افزایش چشمگیر سفارشات کشتیهای کانتینری و آینده ناوگان جهانی
روند قراردادهای ساخت کشتیهای کانتینری به بیش از 10 میلیون TEU رسید
سی نیوز–سرویس بین الملل– طبق گزارش جدید منتشر شده از طرف BIMCO، تقاضا برای ساخت کشتیهای کانتینری در سال 2024 به شدت افزایش یافته و میزان کل ظرفیت سفارش داده شده از 10 میلیون TEU عبور کرده است. این روند نشاندهنده ادامه تمایل بالای بازار برای افزودن ظرفیت جدید به ناوگان جهانی است.
میزان سفارشات کشتیها
بر اساس گزارش SAFETY4SEA، در سال 2024 تا به امروز، ظرفیت 1.59 میلیون TEU برای کشتیهای کانتینری سفارش داده شده است که این میزان، سومین رکورد بالاتر از سال 2008 به شمار میرود.
از ابتدای سال 2021، مجموع ظرفیت قرارداد شده به 10.47 میلیون TEU رسیده است.
تغییرات در بازار و ناوگان
نیلز راسموسن، تحلیلگر ارشد حملونقل در BIMCO، اشاره میکند که علیرغم تصور برخی مبنی بر کاهش تقاضا پس از قراردادهای محدود در سهماهه چهارم سال 2023، علاقه به کشتیهای جدید همچنان بالا است. میزان قراردادهای امسال تاکنون از کل سال 2023 پیشی گرفته است.
در سال 2024، تاکنون ظرفیت 1.59 میلیون TEU (معادل ظرفیت کانتینرهای 20 فوتی) برای کشتیهای کانتینری سفارش داده شده است. این میزان ظرفیت تنها در هفت ماه ابتدایی سالهای 2021 و 2022 بیشتر از این رقم بوده است.
در مجموع، اگر ظرفیت 1.59 میلیون TEU را به 8.86 میلیون TEU که در سالهای 2021 تا 2023 سفارش داده شده اضافه کنیم، مجموع ظرفیت قرارداد شده از رکورد قبلی برای چهار سال (8.31 میلیون TEU در سالهای 2004 تا 2007) بهطور قابل توجهی بیشتر میشود. به عبارت دیگر، در سه سال اخیر، ظرفیت جدیدی که سفارش داده شده است، رکورد ظرفیت چهار ساله قبلی را شکسته است.
وضعیت ناوگان و بازیافت کشتیها
مقایسه با اندازه ناوگان در ابتدای سال 2021 نشان میدهد که ظرفیت جدیدی که از آن زمان تا حالا به ناوگان اضافه شده است، معادل 44 درصد از کل ظرفیت ناوگان موجود است. به عبارت دیگر، ظرفیت جدیدی که در این مدت به ناوگان اضافه شده، تقریبا یکچهارم بیشتر از ظرفیت کل ناوگان موجود در ابتدای سال 2021 است.
با این حال، برای اینکه ظرفیت واقعی ناوگان افزایش پیدا کند و این ظرفیت جدید واقعاً به کار بیفتد، باید کشتیهای قدیمی که دیگر استفاده نمیشوند بازیافت شوند. در غیر این صورت، تعداد کشتیهای جدید نمیتواند به تنهایی بر روی افزایش ظرفیت کل ناوگان تاثیر بگذارد.
با این حال، رشد واقعی ناوگان به میزان بازیافت کشتیها بستگی دارد. از سال 2021 تاکنون، تنها 150 کشتی (0.24 میلیون TEU) بازیافت شدهاند، که منجر به افزایش سن میانگین کشتیها از 13 سال به 13.9 سال شده است.
پیشبینیهای آینده
پیشبینی میشود که ناوگان جهانی تا پایان دهه جاری معادل نرخ رشد سالانه 2.4 درصد ؛ حداقل 12 درصد رشد کند. با این حال، اگر رشد ناوگان بیشتر از پیشبینیها باشد و بحران دریای سرخ که باعث افزایش تقاضا برای کشتیها شده است، پایان یابد، ممکن است با مازاد عرضه قابل توجهی مواجه شویم که میتواند به کاهش تقاضا برای کشتیها منجر شود.
تداوم روند سفارشات کشتیهای جدید و نیاز به ظرفیت اضافی در ناوگان جهانی، نشاندهنده پویایی و تحولات مداوم در صنعت حملونقل دریایی است. توجه به مدیریت مناسب رشد ناوگان و بازیافت کشتیهای قدیمی، برای حفظ تعادل در بازار و جلوگیری از مازاد عرضه در آینده، امری ضروری به نظر میرسد.
منابع:
- BIMCO: www.bimco.org
- SAFETY4SEA: www.safety4sea.com
نظرات بسته شده است.