نقش حیاتی پسکرانه‌ها در جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری

سی نیوز -*گزارش تحلیلی– در سال‌های اخیر، بنادر ایران به عنوان یکی از کانون‌های مهم اقتصادی، فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌اند. بر اساس اظهارات کارشناسان اقتصادی، وجود موقعیت جغرافیایی مناسب کشور، می‌تواند ایران را به یک مرکز تجاری مهم در منطقه تبدیل کند.به همین منظور و با توجه به نقش حیاتی پسکرانه‌ها در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری، ضروری است که فرصت‌های موجود در بنادر بالفعل شود. این امر با حمایت سازمان‌های ذی‌ربط و توجه به توسعه پسکرانه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

چالش‌ها و موانع
با وجود پتانسیل‌های بالا، موانع متعددی همچون تحریم‌ها و مشکلات تامین ارز، فعالیت را برای سرمایه‌گذاران دشوار کرده است. این چالش‌ها می‌تواند به کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در این حوزه منجر شود.

پیشنهادات به دولت

در راستای تحقق اهداف اقتصادی و توسعه پایدار در بنادر ، ضروری است که دولت اقدامات مؤثری را در جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی اتخاذ کند. با توجه به پتانسیل‌های موجود و چالش‌های پیش‌رو، ارائه راهکارهای عملیاتی و جامع می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی بنادر و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های پسکرانه‌ها کمک کند.

۱. ایجاد زیرساخت‌های مدرن و کارآمد
یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای جذب سرمایه‌گذاری در بنادر ایران ، ایجاد و بروزرسانی زیرساخت‌های آن است. در این راستا، پروژه‌های مختلفی در حال اجرا هستند اما با توجه به سرعت پیشرفت رقبای منطقه ای و جهانی، این تلاش ها کافی نیست. همچنین توسعه و ایجاد اسکله‌های نفتی و ایجاد انبارهای عمومی و تخصصی از دیگر مواردی است که باید برای ایجاد و توسعه آن چاره ای اندیشید.

۲. بهره‌برداری از ظرفیت‌های مناطق ویژه اقتصادی
برخورداری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی در بنادر به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که با شرایط بهتری به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند. وجود اراضی قابل واگذاری برای فعالیت‌های صنعتی، خدماتی و نفتی، ، می‌تواند جذب سرمایه‌گذاران را تسهیل کند.

۳. تسهیل فرآیندهای قانونی و اداری
بوروکراسی های اداری تقربیا چالشی بوده و هست که همیشه سرمایه گذاران را تحت فشار قرار داده و یا فراری می دهد.کاهش بوروکراسی و تسهیل مراحل قانونی، به ویژه در زمینه اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری، از دیگر اقداماتی است که باید مد نظر قرار گیرد. ایجاد یک پنجره واحد برای سرمایه‌گذاران و تسریع در فرآیندهای اداری می‌تواند به جذب سریع‌تر سرمایه‌گذاری‌ها کمک کند.

۴. توسعه همکاری‌های بین‌المللی
تحریم های  بین المللی چندین سال است که به چالشی مهم در تمام بخش های اقتصادی کشور تبدیل شده است . همانطور که می دانید ، به منظور تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و جذب سرمایه‌گذاران خارجی، باید زمینه همکاری‌های بین‌المللی را فراهم نمود اما با این وضعیت تحریمی قطعا مشکلات بسیار زیادی برای سرمایه گذاران ایجاد خواهد شد.البته دولت جدید رویکرد تعاملی و خوبی با کشور های منطقه داشته است اما نمی توان نقش تحریم ها را در فراری دادن سرمایه گذاران در نظر نگرفت.پسکرانه‌ها 

۵. ارتقاء خدمات و ارزش افزوده
ایجاد مراکز ارائه خدمات ارزش افزوده، به ویژه در حوزه ترانشیپ و توسعه صنایع در پسکرانه بنادر، می‌تواند به افزایش جذابیت در بنارد کشورمان کمک کند. پروژه‌هایی مانند احداث مینی پالایشگاه، سردخانه‌ها، و نیروگاه‌های برق می‌توانند زمینه‌ساز رشد اقتصادی و توسعه پایدار در این مناطق  شوند.

۶. حمایت از سرمایه‌گذاری‌های پایدار
با توجه به تغییرات جهانی و حرکت به سمت انرژی‌های پاک، حمایت از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بنادر سبز و پایدار نیز باید در اولویت قرار گیرد. ارائه مشوق‌های مالی و مالیاتی برای این نوع پروژه‌ها می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران کمک کند.

با توجه به پتانسیل‌های موجود در بنادر ایران و نیاز به سرمایه‌گذاری در پسکرانه‌های آنها، توجه به پیشنهادات فوق می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و جذب سرمایه‌گذاران کمک کند. این اقدامات می‌تواند بنادر ایران را به یک مرکز مهم تجاری و اقتصادی در منطقه معرفی کند و به رونق تولید و اشتغال در کشور یاری رساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.