ایزوایکو؛ قلب تپنده صنایع دریایی ایران

به گزارش سی نیوز به نقل از صبح ساحل ، جلسه توسعه اقتصاد دریا محور که به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور مقامات بلندپایه دولت، وزرا و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد، نقطه عطفی در برنامه‌ریزی‌های راهبردی کشور برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های گسترده دریایی ایران بود. در این جلسه، رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تدوین یک استراتژی دقیق، خواستار تعریف نقش شرکت‌های کلیدی ازجمله ایزوایکو (شرکت صنعتی دریایی ایران) در این برنامه شد. در این جلسه، مطرح شد که ایزوایکو با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌بدیل خود در توسعه صنعت کشتی‌سازی و تعمیرات دریایی، رهبری در توسعه فناوری‌های نوین دریایی و همچنین حضور در بازارهای بین‌المللی می‌تواند به ستون اصلی تحقق استراتژی اقتصاد دریا محور کشور تبدیل شود.

محورهای کلیدی نقش ایزوایکو در استراتژی اقتصاد دریا محور

ایزوایکو که به‌عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مجموعه کشتی‌سازی و خدمات دریایی ایران شناخته می‌شود، نقش کلیدی در توسعه اقتصاد دریامحور ایفا می‌کند. این شرکت با موقعیت استراتژیک خود در سواحل خلیج‌فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، می‌تواند به هاب منطقه‌ای کشتی‌سازی و تعمیرات دریایی تبدیل شود.
دکتر مسعود پزشکیان در این جلسه تصریح کرد که تدوین استراتژی جامع باید بر پایه شرایط روز اقتصادی و با در نظر گرفتن مسائل جهانی، منطقه‌ای و ملی انجام شود. این استراتژی باید در محورهای بهره‌برداری از ظرفیت‌های تجاری بنادر کشور، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت از زنجیره تأمین و صنایع وابسته باشد. رئیس‌جمهور در این جلسه، پس از ارائه گزارشی از سوی هیئت عامل ایدرو و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دستورات مشخصی را به وزرای حاضر ابلاغ کرد. وی اظهار داشت که نقش ایزوایکو در تحقق اهداف استراتژی باید شفاف و روشن باشد. وی دستور داد که وزرای صنعت، راه و شهرسازی، و سازمان برنامه‌وبودجه با همکاری نزدیک با ایزوایکو و ایدرو گزارشی جامع از ظرفیت‌ها و نیازهای این شرکت تهیه کنند و پیشنهادهای لازم برای تقویت نقش آن در استراتژی اقتصاد دریامحور به هیئت دولت ارائه دهند. همچنین تمام موانع و مشکلات این صنعت باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و برطرف شوند. وی خواستار ارائه برنامه‌ای 5 ساله برای احیای صنعت کشتی‌سازی کشور شد.دکتر پزشکیان با اشاره به‌ضرورت حضور بخش خصوصی در صنایع مربوط به دریا گفت: برای حضور بخش خصوصی لازم است که چارچوب‌های اقتصادی و پیوست‌های تجاری برنامه‌های توسعه اقتصاد دریا محور تهیه و تدوین شود.

توسعه بنادر و مناطق آزاد دریایی

در ادامه جلسه، گزارشی از سوی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره توسعه چابهار، مکران و سایر مناطق آزاد دریایی ارائه شد. این گزارش نشان می‌داد که با اجرای کامل طرح‌های توسعه‌ای در این مناطق، ایران می‌تواند به یکی از قطب‌های تجاری و صنعتی منطقه تبدیل شود.پورمحمدی، معاون سازمان برنامه‌وبودجه، به ظرفیت‌های چابهار اشاره کرد و گفت: «چابهار می‌تواند به‌عنوان دروازه تجارت شرق ایران نقش ایفا کند. توسعه کشاورزی، راه‌آهن و زیرساخت‌های صنعتی این منطقه می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند».علی عبدالعلی‌زاده نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریا محور و تعدادی از مقامات ذی‌ربط، گزارشی از صنایع کشتی‌سازی و دورنمای این صنعت و مشکلات آن ارائه کردند و با دستور رئیس‌جمهور قرار شد وزرای مربوطه طی روزهای آینده در یک جلسه دیگر، گزارش مفصل‌تری در این زمینه تهیه و ارائه کنند.

ایزوایکو، پیشرو در نوآوری

صنعت کشتی‌سازی به‌عنوان یک صنعت استراتژیک می‌تواند موتور محرک توسعه اقتصادی باشد. ایزوایکو با ظرفیت تولید انواع کشتی‌های تجاری، نفت‌کش‌ها، شناورهای نظامی، و کشتی‌های مسافربری می‌تواند نیاز داخلی کشور را برطرف کرده و حتی به بازارهای بین‌المللی ورود کند. ایزوایکو به‌عنوان یک مرکز پیشرو در نوآوری، می‌تواند نقش مهمی در بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته ایفا کند و دارای پتانسیل بالایی برای تبدیل‌شدن به یکی از بازیگران کلیدی در بازار کشتی‌سازی خاورمیانه است. این شرکت صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع کشتی‌سازی ایران، امکانات و زیرساخت‌هایی دارد که آن را به یک مرکز منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند. زیرساخت‌های پیشرفته (امکانات تولید و تعمیر کشتی در کلاس جهانی)، موقعیت جغرافیایی ممتاز، نزدیکی به بازارهای بین‌المللی خلیج‌فارس و اقیانوس هند و نیروی انسانی متخصص ازجمله مزایای این مجتمع کشتی‌سازی است. ایزوایکو نه‌تنها یک شرکت صنعتی بلکه یک سرمایه ملی است که می‌تواند نقش محوری در تحول اقتصاد دریامحور کشور ایفا کند. با تدوین یک استراتژی جامع و حمایت‌های همه‌جانبه دولت، این شرکت می‌تواند به یکی از بازیگران اصلی در صنعت کشتی‌سازی و تعمیرات دریایی منطقه تبدیل شود.آینده ایزوایکو به‌عنوان نماد پیشرفت در صنعت دریایی ایران، وابسته به همکاری نزدیک دولت، بخش خصوصی و جامعه بین‌المللی خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.