چین بنادر خود را به فردای سبز میبرد و ما هنوز در گرداب مشکلات گرفتاریم!
سی نیوز-سرویس بین الملل – بندر شانگهای چین، بهعنوان بزرگترین بندر جهان از نظر حجم حملونقل، بار دیگر در عرصه فناوریهای پیشرفته دریایی پیشگام شده و چشماندازی روشن از توسعه پایدار و نوآورانه ارائه داده است. در نخستین روز از سال 2025، این بندر با اجرای موفقیتآمیز نخستین عملیات سوخترسانی متانول، گامی بلند در راستای کاهش آلایندگی و حرکت بهسوی آیندهای سبز برداشت. این دستاورد نهتنها جایگاه چین را در صنعت دریانوردی تقویت میکند، بلکه الگویی شایسته برای سایر کشورهای جهان به شمار میآید. در مقابل، ایران با وجود موقعیت استراتژیک خود در منطقه و بهرهمندی از ظرفیتهای بیبدیل، همچنان در چالشهای زیرساختی و مدیریتی گرفتار آمده است.
پیشرفتهای شانگهای؛ سبز، پایدار و هوشمند
در عملیات اخیر بندر شانگهای، کشتی Haigang Zhiyuan، نخستین کشتی سوخترسان متانول در این بندر، به کشتی Anne Maersk سوخترسانی کرد. این کشتی با بهرهمندی از 12 مخزن و ظرفیتی بالغ بر 16,000 مترمکعب، توانایی اجرای عملیات سوخترسانی کشتی به کشتی را داراست و در عین حال از فعالیتهای کانتینری نیز پشتیبانی میکند.
علاوه بر این، شانگهای بهسرعت در حال تبدیل شدن به قطب جهانی سوختهای سبز است. متانول که به دلیل تولید آلایندگی کمتر به یکی از سوختهای جایگزین کلیدی در صنعت دریایی تبدیل شده، اکنون بهصورت منظم در این بندر عرضه میشود. برنامههای آینده بندر شانگهای شامل گسترش عملیات سوخترسانی متانول و ارتقای زیرساختهای مربوطه است.
ایران؛ظرفیتهای فراوان، فرصتهای از دست رفته
در حالی که شانگهای با سرعتی چشمگیر در مسیر پیشرفت گام برمیدارد، بنادر ایران همچنان با مشکلاتی نظیر زیرساختهای فرسوده و فناوریهای قدیمی مواجهاند. موقعیت جغرافیایی ایران که امکان اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب را فراهم میآورد، ظرفیتی بینظیر برای تبدیل بنادر این کشور به هابهای منطقهای و بینالمللی محسوب میشود. با این حال، ضعف مدیریت، نبود سرمایهگذاری کافی، و تحریمهای اقتصادی، مانع بهرهبرداری مطلوب از این ظرفیتها شده است.
در حوزه سوخترسانی نیز بنادر ایران با مشکلات متعددی دستبهگریبان هستند. نهتنها زیرساختهای لازم برای ارائه سوختهای جایگزین همچون متانول فراهم نیست، بلکه حتی در تأمین سوختهای استاندارد نیز با چالشهای اساسی مواجهاند. این امر موجب کاهش رغبت کشتیهای بینالمللی برای پهلوگیری در بنادر ایران شده است که این خود ضربهای جدی به اقتصاد دریایی کشور وارد میسازد.
بندر شانگهای با اقدامات نوآورانه خود، نهتنها به قطب جهانی سوخترسانی سبز تبدیل شده، بلکه الگویی شایسته برای بنادر سراسر جهان ارائه داده است. در مقابل، ایران با وجود بهرهمندی از ظرفیتهای بیبدیل، هنوز نتوانسته است از این پتانسیلها به شکلی مطلوب بهرهبرداری کند. برای کاهش فاصله با رقبا و بازگشت به مسیر توسعه، باید با تغییر رویکردها و اجرای برنامههای عملیاتی، از فرصتهای موجود به بهترین نحو ممکن بهرهبرداری نماییم. آینده صنعت دریایی ایران، در گرو تصمیمات امروز مسئولان است.
نظرات بسته شده است.