پل مه: بیش از 60 درصد حمل‌ونقل دریایی ایران توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

به گزارش سی‌نیوز، دکتر مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، مسائل مختلف ناوگان دریایی کشور از جمله فرسودگی شناورها، نوسازی ناوگان، و چالش‌های تأمین مالی و تحریم‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
این گفت‌وگو، نگاهی جامع به وضعیت حمل‌ونقل دریایی کشور دارد و به ابعاد مختلف این صنعت مهم، از نقش تحریم‌ها گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، می‌پردازد. همچنین راهکارهایی برای توسعه پایدار و تقویت جایگاه ایران در تجارت جهانی ارائه شده است که در ادامه می خوانید.

سوال: چه تعداد ناوگان دریایی و چند درصد آن فرسوده است و چه اقداماتی برای نوسازی شناورها در حال انجام است؟
تفکیک آمار به این مفهوم که نقش دولتی و خصوصی مشخص باشد، اهمیت دارد. دولت شناوری ندارد، به‌جز شناورهای نظامی. اما اگر دو شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را با توجه به مأموریت‌های وسیعشان، دولتی تلقی کنیم، حدود 250 فروند شناور به‌اصطلاح دولتی محسوب می‌شوند. با این حال، تأکید می‌کنم آنان به معنای واقعی دولتی نیستند.
پل مه افزود ، بیش از 7,000 شناور غیردولتی و خصوصی داریم که در سایزها و تناژهای بسیار متفاوتی فعالیت می‌کنند. در حوزه دریای خزر، حداکثر 60 فروند کشتی فعال است که بیش از 80 درصد آن‌ها فرسوده تلقی می‌شوند و بالای 25 سال عمر دارند. خوشبختانه در دو سال اخیر، بخش خصوصی توانسته است با خرید و سفارش ساخت کشتی، 20 فروند شناور جدید را وارد این منطقه کند. این اقدام باعث شده تا بخشی از عملیات حمل، که عمدتاً توسط شناورهای فرسوده انجام می‌شد، به شناورهای جدید منتقل شود.
دبیرکل انجمن کشتیرانی اضافه کرد؛ در حوزه آب‌های جنوبی، وضعیت کمی بهتر است. حدود 90 درصد شناورها زیر 20 سال عمر دارند و تنوع شناورها بیشتر است؛ بخشی برای حمل فله ، جامد و مایع، بخشی برای عملیات پشتیبانی از سکوهای نفتی و خدمات بندری، یا عملیات تجاری (کارگو/ کانتینری) استفاده می‌شوند.
سوال: آیا اقدام خاصی در شاخص نوسازی در بخش خصوصی انجام شده است؟
پل مه با اشاره به مذاکراتی که با طرف‌های روسی، هندی، و چینی صورت گرفته است گفت؛ خوشبختانه توافقات اولیه با طرف روس در سال جاری حاصل شده و تفاهم‌نامه‌ای نیز منعقد گردیده است. همچنین، مذاکراتی برای خرید یا سفارش ساخت کشتی با طرف‌های چینی انجام داده‌ایم که در این راستا، ساخت یک فروند شناور 4000 TEU در حال پیگیری است. اکنون در حال تأمین مالی برای شروع عملیات ساخت آن هستیم.

سوال: آیا از تولیدات داخلی نیز استفاده کرده‌اید؟
یکی از اهداف اصلی ما، سفارش ساخت داخلی است، اما متأسفانه مشکلات عدیده‌ای، به‌ویژه در حوزه بانکی و تأمین مالی، وجود دارد. به صراحت می‌توان گفت بانک‌ها حمایت مالی لازم را ارائه نمی‌دهند. همچنین، مشکلات دیگری در تأمین تجهیزات وجود دارد که ناشی از تحریم‌هاست. امیدواریم دولت در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بتوانیم ساخت و خرید را همزمان مدیریت کنیم و تعداد بیشتری کشتی جدید بسازیم. این امر باعث افزایش تناژ ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و ارتقای جایگاه ما در سطح جهانی خواهد شد.

سوال: چه مقدار سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی برای نوسازی انجام شده است؟
دبیر کل انجمن کشتیرانی گفت ؛ یکی از نکات مهم، پشتیبانی از بخش خصوصی است که در بنادر جنوبی خلیج فارس فعالیت می‌کند. این افراد معمولاً مالکین شناورهای سنتی بودند که تحت عنوان لنج شناخته می‌شدند. خوشبختانه در دهه هشتاد، با حمایت سازمان بنادر، این افراد به سمت شناورهای فلزی و مدرن روی آوردند. اگر این روند گسترش یابد، توانایی ارائه خدمات در بنادر شمالی و جنوبی توسط بخش خصوصی افزایش خواهد یافت. این امر به ایجاد اشتغال و درآمد ارزی پایدار هم کمک خواهد کرد.
پل مه افزود؛ در حوزه کشتی‌های فله‌بر، نیاز داریم حداقل 100 فروند شناور بالک با ظرفیت‌های 50 تا 100 هزار تن هستیم تا مدیریت کالاهای فله، به‌ویژه کالاهای اساسی، بهتر انجام شود.

سوال: آیا تحریم‌ها مانعی برای کار شما نبوده است؟
تحریم ها در ایجاد دور و تسلسل و افزایش هزینه ها نقش داشته اند و ما این موضوع را انکار نمی کنیم اما خوشبختانه به لطف پروردگار و همت بخش خصوصی و مدیران شایسته ای که شبانه روز مجاهدت کردند، توانسته ایم تا به امروز حمل کالا از /به بنادر جمهوری اسلامی ایران را به کلیه نقاط دنیا و از بنادر مختلف دنیا به کشورعزیزمان اجرا کنیم و این جهاد استمرار خواهد داشت.

سوال: آیا آماری در این زمینه وجود دارد؟
حدود 60 درصد حمل کالا از/به بنادر ایران توسط بخش خصوصی مدیریت و اجرا می‌شود.

سوال: چه مقدار سرمایه‌گذاری در حوزه نوسازی ناوگان انجام شده است؟
پل مه گفت ، متاسفانه عدد دقیقی در اختیار نیست اما می شود گفت که ده ها میلیون دلار در این حوزه از منابع خارجی استفاده شده ، بیش از 85 درصد منابع سرمایه‌گذاری ما از منابع خارجی تأمین شده است که از جهت توانمندی بین المللی حائز اهمیت و خوب است ولی در بعد داخلی متأسفانه کمتر از 15 درصد از منابع داخلی (ریالی یا ارزی) استفاده کرده‌ایم و این یک نقطه‌ضعف است که نیازمند حمایت بیشتر دولت است.

سوال: آیا تعمیرات توسط بخش خصوصی یا دولتی انجام می‌شود؟
پل مه با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد تعمیرات ناوگان دریایی در کارخانه‌های داخلی انجام می‌شود افزود ؛ بیش از 50 فروند از انواع کاربری ها وسایز های کشتی در حال حاضر در کارخانه جات کشور در دست بازسازی و نوسازی است.

تهیه شده توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران- فروزان حسن پور
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.