افزایش ظرفیت بنادر آکتائو و کوریک تا سال 2028؛ گزارش سرکنسولگری ایران و فرصت‌های همکاری تجاری

به گزارش سی نیوز، نامه‌ای از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آکتائو در خصوص گزارش “طرح‌های توسعه زیرساخت‌های دریایی قزاقستان در دریای خزر” دریافت شده است. متن زیر، خلاصه‌ای از این گزارش است که حاوی اطلاعات مهم و به‌روز درباره برنامه‌های توسعه‌ای بنادر آکتائو و کوریک می‌باشد:

طرح‌های توسعه زیرساخت‌های دریایی قزاقستان در دریای خزر

در تاریخ 22 می 2024، دولت قزاقستان برنامه جامع توسعه زیرساخت‌های دریایی این کشور برای سال‌های 2024-2028 را تصویب کرد. این برنامه شامل افزایش ظرفیت حمل و نقل کانتینرها در بنادر آکتائو و کوریک از 21 میلیون تن به 32 میلیون تن در سال، افزایش 50 درصدی ظرفیت بنادر و سه برابر شدن ظرفیت کانتینرها می‌باشد. مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در حوزه حمل و نقل دریایی و لجستیکی در بنادر آکتائو و کوریک برنامه‌ریزی شده است. اجرای این طرح باعث افزایش ظرفیت کانتینری، توسعه پایانه‌های حمل و نقل بار، بهبود لجستیک حمل و نقل بین‌المللی و کاهش موانع اداری خواهد شد.

این طرح شامل موارد زیر است:

1. ساخت هاب کانتینری در آکتائو:ساخت هاب کانتینری در 19 هکتار از اراضی بندر آکتائو تا سه ماهه چهارم سال 2025 تکمیل می‌شود. این پروژه شامل ایجاد مراکز لجستیکی و انبارهای ذخیره‌سازی است که ظرفیت بنادر را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

2. یکپارچگی سیستم‌های حمل و نقل قزاقستان با منطقه: ادغام سیستم‌های حمل و نقل قزاقستان با آذربایجان و چین در مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر تکمیل شده است. این سیستم امکان ردیابی محموله‌ها و ثبت قراردادها را فراهم می‌کند و باعث تسهیل در عبور و مرور کالا در مسیر می‌شود.

3. توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای: ترانزیت محموله‌های کانتینری از چین به اروپا 3.4 برابر افزایش یافته است. همچنین، برای اولین بار کالا در مسیر چین-قزاقستان-آذربایجان-گرجستان از طریق بنادر دریایی کوریک و باکو حمل شد.

4. توسعه پایانه‌های حمل و نقل بار و بهبود لجستیک حمل و نقل بین‌المللی: دو موافقتنامه میان دولت‌های قزاقستان و چین در مورد توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر تصویب شد که تضمین کننده استفاده کارآمد از روش‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی است.

5. افزایش عمق بنادر دریایی قزاقستان: وزارت حمل و نقل قصد دارد لایه‌های زیرین بندر کوریک را عمیق‌تر کرده تا آن را برای کشتی‌های بزرگ مناسب کند. همچنین، مطالعاتی برای ارزیابی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر بندر آکتائو انجام خواهد شد.

با توجه به نامه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آکتائو و گزارش طرح‌های توسعه زیرساخت‌های دریایی قزاقستان در دریای خزر، در نظر است هیئتی متشکل از مدیران و کارشناسان شرکت‌های عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در بازه زمانی دهه آخر تیر ماه سال جاری (حدفاصل 20 الی 30 تیرماه) به منظور بررسی فرصت‌های تجاری، لجستیکی و مذاکره با دست‌اندرکاران حوزه تجارت و لجستیک، بازدید از امکانات بنادر آکتائو و کوریک به کشور قزاقستان اعزام گردد.

این سفر با هدف بهره‌برداری از فرصت‌های ایجاد شده توسط طرح‌های توسعه‌ای در بنادر آکتائو و کوریک و بررسی ظرفیت‌ها و امکانات جدید در این بنادر انجام می‌پذیرد. افزایش ظرفیت حمل و نقل، توسعه هاب‌های کانتینری و بهبود لجستیک حمل و نقل بین‌المللی فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

از آن دسته از اعضای مکرم که تمایل به حضور در این سفر تجاری دارند خواهشمند است حداکثر تا تاریخ 1403/04/05 تقاضای حضور در سفر مزبور و نماینده مورد نظر را رسما از طریق ایمیل info@saoi.ir به انجمن معرفی نمایند. مدت زمان سفر حداکثر 5 روز و شرایط آن متعاقبا به استحضار خواهد رسید. همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات تکمیلی خواهشمند است با واحد روابط عمومی انجمن تماس حاصل فرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.