تنش‌های فزاینده در دریای چین ؛تجارت جهانی در برزخ!

سی نیوز– در حالی که سیستم حمل و نقل دریایی جهان هنوز با اختلالات ناشی از تنش‌ها در دریای سرخ دست و پنجه نرم می‌کند، تنش‌های نظامی در دریای چین جنوبی نیز به نگرانی‌های جدیدی درباره تجارت جهانی دامن زده است. هر دو منطقه که از مسیرهای حیاتی برای تجارت جهانی به شمار می‌روند، با تنش های جدی مواجه‌اند که می‌تواند جریان حمل و نقل کالاها و انرژی را مختل کند.

اکنون، تنش‌های فزاینده در دریای چین جنوبی، که نزدیک به یک‌سوم از تجارت دریایی جهان از آن عبور می‌کند، این وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.

چین  تقریباً تمامی دریای چین جنوبی را به عنوان قلمرو خود می داند، موضوعی که باعث بروز اختلافات و تنش‌های جدی با کشورهای همسایه شده است. درگیری‌های اخیر چین با فیلیپین در این منطقه، نگرانی‌ها را در مورد احتمال وقوع یک درگیری بزرگتر افزایش داده و این در حالی است که تنگه مالاکا، یکی از حیاتی‌ترین مسیرهای حمل و نقل جهانی که بین مالزی و اندونزی قرار دارد، در مرکز این تنش‌ها قرار دارد.

لازم به ذکر است که هرگونه اختلال در تنگه مالاکا می‌تواند جریان نفت و کالاها به چین و سایر کشورهای آسیایی را مختل کند و تجارت جهانی را با بحران مواجه سازد. این موضوع به ویژه با توجه به اهمیت این منطقه در تأمین انرژی و مواد اولیه برای اقتصادهای بزرگ آسیا، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ترکیب تنش‌های دریای چین جنوبی و اختلالات دریای سرخ می‌تواند به افزایش هزینه‌های حمل و نقل، تأخیر در تحویل کالاها و کاهش درآمدهای بنادر مهم آسیایی منجر شود.

این وضعیت، به ویژه با توجه به اهمیت این مناطق در زنجیره تأمین جهانی، می‌تواند تأثیرات منفی جدی بر اقتصاد جهانی داشته باشد. افزایش هزینه‌های بیمه و افزایش قیمت سوخت دریایی نیز از جمله پیامدهای احتمالی این بحران است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.