نیروی دریایی آمریکا در گرداب حوثی های یمن

سی نیوزسرویس بین الملل-نیروی دریایی آمریکا در مواجهه با شدیدترین نبردهای خود از زمان جنگ جهانی دوم، با مقاومت و پیروزی‌های چشمگیر حوثی های یمن روبرو است. کارشناسان دفاعی آمریکایی اذعان دارند که حوثی‌ها به نیرویی بی‌رقیب و توانمند تبدیل شده‌اند که توانسته‌اند ارتش آمریکا را به چالش بکشند.

برایان کلارک، نیروی سابق زیردریایی نیروی دریایی آمریکا و همکار ارشد در موسسه هادسون، به آسوشیتد پرس گفت: “ما در آستانه‌ای هستیم که حوثی‌ها بتوانند حملاتی را انجام دهند که آمریکا نتواند هر بار جلوی آن‌ها را بگیرد، و سپس شاهد خسارات زیادی خواهیم بود.” وی افزود: “این شدیدترین نبرد مداوم است که نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تجربه کرده است.”

حوثی‌ها از اکتبر سال گذشته با استفاده از موشک‌ها و پهپادها به کشتی‌ها در گذرگاه حیاتی دریای سرخ حمله می‌کنند. این حملات بخشی از کمپینی است که هدف آن فشار آوردن به اسرائیل و غرب به خاطر جنگ در غزه است. طبق گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره ملی آمریکا، از ۱۷ اکتبر تا اوایل ماه مه، حوثی‌ها حداقل ۵۳ بار به کشتی‌های تجاری حمله کرده‌اند .

آوریل هینس، مدیر اطلاعات ملی، ماه گذشته هشدار داد که حوثی‌ها احتمالاً برای مدت طولانی فعال خواهند بود و شدت جنگ نشان نمی‌دهد که این درگیری کاهش پیدا کند. فرمانده اریک بلومبرگ از کشتی یو‌اس‌اس لابوونگ گفت: “من فکر نمی‌کنم مردم واقعاً درک کنند که چقدر جدی است که ما چه کار می‌کنیم و کشتی‌های ما چقدر تحت تهدید هستند.”

این تنش ها در دریای سرخ  باعث فشار مالی بر منابع آمریکا در منطقه شده است. وزیر نیروی دریایی، کارلوس دل تورو، در اواسط آوریل فاش کرد که مهمات حدود ۱ میلیارد دلار هزینه داشته است، رقمی که به طور قطع در دو ماه گذشته افزایش یافته است.

همچنین سرویس های اطلاعاتی آمریکا می گویند ، حوثی‌ها از موشک‌های ترکیبی بالستیک و کروز ضد کشتی، پهپادهای حمله یک‌طرفه و قایق‌های سطحی بدون سرنشین استفاده می‌کنند.

در این میان  حوثی های یمن اعلام کردند که یک موشک سوخت جامد جدید به نام “فلسطین” را به سمت شهر ایلات در جنوب اسرائیل شلیک کرده‌اند که این موشک با سرعت‌ فراصوت پرواز می‌کند.

این گزارش نشان‌دهنده‌ی قدرت و توانایی بالای حوثی‌ها در مقابل بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.