیازمند فوری تخصیص اعتبار برای تامین زیرساختهای لازم از جمله ساخت جاده ۲ بانده، تکمیل ریل، ساخت فرودگاه جدید و آماده سازی امکانات نظیر برق پایدار، اینترنت، تلفن و آب شبانه روزی و همچنین رفع مشکلات حاشیه نشینان است.
محمدسعید اربابی به ایسنا، گفت: منطقه آزاد چابهار با گذشت سه دهه از افتتاح آن متاسفانه سواحل مکران و شهر چابهار آن طور که باید و شاید توسعه پیدا نکرده است.
وی افزود: برای توسعه این منطقه، دولت بنا دارد در چارچوب برنامه توسعه اقتصاد دریا محور برنامههای زیرساختی مهمی را اجرایی کند و امیدواریم به تدریج این برنامهها اجرایی شود.
وی گفت: وجود منطقه آزاد چابهار نتوانسته خواستههای مردم و شهر را برآورده کند و این موضوع همواره مورد گلایه مندی مردم منطقه بوده است و تا هنوز دوگانگی مدیریتی و عدم تعامل با شهر به قوت خود باقی است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار بیان کرد: وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه تکریم و معارفه از طرف رئیس جمهور به مردم چابهار اعلام کرد مشکلات شهرستانچابهار به صورت اساسی حل خواهد شد، ریل چابهار به زاهدان تا پایان سال آینده با توجه با اعتبارات تخصیص داده شده و وصل خواهد شد.
اربابی گفت: امکانات منطقه آزاد چابهار برای تغییر زیرساختهای شهر چابهار بسیج خواهد شد و به همین منظور تسهیلات بانکی در نظر گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: در زمینه مدرسه سازی و حوزه بهداشت ودرمان بویژه بیمارستان چابهار بزودی از طریق مولدسازی، بیمارستان جدید ۵۴۰ تختخوابی چابهار ساخته خواهد شد.
وی عنوان کرد: سیستان و بلوچستان بویژه حوزه سواحل مکران از جمله مناطق مهم است که مورد تاکید رئیس جمهور قرار دارد و رئیس جمهور بدنبال ایجاد تحولات عمده در این منطقه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: مهمترین اولویتهای کاری خود را بازبینی درآمدها، توسعه زیرساختها، انجام مسوولیتهای اجتماعی، توسعه صادرات و صادرات مجدد و تسهیل فضای کسب و کار در منطقه آزاد چابهار مشخص کردهام.
اربابی ادامه داد: منابع درآمدی خود را صرف زیر ساختها خواهم کرد و روند جذب سرمایه و تجارت با کشورهای همسایه را فراهم میکنم.
نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.