قزاقستان و چین، رقیب جدید کریدور شمال-جنوب ایران؟
سی نیوز – سرویس بین الملل – در پی برگزاری هفتمین نمایشگاه بینالمللی زنجیره تأمین و لجستیک چین در پکن، توافقنامهای برای تأسیس یک هاب کانتینری جدید در بندر آکتائو قزاقستان بین شرکت KTZ Express، بندر لیانیونگانگ چین و بندر آکتائو امضا شد. هدف این پروژه افزایش ظرفیت ترانزیتی بندر آکتائو و تقویت همکاریهای ترابری بین چین و قزاقستان است.
افزایش ظرفیت بندر آکتائو تا 250 هزار TEU
به گفته کایرات کالیولا، مدیر بخش لجستیک حملونقل بندر آکتائو، ساخت این هاب کانتینری تا پایان سال 2025 به اتمام خواهد رسید. با راهاندازی این هاب، ظرفیت بندر آکتائو برای حمل و نقل کانتینری از 70 هزار TEU به 250 هزار TEU در سال افزایش خواهد یافت. این تحول چشمگیر به قزاقستان کمک خواهد کرد تا نقش بیشتری در ترانزیت کالاهای بینالمللی ایفا کند و به تقویت موقعیت خود در مسیرهای لجستیکی جهانی بپردازد.
کریدور میانه و افزایش اهمیت ترانزیتی قزاقستان
غیدار عبدیکریموف، دبیرکل انجمن بینالمللی مسیر ترانزیتی خزر (TITR)، در حاشیه این نمایشگاه به اهمیت “کریدور میانه” اشاره کرد و آن را جایگزینی رقابتی برای کریدورهای سنتی دریایی معرفی نمود. وی اظهار داشت: «کریدور میانه به قزاقستان امکان میدهد از پتانسیل ترانزیتی خود بهرهبرداری کند و مسیر سریعتری را برای انتقال کالا از جنوب شرق آسیا به اروپا ارائه دهد. این مسیر دو برابر سریعتر از مسیرهای دریایی کلاسیک خواهد بود.»
رقابت منطقهای و تأثیر بر ایران
توسعه هاب کانتینری در بندر آکتائو قزاقستان و مسیرهای ترانزیتی مرتبط با آن میتواند به طور بالقوه به چالشی برای جایگاه استراتژیک ایران در کریدورهای حملونقل منطقهای تبدیل شود. این پروژه که ظرفیت بندر آکتائو را به 250 هزار TEU در سال افزایش میدهد، در راستای تقویت “کریدور میانه” (Middle Corridor) است؛ مسیری که از قزاقستان، دریای خزر و قفقاز عبور میکند و میتواند به عنوان یک رقیب جدی برای کریدور بینالمللی شمال-جنوب که ایران نقشی حیاتی در آن دارد، مطرح شود.
کریدور میانه به دلیل بهرهمندی از زیرساختهای پیشرفته و پشتیبانی قوی از سوی چین و قزاقستان، امکان کاهش زمان و هزینه حملونقل را فراهم میکند. این موضوع ممکن است برای صادرکنندگان و واردکنندگان جذابیت بیشتری ایجاد کرده و مسیرهای ترانزیتی ایران را با خطر کاهش تقاضا مواجه کند. بهویژه در شرایطی که تقویت روابط اقتصادی بین چین و قزاقستان و توسعه زیرساختهای لجستیکی، میتواند باعث انحراف بخشی از جریان ترانزیتی که به طور سنتی از ایران عبور میکرد، به این مسیر جدید شود.
نظرات بسته شده است.