ایران و هند «پیوندگاه حیاتی» در کریدور شمال-جنوب را احیا می کنند

سی نیوز – سرویس بین الملل – دهلی نو: هند و ایران تصمیم گرفته‌اند تا توسعه مسیر ریلی بین بندر چابهار و شهر زاهدان را احیا کنند.در سال ۲۰۱۵، تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه بندر چابهار ایران توسط هند امضا شد و در سال ۲۰۱۶ در سفر نخست‌وزیر هند به ایران، این قرارداد اجرایی شد اما تحریم‌های مجدد علیه ایران ، کشور هند را برای توسعه این بندر محدود کرد.

این اقدام با هدف استفاده استراتژیک از بندر چابهار به عنوان دروازه‌ای برای کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) انجام می‌شود. دو مقام مطلع هندی از این پروژه اعلام کردند که این کریدور به عنوان مسیر اصلی تجاری برای کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا که در شرق دریای کاسپین و افغانستان واقع شده‌اند، طراحی شده است.

این تصمیم به دلیل افزایش قابلیت‌های عملیاتی بندر چابهار و افزایش جابجایی محموله‌های کانتینری و خشک اتخاذ شده است. در سال جاری انتظار می رود که بندر چابهار  تا حجم زیادی از محموله‌ها، شامل ۸۰ هزار TEU (واحد معادل بیست فوت) و ۳ میلیون تن محموله خشک را جابجا کند.

 وضعیت کنونی پروژه

روند کار بر روی خط ریلی ۷۰۰ کیلومتری چابهار-زاهدان از زمان امضای تفاهم‌نامه بین شرکت IRCON هند و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران (CDTIC) در سال ۲۰۱۶، پیشرفت قابل توجهی نداشت  اما با توجه به اهمیت جغرافیایی و اقتصادی این بندر، هند تصمیم گرفته است که این خط ریلی را احیا کند تا همه اشکال حمل و نقل، از جمله جاده و راه‌آهن، را به بندر چابهار متصل کند.

در اردیبهشت ماه امسال بود که ، هند و ایران یک قرارداد بلندمدت برای توسعه بندر چابهار امضا کردند. شرکت IPGL عملیات ترمینال شهید بهشتی در چابهار را به عهده گرفته است که شامل یک ترمینال کانتینری و یک اسکله چند منظوره است. این ترمینال اکنون خدمات مربوط به محموله‌های فله و کانتینری را ارائه می‌دهد.

 

 برنامه‌های آتی هند برای بندر چابهار

این اولین بار است که کشور هند در چنین زیرساختی در خارج از کشورش سرمایه‌گذاری می‌کند . ظرفیت فعلی بندر چابهار برای جابجایی محموله‌ها ۸ میلیون تن است و هند برنامه دارد تا آن را به ۱۸ میلیون تن  توسعه دهد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.