ماجرای دنباله‌دار انتقال آب دریا تا خطر شورشدن آب چاه‌ها در سمنان

طرح انتقال آب دریا به سمنان در انتظار سرمایه‌گذار بخش خصوصی، پیگیری ابلاغ مصوبه‌های حوزه آبرسانی مربوط به دور دوم سفر شهید آیت‌الله رئیسی به سمنان، تلاش برای تخصیص کامل حقابه حبله‌رود، خطر شورشدن آب چاه‌ها، پیگیری مرمت سد فرسوده شاهچراغی دامغان، تخریب قنات و ساخت خانه بر روی آن، از موارد مطرح شده از سوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان در نشست خبری بود.

به گزارش سی نیوز به نقل از  ایرنا، حمید احسانی که به تازگی از سرپرستی شرکت آب‌منطقه‌ای سمنان به عنوان مدیرعامل این شرکت معرفی شد، روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه در سالن همایش شرکت آب منطقه‌ای سمنان به ارایه گزارشی از اقدام‌ها و تلاش‌ها در حوزه آبرسانی پرداخت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: سمنان جزو سه استان خشک کشور محسوب می‌شود و میزان تامین آب از بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی یعنی پاییز ۱۴۰۲ تا کنون یک‌درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و در مقایسه با طولانی مدت ۱۱ درصد کمتر شده است.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای به صورت اختصاصی ایستگاه‌های باران‌سجی دارد و ممکن است تفاوت آماری ناچیز در اعلام داده‌های هواشناسی با این شرکت وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان اظهار کرد: نوع بارش‌ها تغییر کرده که ناشی از پدیده تغییر اقلیم محسوب می‌شود و این موضوع از عوامل مهم در کاهش تامین آب از محل بارندگی‌هاست.

وی اضافه کرد: ۷۰ تا ۷۵ درصد منابع آب در سمنان از سفره های آب‌ زیرزمینی تامین می شود و بارش برف تامین کننده این منابع است و این استان طی چند سال گذشته درگیر خشکسالی‌های پیاپی تغییر الگوی بارش‌هاست.

خطر فرونشست ناشی از تداوم برداشت‌های بی‌رویه آب

احسانی فرونشست را از پیامدهای مهم خشکسالی‌های پیاپی و برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی برشمرد و افزود: سطح سفره‌های آب‌ زیرزمینی بحرانی است و در مناطق جنوبی سمنان و به ویژه دامغان بیشترین فرونشست زمین مشاهده می‌شود.

وی اظهار کرد: سمنان با ۱۲۰ میلیون مترمکعب کسری سالانه مخزن و افت منابع آب زیرزمینی مواجه است و در راستای تقویت سفره‌های آب‌ زیرزمینی هیچ چاه غیرمجاز در حال بهره‌برداری در این استان وجود ندارد.

ماجرای دنباله‌دار انتقال آب دریا تا خطر شورشدن آب چاه‌ها در سمنان

وی با بیان اینکه ۲۸ چاه در حال حفاری توسط کارشناسان آب منطقه‌ای سمنان کشف و مسلوب‌المنفعه شد، ابراز کرد: ۸۰ درصد چاه‌های کشاورزی این استان مجهز به کنتور هوشمند است.

این مسوول ابراز کرد: کنتور هوشمند برای چاه‌های ۲ اینچی به تازگی ساخته شده و به زودی نصب می‌شود.

احسانی با اشاره به تخلف و دستکاری برخی کنتورهای هوشمند چاه‌های آب در سمنان گفت: تامین اعتبار و و امکان نظارت بر کنتور از راه دور در دست پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: فرونشست قابل درمان نیست و هیچ راهکار علمی برای درمان ندارد، اما می‌توان با اقدام‌های کارشناسی روند را کند یا متوقف کرد.

خطر شورشدن آب چاه‌ها

به گفته وی اصلاح و تعدیل قوانین مربوط به چاه‌های کشاورزی و به روزرسانی پروانه‌های برداشت چاه مصوبه شورای عالی آب و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری برای پیشگیری و کند کردن فرونشست در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه عمق حفر چاه برای رسیدن به آب در مناطق مختلف این استان افزایش یافته است، یادآور شد: احتمال حرکت آب شور به سمت شیرین با افت سطح سفره‌های آب‌زیرزمینی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره بالا بودن لایه سنگی و نفوذناپذیر زمین در فولادمحله مهدیشهر، گفت: سه قنات در این منطقه در گذشته فعال بود که به عنوان زهکش عمل می‌کرد و مانع از بالاآمدن بیش از حد سطح آب می‌شد، اما اکنون یکی از قناب‌ها به طور کامل تخریب و بر روی قنات منزل مسکونی بنا شد و ۲ قنات دیگر نیز نیازمند لایه‌روبی برای خروجی آب در حدقابل قبول است.

معطلی ابلاغ مصوبات سفر دولت در مورد تامین آب

وی اظهار کرد: سد کالپوش، سد شاهچراغ، سد فینسک و سد نمرود برای تامین نیاز آبی نقاط مختلف استان سمنان از سال‌های گذشته دارای ردیف و اعتبار است، اما در این سال‌ها اجرای این طرح‌ها با چالش مواجه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های آبرسانی این استان در دور دوم سفر شهید آیت‌الله رئیسی به سمنان مصوب شد، اما هنوز مصوبه‌ها ابلاغ نشده است.

وی تاکید کرد: ابلاغ و تخصیص اعتبارات مربوط به مصوبات دور دوم سفر دولت سیزدهم تسریع کننده در اجرای طرح‌های آبرسانی است.

احسانی با بیان اینکه خط انتقال سد فینسک دارای مجوز ماده ۲۳ و ساخت این سد دارای ردیف اعتباری است، افرود: تخصیص اعتبارات در تسریع اجرای طرح کمک‌کننده است. طبق استانداردها عمر مفید سد ۵۰ سال است و برای بهسازی و نوسازی سد شهید شاهچراغی دامغان تخصیص اعتبارات در دست پیگیری است.

ریشه محقق نشدن حقابه استان از حبله رود

وی ادامه داد: برای تخصیص حقابه حبله‌رود به گرمسار نشست‌هایی با مسوولان ملی و استان تهران برگزار و مقرر شد مباحث اجتماعی در تهران حل شود.

ماجرای دنباله‌دار انتقال آب دریا تا خطر شورشدن آب چاه‌ها در سمنان

به گفته وی ۹۵ درصد حوزه مدیریت حبله رود در فیروزکوه و پنج درصد در سمنان است که این موضوع موجب می‌شود نتوان مدیریت و انجام اقدامات قضایی را در سمنان پیگیری کرد.

سمنان در طرح مطالعاتی انتقال آب دریای عمان لحاظ شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: این استان در طرح مطالعاتی انتقال دریای عمان به ۱۶ استان کشور و انتقال آب دریای خزر دیده شده است.

وی تصریح کرد: نگاه وزارت نیرو معرفی سرمایه‌گذار برای اجرای طرح انتقال آب دریا برای رفع مشکل کم‌آبی سمنان است و تا کنون در این استان سرمایه‌گذار اعلام آمادگی نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: طرح‌های ردیف‌دار در مصوبات دور دوم سفر دولت سیزدهم برای ویژه دیده شدن گنجانده شد، اجرای طرح‌ها با اعتبارات و ردیف بودجه قانونی که درنظر گرفته شده در حال انجام است و ابلاغ مصوبات نقش اساسی در تسریع اجرای طرح‌ها دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.