ممنوعیت ورود نفت‌کش‌های تحریم‌شده به بنادر شاندونگ چین!

سی نیوز-به گزارش منابع تجاری بین المللی، گروه بنادر شاندونگ در استان شاندونگ چین تصمیم گرفته است ورود نفت‌کش‌ هایی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند را ممنوع کند. این استان که به عنوان یکی از مراکز اصلی واردات نفت خام چین شناخته می‌شود، میزبان بسیاری از پالایشگاه‌های مستقل است که نفت‌کش‌های ایرانی، روسی و ونزوئلایی را وارد می‌کنند.

تصمیم شاندونگ و تأثیر آن بر واردات نفت

استان شاندونگ در سال گذشته روزانه حدود ۱.۷۴ میلیون بشکه نفت خام از کشورهای تحت تحریم آمریکا مانند ایران، روسیه و ونزوئلا وارد کرده است. این میزان معادل ۱۷ درصد کل واردات نفت چین بود. با اجرای این ممنوعیت، هزینه‌های حمل و نقل برای پالایشگاه‌های مستقل این استان افزایش خواهد یافت و تأثیر قابل توجهی بر بازار انرژی چین خواهد داشت.

جزئیات ممنوعیت

بر اساس یادداشتی که روز دوشنبه از سوی گروه بنادر شاندونگ صادر شده و توسط سه منبع تأیید شده است، کشتی‌های حاضر در لیست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دیگر اجازه پهلوگیری، تخلیه یا دریافت خدمات از بنادر این استان را نخواهند داشت. این ممنوعیت شامل بنادر مهمی همچون چینگ‌دائو، ریزائو و یان‌تای است که به عنوان ترمینال‌های اصلی واردات نفت تحریم‌شده شناخته می‌شوند.

تحریم‌های تازه و پیامدهای آن

در ماه‌های اخیر، دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌ها و کشتی‌هایی که در انتقال نفت ایران فعالیت دارند، اعمال کرده است. از جمله، در دسامبر گذشته هشت نفت‌کش عظیم که عمدتاً نفت ایران را به چین حمل می‌کردند، در بنادر شاندونگ تخلیه بار داشتند. کشتی‌هایی مانند Phonix، Vigor، Quinn و Divine در این فهرست قرار دارند.

محدودیت‌های جدید و اثرگذاری بر قیمت نفت

افزایش تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر صادرات نفت کشورهای تحت تحریم باعث شده است که قیمت نفت ایران به بالاترین سطح در چند سال اخیر برسد. به گفته تحلیلگران، افزایش هزینه‌های حمل و نقل به دلیل کمبود نفتکش‌ های غیرتحریم‌شده می‌تواند فشار مضاعفی بر پالایشگاه‌های مستقل شاندونگ وارد کند.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است که ذخایر شناور نفت خام ایران به بالاترین میزان خود در ۱۲ ماه گذشته رسیده و این وضعیت ممکن است به کاهش صادرات نفت ایران منجر شود. بر اساس این تحلیل، تولید نفت ایران ممکن است تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ حدود ۳۰۰,۰۰۰ بشکه در روز کاهش یابد.

این ممنوعیت و تشدید تحریم‌ها پیامدهایی فراتر از مرزهای چین دارد. بازار جهانی نفت که از پیش تحت فشار کمبود عرضه و افزایش تقاضا قرار دارد، ممکن است شاهد افزایش قیمت‌ها باشد. به‌ویژه، قیمت نفت روسیه به دلیل تحریم‌های بیشتر آمریکا در ارتباط با جنگ اوکراین به بالاترین سطح دو سال اخیر رسیده است.

در همین حال، ممنوعیت استفاده از نفت کش‌ های متعلق به شرکت COSCO که اخیراً از سوی وزارت دفاع آمریکا به عنوان شرکت‌ی مرتبط با ارتش چین معرفی شده است، ممکن است به افزایش محدودیت‌ها در بخش حمل و نقل دریایی منجر شود.

خبر ممنوعیت بنادر شاندونگ باعث شد سهام شرکت Frontline، یکی از بزرگترین اپراتورهای نفتکش جهان، بیش از ۹ درصد افزایش یابد. تحلیلگران بر این باورند که کمبود ظرفیت حمل و نقل می‌تواند به نفع شرکت‌های فعال در این حوزه باشد.

تصمیم بنادر شاندونگ برای ممنوعیت ورود نفتکش‌ های تحریم‌شده، تأثیر قابل توجهی بر تجارت نفت چین و کشورهای تحت تحریم خواهد داشت. این اقدام می‌تواند بخشی از تلاش‌های چین برای مدیریت روابط تجاری و سیاسی با آمریکا باشد، اما در عین حال چالش‌هایی را برای پالایشگاه‌های مستقل این کشور ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، این سیاست‌ها می‌توانند بر عرضه جهانی نفت و قیمت‌ها در بازارهای بین‌المللی تأثیرگذار باشند.

برگرفته از رویترز

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.